Byggahus.se
Vi har renoverat huset för 3,5 år sedan, då bland annat bytte vi alla kabel i huset medans vi behåll den gammal elcentral med propp säkringar, systemet blev jordad, installerat golvvärme mm.
Jag hörde knackande ljud idag och konstaterade att en av våra analog termostat beter sig konstigt. (Av/på hela tiden). En taklampa har samtidigt börjat vibrera när den blev tänd. Har inte hittat annat som är påverkad (hittills). Kopplingar har jag inte testat.
Vad tycker ni?
 
Jag kan komma på två orsaker varför termostaten gör så.

1. Den är trasig så att den interna spänningsregleringen inte längre kan försörja elektroniken när reläet är draget.

2. En huvudsäkring har löst och den aktuella fasen bakmatas via en 400V elradiator. När reläet drar och golvvärmeslingan aktiveras sjunker spänningen så att termostaten slocknar.

Börja med att kontrollera huvudsäkringarna. Har du stabil spänning fram till termostaten och den ändå blinkar så är den troligen trasig.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan komma på två orsaker varför termostaten gör så.

1. Den är trasig så att den interna spänningsregleringen inte längre kan försörja elektroniken när reläet är draget.

2. En huvudsäkring har löst och den aktuella fasen bakmatas via en 400V elradiator. När reläet drar och golvvärmeslingan aktiveras sjunker spänningen så att termostaten slocknar.

Börja med att kontrollera huvudsäkringarna. Har du stabil spänning fram till termostaten och den ändå blinkar så är den troligen trasig.
Hoppas verkligen att det blir bara en säkring.

Ville rösta bröd och lampan i köket gör likadant som i rummet....
 
Japp, det var en huvudsäkring. Problemet löst, tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.