Byggahus.se
Det finns en liknande tråd för byggsatshus, men hur bedömmer ni
kostnaden för stomresning av ett arktiektritat lösvirkeshus, i mitt fall
ca 130m^2. En ren träkonstruktion på plintar på rent berg i mitt fall.
Med stomresning så tänker jag på utöver stommen att det minimum är tätt
på alla håll.

Jag ska börja ta in offerter så alla tips mottages tacksamt!
 
Nånstans mellan 10000 och 50000 kr/m², beroende på utseende, material, belägenhet etc.
 
Hemmakatten
Frågan är totalt omöjlig att svara på. Hoppas att du varit lite mer tydlig och utförlig i ditt offertintagande.

Kan ge dig ett generellt, allmänt tips från oss som har byggt arkitektritat lösvirkeshus med (många) delade entreprenader - och det är att vara extremt påläst vad gäller ALLT. Priser, konstruktioner, fönstertyper, isoleringskrav och olika typer av isolering, väggstommar, takkonstruktioner, grund och schaktarbeten, detaljer mm mm.
 
Även jag har byggt ett arkitektritat lösvirkeshus och nu vet jag inte om du tänkt göra något själv, men annars är mitt tips att hellre resa stommen själv än att tex gipsa/spackla/måla invändigt.

Att resa stommen är det roligaste momentet i ett lösvirkesbygge, det går relativt snabbt, det blir stora framsteg snabbt och du ser konturerna växa fram.

För övrigt håller jag med Hemmakatten, även om jag nu gjorde allt själv så skulle jag aldrig känna mig trygg med att leja ut jobb som jag inte kände mig påläst om. Jag vill gärna ha total kontroll på allt som rör bygget av mitt och familjens framtida hus och hem.
 
När jag tog in offerter för 1.5-plans hus lösvirke (ganska basic i sin konstruktion) låg offerterna för jobbet att stomresa på mellan 160kkr - 200kkr, dvs tills det var tätt. Det är nog väldigt beroende på konstruktion, bygger du på plintar har du ju lite mer jobb med golvbjälklag t.ex.
 
Arkitektritat? vad betyder det?

Jag tror du fått svaret av andersmc redan......
Ta in minst 5st offerter så får du kanske en känsla för vad det kan kosta....
Är tanken att du ska gör klart huset själv efter stommen är uppe och tät skulle jag tänka om och gå på Gabbe1s linje.......
 
Enk Projektet skrev:
Arkitektritat? vad betyder det?
Generellt i husbyggarkretsar brukar det betyda att det är ett unikt hus, specialritat för köparens behov och smak.
Givetvis är även "kataloghusen" ritade av en arkitekt, men de brukar inte benämnas med arkitektritad.

I mitt fall innebär det att en utbildad arkitekt (min fru) lagt ner flera hundra timmar på utformningen, allt från planlösning till estetisk framtoning för just vårt hus.
 
Det handlar väl framförallt om hur avancerad kontstruktionen är, är den "enkel" som ett "vanligt" hus så blir det ju inte heller dyrare bara för att det är speciellt framtaget.
 
Jag har byggt 2st arkitektritade lösvirkeshus men kan ändå inte säga hur lång tid det tar....dom är väldigt olika och just därför ställde jag frågan....det har ju mer att göra hur huset ser ut och vilka lösningar som man ska ha än om det är en arkitekt som har ritat eller inte.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.