I sista sekund innan köksmonteding skulle ske fick vi offerten fr elektrikern. Stressade av olika anledningar sa vi "kör" på den för imorgon sätter de skåpen o elektriker måste in o göra sitt.
Det är ett kök som renoveras. Mäter knappr 4 meter överskåp som ska ha underliggande belysning o belysning i 2 vitrinskåp, á 3 spottar i varje. Fläkt finns redan på plats. Kyl, frys o diskmask är befintliga sedan tidigare köp o installation.

För detta räknades offert på 10.000kr arbete (egter rot) och 5.100kr material...
Vad sjutton är det i material som kostar? Fr ikea har vi köpt armatur för överskåp o spottar samt uttag. Gick på ca 4000kr.

Vi har krävt in en specifikation för material, men hur ska vi bedömna denna? Drar de om el varken det behövs eller ej, liksom per standard? Där den gamla elen kom fram ur vägg har han petat ut dem typ en dm närmare de nya överskåpen.

Det är ju skit när saker går för snabbt för beslut!!!! Hade önskar att tid fanns att gå igenom offerten med elektrikern....

KalleKe
Min första gång jag anlitade elektriker blev jag totalt chokad över material påslaget. Det var massivt! Vanlig FK fakturera elektrikern ca 12 kr/m vill jag minnas. Samma kabel på elbutik.se kostar strax under 3 kr/m.

Det jag grubblar mig sömnlös på är min möjlighet att ha invändningar på en offert jag godkänt! Både tid o material har jag svårt att se rimligheten i.
Och om vi nu klockar elektrikerns tid, och finner att han arbetat mindre än offerterat, hur gör man då? Samma med materialet - har vi bett att få specat.

Om du har ett avtal om fast pris så kan du inte invända mot att det går på mindre tid än offererat.

Om det däremot är en offert om löpande räkning, med en prisuppskattning så skall du bara betala för de timmar som faktiskt har gått åt, och max 15% över uppskattningen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är för lite information för att kunna säga bu eller bä om den offerten.
Den kan vara helt OK, men den kan också vara saltad.
10' efter ROT för arbete innebär ca 25-30 timmar arbetstid. Låter lite i överkant, men så vet jag inte om det är fräsning i betongväggar eller något annat tidskrävande.
Jag har gjort elen till kök som byggs om på allt mellan 15 och 40 timmar.

Vad gäller material så kan det vara säkringar och JFB, uttag och strömbrytare, kabel som driver kostnaden.
Ert offererade pris känns lite saltat, men jag kan även här inte uttala mig med säkerhet.

Spontant tänker jag att ni nog har blivit lite uppskörtade, men inte blivit helt blåsta.
Någon/några tusenlappar som kunnat användas till nåt annat roligt.

Men har ni redan givit accept på offerten (och dessutom arbetet startat) så är det helt klart problematiskt att göra något nu.
De flesta blir dessutom lite sura ifall det efter uppgjord affär plötsligt ska börja diskuteras pris eller villkor igen. Det gäller definitivt mig, antagligen dig också. :)

• Gilla
Linkan121
  • Laddar…
Mikael_L
LillaHon skrev:
Det jag grubblar mig sömnlös på är min möjlighet att ha invändningar på en offert jag godkänt! Både tid o material har jag svårt att se rimligheten i.
Och om vi nu klockar elektrikerns tid, och finner att han arbetat mindre än offerterat, hur gör man då? Samma med materialet - har vi bett att få specat.
Rent juridiskt samt affärsmässigt har ni erhållit en offert och, som jag uppfattat det, givit en accept.

Då är det inte så väldigt mycket att diskutera (så länge det hela inte halkat in på rent bedrägligt förfarande), ni har ingått ett avtal som båda är bundna av.

Hantverkaren kan inte ta mer betalt än vad som står i offerten, ni kan inte få lägre pris än offerten. Båda tar en risk.Nästan alltid kommer en av parterna få ta en ekonomisk smäll.

För det mesta blir det köparen som i slutänden betalar lite mer än vad det hela egentligen skulle kostat, men detta extra kan ses som en slags försäkring mot att behöva betala mer än det avtalade. Säljaren får ta smällen när jobbet går åt skogen.

edit:
Jobb på löpande räkning har man rätt till att få specat både tid och material.
På fastprisjobb kan man inte kräva någon spec alls. Ja man kan givetvis kräva, men ingen behöver lyssna. :)
Ett fastprisjobb kan vara både specat och fakturerat som:
"Utförande av nnnnn till kr xx.xxx"

Redigerat:
Jaga säger jag :( De hade satt en standardtext om att anpassa el till vitvaror, ugn/spis o fläkt. påtalar innan jobb påbörjas att fläkt finns redan, så även uttag sedan tidigare till kyl, frys o disk. Endast ugn o häll är ny inredning är aktuell. De drar av två tim jobb o 500kr material.
I övrigt omdragning av el 1 dm. Inga fräsningar i betong eller andra omdragningar. IKEAs armatur och uttag samt spottar ska upp.

Skit att vi godkänt en offert o tänkt sedan! Arbetstiden är väl realistisk (inkl restid) men materialkostnaden....? Jo de skulle enl kontorets personal speca materialet ialf, så vi får väl se....

Nu har elektrikern dessutom satt ett vägguttag som vi påtalat att han inte skulle göra. Hur löser man det då?

Nä, nu jobb ett par timmar och sedan hemåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.