Vår rörmokare har gjort kopplingen (se bild 1) och inte lyckats få till det med de kromade koppar/huvar som kan dölja kopplingen (bild 2). Jag vet inte varför rören sticker ut så långt, men nu gör de det. Hur kan han lösa detta snyggt? Vad kan vi förvänta oss för acceptabel lösning?
Det där ser väldigt amatörmässigt ut. Var det verkligen en rörmokare eller anlitade ni någon allt-i-allo figur?
Man sätter en väggbricka på väggen där man avslutar PEX-rören och övergår till kopparrör. Det finns väggbrickor för enskilda rör som du bör ha på den sista bilden och andra väggbrickor för dubbla rör som du bör ha på den första bilden.
Det som jag tycker är alarmerande är att det inte verkar finnas någon tätning mot rören!
Du har ju våtrumsmatta om jag ser rätt och då ska mattan kragas upp mot rören för att täta alternativt så ska man montera en manschett mot rören som tätar genomföringen. I ditt fall så har du ju ett öppet hål rakt in i väggen vilket är generalfel. Inget försäkringsbolag kommer ge dig en ersättning för en skada som uppstår när det ser ut på det viset. Tyvärr så måste man riva våtrumsmattan och göra om från början för att det ska bli rätt.
Man sätter en väggbricka på väggen där man avslutar PEX-rören och övergår till kopparrör. Det finns väggbrickor för enskilda rör som du bör ha på den sista bilden och andra väggbrickor för dubbla rör som du bör ha på den första bilden.
Det som jag tycker är alarmerande är att det inte verkar finnas någon tätning mot rören!
Du har ju våtrumsmatta om jag ser rätt och då ska mattan kragas upp mot rören för att täta alternativt så ska man montera en manschett mot rören som tätar genomföringen. I ditt fall så har du ju ett öppet hål rakt in i väggen vilket är generalfel. Inget försäkringsbolag kommer ge dig en ersättning för en skada som uppstår när det ser ut på det viset. Tyvärr så måste man riva våtrumsmattan och göra om från början för att det ska bli rätt.
J J-O skrev:
så,J J-O skrev:
Det verkar som han vill lämna det så. Att kapa slangen är inte aktuellt. Varmvatten slangen pressar ut röret, så en fixering på det röret ska göras mot väggen och silicontätning runt hålen. Jag som inte kan något om rörmokeri tycker att lösningen inte är så snygg, men fattar att säkerheten går först. Vill ju inte ha vattenskada. Jag tänkte att någon här vet om man kan fixa detta snyggt/snyggare.
Grejen är att rören är dragna i ett befintligt badrum. Jo, vi har anlitat en rörmokare.Janus82 skrev:
Det där ser väldigt amatörmässigt ut. Var det verkligen en rörmokare eller anlitade ni någon allt-i-allo figur?
Oroväckande om försäkringen inte skulle gälla … det är väl därför man inte gör sådant man inte kan själv.
Det låter konstigt. Så rören är dragna i efterhand alltså?Misse_o_Mojje 2.0 skrev:
så,
Det verkar som han vill lämna det så. Att kapa slangen är inte aktuellt. Varmvatten slangen pressar ut röret, så en fixering på det röret ska göras mot väggen och silicontätning runt hålen. Jag som inte kan något om rörmokeri tycker att lösningen inte är så snygg, men fattar att säkerheten går först. Vill ju inte ha vattenskada. Jag tänkte att någon här vet om man kan fixa detta snyggt/snyggare.
Inte när väggarna var öppna innan skivor/tätskikt/kakel?
Sitter de inte i en fixtur bakom?
Oavsett hade jag velat ha dit en väggbricka för det där ser ju för taskigt ut, men det kanske inte går om skyddsrören inte är fixerade
Precis, det är i vår sommarstuga. Vi har dragit nya vattenledningar från badrummet till köket. Vi ska nu få brickor, men det verkar inte finnss någon som passar helt bra. Men jag hoppas det blir funkis till slut i alla fall och åtminstone halvsnyggt …J J-O skrev:
Hur sitter rören fixerade i väggarna? Rör får inte bara hänga löst rakt genom en vägg itan måste fixeras så att de sitter fast. Oftast anväder man ett väggbockstöd men det finns lite andra metoder också.
Om rören inte är fixerade ordentöigt så kommer de kunna röra sig och då finns det risk för att kopparrören börjar läcka med tiden.
Om rören inte är fixerade ordentöigt så kommer de kunna röra sig och då finns det risk för att kopparrören börjar läcka med tiden.
aha! Jag kollade i den lucka vi som tog upp på baksidan för att kunna dra ledningarna och där ser man att rören är fixerade med en klamma.Janus82 skrev:
Hur sitter rören fixerade i väggarna? Rör får inte bara hänga löst rakt genom en vägg itan måste fixeras så att de sitter fast. Oftast anväder man ett väggbockstöd men det finns lite andra metoder också.
Det verkar som om ”felet” mest är att rören inte är kapade tillräckligt nära väggen och att när vi drar på varmvatten puttar slangen ut kopplingen på badrumssidan. Och den ska som sagt fixeras när bricka och silikon sätts dit. Så det blir nog bra ändå till slut. Tack för support!
Är det en riktig rörmokare som har gjort det där? Varför användes inte ett godkänt system för genomföring och fixering av rören?
https://www.vatette.se/system-vatette/vaggenomforingssystem-v6/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.vatette.se/system-vatette/vaggenomforingssystem-v6/
useless skrev:
Om jag fattat det rätt är det eftermontage i bef. badrum, vilket förklarar saken. Dock skall det ju såklart vara fixerat ändå, och rörmokaren bör ju ha dragit igenom pexen på cc40 eller cc60, och då skall man ju kunna få dit väggbrickor ändå.Misse_o_Mojje 2.0 skrev:
Ja, men eftersom man tydligen har öppnat upp väggen bakom så hade man kunnat sätta riktiga fixturer.J J-O skrev:
Det är ingen rörmokare som gjort det där. Avsaknad av korrekta väggbrickor och svenskt mästerskap i onödiga presskopplingar vittnar om det.
Bockningarna av rören är också under all kritik, dessutom saknas överfall till en del rörklammer.
Jag blir uppriktigt sagt ledsen över att se det där
EDIT:
Dessutom, varför går man nedåt och sedan till höger med rören från där de kommer ut från väggen?
Varför gick man inte direkt till höger mot hörnet?
Suck.. Det här ger upphov till så många frågor.
Bockningarna av rören är också under all kritik, dessutom saknas överfall till en del rörklammer.
Jag blir uppriktigt sagt ledsen över att se det där
EDIT:
Dessutom, varför går man nedåt och sedan till höger med rören från där de kommer ut från väggen?
Varför gick man inte direkt till höger mot hörnet?
Suck.. Det här ger upphov till så många frågor.
Redigerat: