Byggahus.se
Vi behöver byta ut våra radiatorer på nedervåningen. Dels pga att de är underdimensionerade men även för att modellen släpper väldigt mycket rostflagor och täpper till i bergvärmepannan.

Hur mycket skiljer det i pris mellan att sätta in en ny dubbelradig (eller hur man säger) radiator mot att lägga in vattenburen golvvärme? Ta sovrummet som exempel på ca 12 kvm och en radiator på ca 100x40 cm.

Hur mycket kan man göra själv för att sänka kostnaden?
 
Du kan göra allting själv med golvvärmen om du vill. Jag har konverterat mitt hus till golvvärme för ett par år sedan just för att våra radiatorer var underdimensionerade. De stora tillverkarna av golvvärme (LK och Uponor) var fantastiskt hjälpsamma och fixade ritningar över hur rören skulle läggas samt materiallista på vad vi behövde skaffa. Det var då lätt att själv köpa materialet från Rinkabyrör och Sigro för att få bästa pris och sedan själv sätta kofoten i huset och börja bygga.

LK har en pdf med den ungefärliga kostnaden för golvvärme för de olika förläggningssätt som finns. Kostnaderna är ju väldigt grova och kan förmodligen bli lägre om du handlar materialet själv via nätet. Observera att arbetskostnaden inte är inräknad så där kan det sticka iväg ganska rejält.

Rent generellt kan man väl säga att det inte är så smidigt att byta ett rum i taget utan det bästa är att bita i det sura äpplet och riva upp mer eller mindre hela huset för att sedan få dit all golvvärme samtidigt. Det finns dock en stor risk att sådant drar ut på tiden och att man 4 år senare lägger tillbaka den sista golvbrädan....
 
  • Gilla
kajsalajsa och 1 till
  • Laddar…
Vattenburen golvvärme ska funderas på noga.
1. Det bygger i höjden med minst 20-25 mm. Hur går det då med dörrarna?
2. Ny golvbeläggning ovan vattenburen golvvärme.
3. Rördragning och platsbehov för fördelarskåp.

Jag skulle säga att man bör överväga det enbart om man ändå vill riva ut alla golv och renovera.
 
  • Gilla
kajsalajsa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Vattenburen golvvärme ska funderas på noga.
1. Det bygger i höjden med minst 20-25 mm. Hur går det då med dörrarna?
2. Ny golvbeläggning ovan vattenburen golvvärme.
3. Rördragning och platsbehov för fördelarskåp.

Jag skulle säga att man bör överväga det enbart om man ändå vill riva ut alla golv och renovera.
Samt risk för mer störande kallras från fönstren.
 
  • Gilla
kajsalajsa
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att risken för kallras är rejält överdriven. När vi konverterade vårt hus till golvvärme så planerade vi att byta alla fönster av just det skälet. Vi hade dock inte tid och råd att ta alla samtidigt så vi ställde in oss på att lida av kallras i något år innan alla fönster blev bytta. Nu efter 5 vintrar så jag säga att det finns inget kallras. Det går inte att märka någon skillnad mellan de nya 3-gras fönstren med u-värde på 0,9 och de gamla 2-glas fönstren från 1962. Visst om du håller handen 3 cm från glaset så känner man lite lättare att det är svalt men sitter man på golvet direkt under och leker med barnen eller liknande så är det inget kallras alls.

Summa summarum är att jag aldrig tänker byta ut mina originalfönster på grund av kallraset.
 
  • Gilla
kajsalajsa
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vattenburen golvvärme ska funderas på noga.
1. Det bygger i höjden med minst 20-25 mm. Hur går det då med dörrarna?
2. Ny golvbeläggning ovan vattenburen golvvärme.
3. Rördragning och platsbehov för fördelarskåp.

Jag skulle säga att man bör överväga det enbart om man ändå vill riva ut alla golv och renovera.
Missade att ge information om att jag även vill byta ut alla golv till samma parkettgolv (ek), därav funderingen. Vi har torpargrund, så då blir min följdfråga om det verkligen behöver bygga på höjden så mkt? Eller kan man sänka ner rören i isoleringen som finns? Vårt hus är byggt 1980.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Du kan göra allting själv med golvvärmen om du vill. Jag har konverterat mitt hus till golvvärme för ett par år sedan just för att våra radiatorer var underdimensionerade. De stora tillverkarna av golvvärme (LK och Uponor) var fantastiskt hjälpsamma och fixade ritningar över hur rören skulle läggas samt materiallista på vad vi behövde skaffa. Det var då lätt att själv köpa materialet från Rinkabyrör och Sigro för att få bästa pris och sedan själv sätta kofoten i huset och börja bygga.

LK har en pdf med den ungefärliga kostnaden för golvvärme för de olika förläggningssätt som finns. Kostnaderna är ju väldigt grova och kan förmodligen bli lägre om du handlar materialet själv via nätet. Observera att arbetskostnaden inte är inräknad så där kan det sticka iväg ganska rejält.

Rent generellt kan man väl säga att det inte är så smidigt att byta ett rum i taget utan det bästa är att bita i det sura äpplet och riva upp mer eller mindre hela huset för att sedan få dit all golvvärme samtidigt. Det finns dock en stor risk att sådant drar ut på tiden och att man 4 år senare lägger tillbaka den sista golvbrädan....
Även provtryckning och inkoppling till bergvärmen?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag skulle vilja påstå att risken för kallras är rejält överdriven. När vi konverterade vårt hus till golvvärme så planerade vi att byta alla fönster av just det skälet. Vi hade dock inte tid och råd att ta alla samtidigt så vi ställde in oss på att lida av kallras i något år innan alla fönster blev bytta. Nu efter 5 vintrar så jag säga att det finns inget kallras. Det går inte att märka någon skillnad mellan de nya 3-gras fönstren med u-värde på 0,9 och de gamla 2-glas fönstren från 1962. Visst om du håller handen 3 cm från glaset så känner man lite lättare att det är svalt men sitter man på golvet direkt under och leker med barnen eller liknande så är det inget kallras alls.

Summa summarum är att jag aldrig tänker byta ut mina originalfönster på grund av kallraset.
Vi har treglas från 1980, så jag är inte så orolig för ev kallras.
 
K kajsalajsa skrev:
Även provtryckning och inkoppling till bergvärmen?
När jag installerade min golvvärme var det första gången som jag gav mig på ett VVS-jobb. Eftersom jag var osäker på VVS så lät jag en rör firma koppla ett avstick till golvvärmen från min bergvärmepump. De kopplingar som rörfirman drog var egentligen bara en liten stump som avslutades med en kulventil, det gjorde att jag i lugn och ro kunde göra färdigt golvvärmen och koppla in den när jag var färdig. Det kan vara en bra lösning att göra så om du är ovan. Själva golvvärmen är enkel att koppla då du köper allt från samma tillverkare och då bara kan följa deras monteringsanvisningar. Det är ungefär som att bygga lego. En gammal befintlig installation kräver ju mer kunnande och då kan det vara skönt att låta någon kompetent fixa den delen.

Provtryckning av golvvärmen är inget svårt. Om du tar in en rörfirma för att göra avsticken så kan du fråga dem snällt om du får låna en provtryckningspump, det fick jag göra utan kostnad i nästan en månad. Om du inte får tag på en pump så kan du provtrycka med vanligt tappvatten. En ventil i varje ände på golvvärmeslangen och en manometer på ena ventilen så har du ju full koll på trycket. Det blir visserligen inte det höga tryck som man egentligen ska ha men det kan man kompensera genom att låta provtryckningen pågå under en lite längre period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.