gifen skrev:
Rekommenderar MST passen då jag aldrig gillat libella 2000 passet.
MST: står stadigare då dess tyngdpunkt är mer välbalancerad än libellan som vid minsta beröring tippar över
MSTn är mer vridstyv då libellan har en tendens att svanka vi lite längre mätningar.
MST kan man ställa ifrån sig stadigt mot en vägg utan att det av minsta vibration ger sig iväg på äventyr.
Sen libellans pris är löjligt högt.

Och för att slippa bli påhoppad, jag äger ett libella 2000 pass med alla skenor men jag föredrar mstn alla dagar i veckan före detta pass. Det är min personliga åsikt, Hultafors har kvalitet uti fingerspetsarna så vilket du nu än väljer kommer du att bli nöjd.
Håller helt med dig i allt.

Men samtidigt....vill man inte lägga pengar på ett MST så klarar man sig väldigt långt med ett 60cm pass där libellerna går att justera+en 2 m biltema rätsskiva.

Stod även jag å velade.. Fick bli ett Fatmax, prisvärt med tanke på planfräst yta, 0,5 mm tolerans samma som MST180an..
Visst Fatmax är tygre än MST180an men annars känns det lite hugget som stucket.

Jo de klart att långpass ska vara just långa men jag velar mellan MST 150- eller 180-modellen... Om jag nu ska ha ett sånt ÖHT.
Så MST är bra men kanske överkurs med sin känslighet på 1mm/m (kan inte hitta nån uppgift på Stanleys hemsida annat än att libellen i ett Fat Max i sig ska ha en känslighet på 0,5mm/m??!!)? :confused:
Eller klarar man sig med ett Hultafors PV av rätt längd med känsligheten 10mm/m? Jag köpte ett SM60 billigt när Classe sålde ut för att sätta upp hyllor o annat smått med inne, men det är ju liiite kort för byggeri.
Fråga nummer två som jag ställde om en "lagom" längd på rätskiva har jag inte fått svar på än så kör på!

Paul-Staffanstorp
Har både 400-600-1200 och 1800 av Hultafors och är helnöjd med dessa förutom samma sak som Binesh skrev...
1800 är överdrivet känsligt i många lägen så man blir tokig.

Använder absolut mest mitt 1200 pass och är riktigt sugen på att utöka samlingen med ett 1500...självfallet Hultafors då... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Har både 400-600-1200 och 1800 av Hultafors och är helnöjd med dessa förutom samma sak som Binesh skrev...
1800 är överdrivet känsligt i många lägen så man blir tokig.

Använder absolut mest mitt 1200 pass och är riktigt sugen på att utöka samlingen med ett 1500...självfallet Hultafors då... ;)
Jag gissar att alla är Hultafors men bara 1800 är MST? Vad har du mer för modeller?

Apropå rätskivor så menar jag raka aluprofiler UTAN libeller och funderar på om jag ska ha en 3m eller längre. :confused:

Maxikatten skrev:
Så MST är bra men kanske överkurs med sin känslighet på 1mm/m (kan inte hitta nån uppgift på Stanleys hemsida annat än att libellen i ett Fat Max i sig ska ha en känslighet på 0,5mm/m??!!)?
Står ingenstans att det skulle vara 0,5 mm/m känslighet utan 0.5 mm nogranhet på libellerna samma som MST..

frohike skrev:
Står ingenstans att det skulle vara 0,5 mm/m känslighet utan 0.5 mm nogranhet på libellerna samma som MST..
Jaha, jag och engelska... :p
Men noggrannheten på libellerna säger ju inget om känsligheten eller passets toleranser som helhet. Eller?
MST har 1mm/m känslighet med tolerans i "normalläge" +-0,5mm på hela passet.

"Toleransen är summan av alla de småfel som kan uppstå under tillverkningen, libellens radie, montering av libellen i aluminiumprofilen, profilens parallellitet och rakhet. Samtliga vattenpass kontrolleras innan de lämnar fabriken." -Hultafors hemsida

Tack för tipsen i denna tråd.

/En stolt och nybliven ägare av libella 2000

tihimas skrev:
Tack för tipsen i denna tråd.

/En stolt och nybliven ägare av libella 2000
Får man fråga vad du köpte och vad du betalade?

libellan, 1800 skena, förlängningar 600 och 900

1500:-

Jula kör Fatmax-passet på kampanj nu sen ett tag tillbaka. 399 kr. Jag trivs ypperligt med min MST, men 400 kr för ett långpass som ändå bör vara av hygglig kvalitet låter toppen. Kan va ett tips för den som inte kan eller vill lägga de pengar en MST kostar.

Redigerat:
tihimas skrev:
libellan, 1800 skena, förlängningar 600 och 900

1500:-
Det var billigt! Pris hos mig (Beijer, de enda som jag vet säljer där jag bor): LIbellan 1180kr, skena 1800 639kr, skena 600+900 692kr.
Köpte du i butik eller på nätet och isf var?
Jag hittade MST180 på Jula för ca 1400kr vilket var 500kr billigare än Beijer. :)

Maxikatten skrev:
Det var billigt! Pris hos mig (Beijer, de enda som jag vet säljer där jag bor): LIbellan 1180kr, skena 1800 639kr, skena 600+900 692kr.
Köpte du i butik eller på nätet och isf var?
Jag hittade MST180 på Jula för ca 1400kr vilket var 500kr billigare än Beijer. :)
Om du hittar dem på Bauhaus kan du nyttja prisgarantin. Själv nyttjade jag prisgarantin för några veckor sedan och kom ner till 995 kr för en MST180 :D

Nja närmaste Bauhaus för mig är i Jönköping och dit har jag 10 mil. :(
Var hittade du MST för 995 annars?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.