Byggahus.se

Krånglande eluttag

1. C
    Medlem Nivå 1
    Har precis bytt ett dubbelt eluttag på garaget. Det förra hade brunnit/smält (troligen p.g.a. att en timer inte varit ordentligt isatt, enligt vad jag kunnat läsa mig till).

När jag var klar testade jag att uttaget fungerade som avsett genom att sätta i en bygglampa, vilket funkade fint, men imorse när jag skulle ansluta bilen (motor- & kupévärmare) hörde jag att kupévärmaren lät konstigt. Det lät ungefär som om den bara fick ström pulsvis, så den slog på & av 2 gånger/sekund. Någon som vet vad det kan bero på?

Redigerat 16 feb 2015 14:21
  2. T
    Medlem · Nivå 10
    Har du ordentlig kontakt mellan anslutningsskruven och ledaren. När ett uttag smälter bildas det korrosiva kemikalier som skapar oxid på ledarna.

Det kan även vara befogad att mäta upp spänningen i vägguttaget. För att säkerställa att det inte finns någon glappande nolla eller PEN ledare i garaget.

Men börja med att undersöka ledarna kring uttaget. Det brukar bli isoltionsskador på dom närmast uttaget vid varmgång i uttaget.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Jag kapade iofs både nollan & fasen, så där har jag nya, rena ledare, men jorden är det "gammal ledare" på. Kan det ändå vara orsaken?

Ska mäta spänningen också...

Tack för tipsen!

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Låter som någon form av glapp.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Jorden skall eller får inte påverka driften av apparaterna. Ett glapp i skyddsjorden skall inte märkas utan att t.ex kontinuetsmäta den.

Men skyddsjorden är en mycket viktig ledare som måste ha god kontakt för att skapa en säker elanläggning.

Om det inte finns någon jordfelsbrytare då kan man en felaktig apparat eller ledning som "drivs" helt eller delvis av fasledaren och skyddsjorden istället för det nornala fas och nolla.

6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kan det vara så enkelt att du har glapp i din motorvärmarsladd? Om du har glapp där kommer du ju att ha en lägre resistans (kallare doppvärmare och framför allt kallare värmetråd i kupevärmaren) och högre strömpulser, som kan ha orsakat ditt brända uttag.