Binesh skrev:
Köp inte MST180... Du kommer inte kunna göra klart någonting för den är så förbannat exakt att man kan sitta timmar och försöka få något att bli löjligt rakt och ändå visar skiten att arbetsstycket fortfarande är snett..
En mycket erfaren snickare brukade säga: "korta vattenpass ska man ha när man bygger hus, annars blir man aldrig färdig".

andersmc skrev:
En mycket erfaren snickare brukade säga: "korta vattenpass ska man ha när man bygger hus, annars blir man aldrig färdig".
Haha, ligger något i det. Man kan bli lite smått galen på MST 180 ibland.

Paul-Staffanstorp
Maxikatten skrev:
Jag gissar att alla är Hultafors men bara 1800 är MST? Vad har du mer för modeller?

Apropå rätskivor så menar jag raka aluprofiler UTAN libeller och funderar på om jag ska ha en 3m eller längre. :confused:
Som jag skrev är alla Hultafors...och MST är också Hultafors... ;)

Dock är mitt 1800 en RS180 och ingen MST...

Jag har de modeller jag skrev naturligtvis...hade jag haft fler hade jag nämnt de med... ;)

Vad gäller rätstock så hade jag skippat det och köpt en vettig laser istället som man kan ha mer användning av till annat sedan... :)

Lycka till !

@maxikatten

en arbetskamrat till mig är anläggare. När han började gymnasiet så fick de köpa en verktygslåda för 1500:- där diverse godsaker ingick, däribland tidigare nämnda libella-"kit".
Eftersom arbetskamraten efter ett års studier valde anläggning istället för snickeri så blev det så att libella-"kitet" blev stående i garderoben med prislappen kvar.

Jag fick köpa det av honom för 1500:- och därmed är nog min affär diskvalificerad enligt bauhaus prisgaranti.

Men... god jakt!

Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag skrev är alla Hultafors...och MST är också Hultafors... ;)

Dock är mitt 1800 en RS180 och ingen MST...

Jag har de modeller jag skrev naturligtvis...hade jag haft fler hade jag nämnt de med... ;)

Vad gäller rätstock så hade jag skippat det och köpt en vettig laser istället som man kan ha mer användning av till annat sedan... :)

Lycka till !
Jaha RS? En föregångare till MST?
Jo men du skrev bara längden på passen inte vilka modeller. hehehe Hultafors har flera modeller med samma längder juh och jag ville veta för att kunna kolla vilken känslighet på pass som är vettig. Och förresten, du sa att du använder 1200-passet mest. Är det för att känsligheten antagligen är lägre (eller har det funnits 1200 RS/MST med 1mm/m) eller för att det är smidigare längd att hantera?
Vad är vettig laser och vad kostar en sån? Rätskiva av bra fabrikat har jag sett i nätbutik för ca 300kr exkl frakt.

Redigerat:
Hultafors RS är också ett långpass som MST fast inte lika påkostat. Finns i 1800mm upp till 2400. Typen brukar kallas rätskiva med libeller - vet inte om det handlar om att man vill indikera en lägre noggranhet än en mästarstege/vattenpass?

MST finns bara i 1500 och 1800mm längd.

1200 vattenpass är betydligt smidigare och lättare än 1800. Och när inte hela längden/noggrannheten behövs är det smidigare att jobba med ett kortare pass.

Biltema har rätskivor som jag anser vara av mycket bra kvalitet - jag tror att en hemmafixar kommer att klara sig mycket långt med dessa. Jag har ett av varje och använder dem rätt mycket (bland annat till cirkelsågen innan jag köpte festoolsåg/skenor) 1500mm för 100kr eller 2000mm för 130kr.

Paul-Staffanstorp
Maxikatten skrev:
Jaha RS? En föregångare till MST?
Jo men du skrev bara längden på passen inte vilka modeller. hehehe Hultafors har flera modeller med samma längder juh och jag ville veta för att kunna kolla vilken känslighet på pass som är vettig. Och förresten, du sa att du använder 1200-passet mest. Är det för att känsligheten antagligen är lägre (eller har det funnits 1200 RS/MST med 1mm/m) eller för att det är smidigare längd att hantera?
Vad är vettig laser och vad kostar en sån? Rätskiva av bra fabrikat har jag sett i nätbutik för ca 300kr exkl frakt.
Ok... de jag har är modellen HV40 - HV60 och HV120 samt RS180 vilka jag klarat mig på länge.
Arbetar mestadels med HV120 eftersom det är smidigast när man håller på med inredningar, men skulle vilja ha MST150 vilket jag ska bli färdig att köpa.
Känsligheten på HV120 är fullt tillräcklig till det jag behöver den.
MST är föör känslig anser jag.

