Hej

Det är såhär att jag går i tankar att köpa mig en billyft. Förutsättningarna är ett garage där jag har 2,60 i takhöjd och en platta på 30mm. Höjden är egentligen lägre än det och blir i själva verket kring 2,40 eftersom där där lysrör/portöppnare osv. Tanken är att göra lättare service, byta motorolja, bromsar och sådant. Så har listat lite alternativ nedan, hjälp mig är ni snälla :).

1. Först var jag helt inne på en saxlyft och den här saxlyften är det precis jag kan lyfta max i höjd. Den går dessutom att dra undan smidigt och placera under släpkärran vilket gör att den inte kommer ta någon direkt plats. Den borde passa mina behov ganska bra men så tycker jag den ser lite osäker ut? Tycker inte den där spärren ser förtroendeingivande ut men jag kan se fel på håll. Sen ser den inte helt stabil ut.

http://verktygsboden.se/saxlyftar/saxlyft-2700-kg-950-mm

2. Så då började jag kollade på alternativ två, en lite större lyft från verktygsboden, en så kallad servicelyft där. Med den får man dessutom mer utrymme under bilen och kan exempelvis byta avgassystem. Dock är min bil 4 år så det kommer förhoppningsvis inte hända inom den närmsta tiden. Men det känns ändå lite dumt att göra något halvmesyr när man ändå är igång. Problemet här är att jag behöver gjuta än större platta än under alternativ 1. Även denna kan jag stuva under släpkärran även om jag här får köra upp släpvagnen på lyften.

http://verktygsboden.se/servicelyftar/servicelyft-3000-kg?group=prod_prod_grp-s1/1675

3. När jag satt och kollade på alternativ 2 så börjar pengarna rasa iväg och då börjar man givetvis kolla på 2-pelare. Hittade en med låg bygghöjd eftersom jag inte får in en standard i mitt garage. Frågan är dock om jag kommer ha så mycket nytta av den. Med tanke att i mitt fall så kan jag ändå inte lyfta bilen så att jag kan stå raklång under. Sen behöver jag med denna även gjuta betydligt mer än med de andra alternativen. Det positiva är att där inte är något iväg under bilden. Dock så har jag ganska smalt garage så pelarna kommer nog vara ivägen en del. I alla fall i vägen så mycket att jag måste ta borta armarna och då tappar den lite av smidigheten.

http://hjulochverktyg.se/billyftar/209-tvapelarlyft-for-laga-garage-inkl-hjulsats.html

Ge gärna synpunkter på vad ni tycker jag ska göra i mitt fall och med mina förutsättningar:).

Tror inte det är några problem med säkerheten på en sådan spärr du måste ju lyfta minst 20mm för att lossa den har samma typ av spärr på min lyft känns rätt stabilt beroende på hur mycket du skruvar så kan väll 2 pelarlyft va intressant men dom tar ju rätt mycket plats

Jag hade kört på alt. 2.
Vid Alt. 3 har du pelarna ivägen hela tiden, utom när du lyfter bilen, kanske 5 ggr/år.

Din bil är 4 år, ingen hobbybil eller mc?

//AA

Nix, bara en vanlig kärra.

Såg nu att hjul inte ingår till saxlyften i alternativ 2 utan det får man köpa till så kostnaden hamnar på 20479:- medans alternativ 1 kostar 12995:- .

Du har nog väldigt mycket rätt kring pelarna. Den ena hade ju hamnat mitt emellan släpvagnen och bilen. Det hade man nog irriterad sig på för som du säger så kanske det är kring 5ggr/år man använder den. Betydligt oftare man går där.

Jag har valt tvåpelarlyft, men har helt andra förutsättningar än dig med högt i tak, stort garage där pelarna inte står där man parkerar till vardags, och 4 bilar, den äldsta från -66.

Om pelarna hamnar där du ställer bilen varje natt, så kommer du nog bli grymt irriterad.

En 1-pelarlyft hade kanske varit det allra bästa alternativet, om det finns någon som klarar höjden, men de är nog ännu dyrare.

Snailman
Snailman skrev:
Har du funderat på nåt i den här stilen? [länk]
Nja, det kan vara ett alternativ om man mekar ofta men den fungerar ju inte till däckbyte och sådant. Så den går tyvärr bort.

thomasx skrev:
Jag har valt tvåpelarlyft, men har helt andra förutsättningar än dig med högt i tak, stort garage där pelarna inte står där man parkerar till vardags, och 4 bilar, den äldsta från -66.

Om pelarna hamnar där du ställer bilen varje natt, så kommer du nog bli grymt irriterad.

En 1-pelarlyft hade kanske varit det allra bästa alternativet, om det finns någon som klarar höjden, men de är nog ännu dyrare.
Du har helt rätt, pelarna kommer komma väldigt dåligt till så det blir ingen sådan lyft för mig. 1-pelare går också bort och det är på grund av takhöjden. Alla jag har kollat på ligger kring 2600mm eller strax under, Plus att de lätt springer iväg i pris.