Bosch har en vettig krysslaser för knappa 1000:- som fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk...och den kan du ju använda till så mycket mer än en rätstock.
Typ när man ska ha upp tavlor i rätt höjder m.m.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... de jag har är modellen HV40 - HV60 och HV120 samt RS180 vilka jag klarat mig på länge.
Arbetar mestadels med HV120 eftersom det är smidigast när man håller på med inredningar, men skulle vilja ha MST150 vilket jag ska bli färdig att köpa.
Känsligheten på HV120 är fullt tillräcklig till det jag behöver den.
MST är föör känslig anser jag.

Bosch har en vettig krysslaser för knappa 1000:- som fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk...och den kan du ju använda till så mycket mer än en rätstock.
Typ när man ska ha upp tavlor i rätt höjder m.m.[/QUOTE

Tack nu är jag med. :) Så jag borde egentligen puttra tillbaka till Jula med mitt MST och köpa ett HV120?

Menar du PCL10 alt 20?

Paul-Staffanstorp
Kan tipsa om dagens köp. Stanley långpass 180 på Jula i Jönköping. 399kr mot ordinarie 699. Klart man passade på.

Såg nu att jag tydligen inte var först..

Redigerat:
Binesh skrev:
Om du hittar dem på Bauhaus kan du nyttja prisgarantin. Själv nyttjade jag prisgarantin för några veckor sedan och kom ner till 995 kr för en MST180 :D
Detta funkar ju bara om man hittar en mst180 på sitt lokala bauhaus, bauhaus i malmö verkar dock inte ha något mst180 i sitt sortiment :mad:

Men tanken är fin :)

CCPusher skrev:
Detta funkar ju bara om man hittar en mst180 på sitt lokala bauhaus, bauhaus i malmö verkar dock inte ha något mst180 i sitt sortiment :mad:

Men tanken är fin :)
Enligt personalen på Bauhaus skall de sluta sälja Hultafors. Är det tomt på hyllan så fylls den alltså inte på. Skulle inte förvåna mig om det istället dyker upp ett mindre vanligt förekommande märke så att folk inte kan (ut)nyttja prisgarantin...

bygga_bo skrev:
Enligt personalen på Bauhaus skall de sluta sälja Hultafors. Är det tomt på hyllan så fylls den alltså inte på. Skulle inte förvåna mig om det istället dyker upp ett mindre vanligt förekommande märke så att folk inte kan (ut)nyttja prisgarantin...
Dom ersätter det säker med några stora Europeiska märken. Hultafors är ju ingen direkt kioskvältare i Tyskland:D
Nog enklare att få stora rabatter hos dessa jämfört med att sälja svenska nischmärken i Sverige.

Nimajneb skrev:
Dom ersätter det säker med några stora Europeiska märken. Hultafors är ju ingen direkt kioskvältare i Tyskland:D
Nog enklare att få stora rabatter hos dessa jämfört med att sälja svenska nischmärken i Sverige.
Det har du en poäng i...

Nimajneb skrev:
Nja, det förekommer ju variationer i deras sortiment mellan olika länder. T.ex. i Sverige så har de inte blå Bosch men det ska finnas i Norge och kanske flera länder?
Tror helt enkelt på att de anpassar sitt sortiment efter deras egentliga kundgrupp, d.v.s. vanliga svensson som inte ser skillnaden mellan Wisent och Hultafors eller Alpha Tools och Makita. Båda är ju blå, ta bara den billigare.
Proffsen handlar sällan där, bara när de jobbar över och råkar få akut behov av visst material.
Det tycks vara flera varuhus som allt snabbare anpassar sitt sortiment efter läget nuförtiden. Antar att konkurrensen är hård och de tillämpar Darwins teori, den som anpassar sig bäst överlever :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.