En sak man kan tänka på med t.ex. saxlyft, när det sägs att det är vissa jobb man inte kan göra med en saxlyft, är att det är en mycket enkel, och inte allt för dyr, sak att ställa fyra pallbockar under bilen, och sedan sänka ner saxlyften. Det finns pallbockar i diverse höjder.

Jag köpte en hög när jag skulle rostlaga trösklarna på en bil, då är armarna på en tvåpelarlyft duktigt ivägen, även om man "kan" komma åt.

Med en pallbock kunde jag vrida undan en arm i taget och komma åt riktigt fint, med bilen upphissad.

thomasx skrev:
En sak man kan tänka på med t.ex. saxlyft, när det sägs att det är vissa jobb man inte kan göra med en saxlyft, är att det är en mycket enkel, och inte allt för dyr, sak att ställa fyra pallbockar under bilen, och sedan sänka ner saxlyften. Det finns pallbockar i diverse höjder.

Jag köpte en hög när jag skulle rostlaga trösklarna på en bil, då är armarna på en tvåpelarlyft duktigt ivägen, även om man "kan" komma åt.

Med en pallbock kunde jag vrida undan en arm i taget och komma åt riktigt fint, med bilen upphissad.
Det har du helt rätt i! Går ju att på ett smidigt sätt göra så att man kommer åt. Såg nu att alternativ 1 inte fungerar. Kollade lite i manualen och det står att max bredd är 1450mm. Vad jag kom fram till när jag mätta på min golf är att det är 1500 mellan centrum av trösklarna. Det är ju där man vill lyfta med....

Så nu lutar det nog åt alternativ 2 då. Fast då måste jag formera om lite i garaget för att kunna flytta runt den plattformen. Ser att det finns billigare alternativ som saxlyften nedan. Det jag dock gillar med verktysboden är att trots att det är billiga kines-grejer med billiga komponenter så verkar det vara lätt att få tag på reservdelar. Plus att det är ett stabilt företag som man vet är kvar om några år.

Saxlyften nedan går det ju att göra något hemmabyggd förflyttninsanordning.

http://garagehuset.eu/product_info.php?cPath=24_44&products_id=275&osCsid=8dl13olcum2h40b366odfesbg6

Redigerat:
När man ska gjuta till en sådan här lyft? Det borde väl räcka att gjuta i princip endast rakt under den? Min plan är att göra ett hål lite större än själva lyften, sen bygga en form i hålet för att jag skall kunna gjuta golvet helt plant. Går väl kanske annars också men det blir lättare när man har en form att dra en rätskiva över. Där är nämligen fall i garaget. Sen blir det till att borra lite in i den nygjutna plattformen och in med lite armering. Sedan gjuta igen resterande hål runt själva plattformen. Det borde väl fungera rätt bra? Hur viktigt är det förresten att man kör med vibrostav? Tänkte gjuta med grovbetong på säck.

Redigerat:
Det är en smart lösning men jag vill få upp alla däck samtidigt och ha bilen plant. Kan bli problem annars när man tömmer exempelvis olja och inte allt går ut ur tråget. Kollat lite på denna lösningen men det ovan plus att säkerheten inte känns så bra där men en klen spärr. Sänker man nu ner det på pallbockar så kan jag likaväl använda domkraften till det och spara 4000 tusen.

FRS05 skrev:
Det är en smart lösning men jag vill få upp alla däck samtidigt och ha bilen plant. Kan bli problem annars när man tömmer exempelvis olja och inte allt går ut ur tråget. Kollat lite på denna lösningen men det ovan plus att säkerheten inte känns så bra där men en klen spärr. Sänker man nu ner det på pallbockar så kan jag likaväl använda domkraften till det och spara 4000 tusen.
Fast man kan väl sätta på alla fyra hjulen samtidigt och koppla till samma pump ;)

Tänk på att om du ändå ska gjuta nytt golv för saxlyften, så gjut golvet med en försänkning där saxlyften skall vara, så att den när den är på plats ligger i nivå med golvet när den är nedsänkt, då är den ur vägen och du behöver inte flytta runt på den.

Ja, vibrostav är viktigt för att betongen skall få kontakt med armeringen. Det är också viktigt att man inte kör för mycket med vibrostaven, för då separerat vattnet ur betongen. Kolla på youtube så hittar du säkert någon film som visar hur man jobbar med en vibrostav. En egen kan man göra genom att sätta fast en borrmaskin på en träpinne, och sätta en insexnyckel eller nåt i chucken, så du får obalans ;)

thomasx skrev:

Snygg snedbelastning på ena tornet. Hade jag aldrig vågat :x

Till TS. Jag hade byggt om garaget så jag hade fått plats med en ordentlig lyft, halvmesyrer retar man sig mer på än uppskattar.

Jag har haft 2pelar i olika varianter, men om jag mot förmodan skulle byta ut den jag har nu (Istobal tot. 3.6ton) hade jag valt en saxlyft, tyvärr ligger de som är trevliga att använda runt 60.000kr så det lär aldrig hända

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.