Sitter och planerar hur jag ska styra ventilationen i badrummet och främst i duschen.
Har en kanalfläkt i dag och bl.a.ett frånluftsdon i den inbyggda duschen.
För att kunna styra duschens frånluft så tänkte jag styra denna med en närvarodetektor i stället för en hygrostat, går jag in i duschen så startar ventilationen å går i ca 30 min.

Dock skulle jag vilja komplettera denna närvarodetektor med dels en hygrostat samt en manuell brytare för att täcka övriga badrummet ink. tvättstugan.
Skulle även vilja ha en fem stegs trafo eller liknande med förinställda hastigheter

Frågan är:
kommer det bli några problem att koppla in så många styranordningar?
hur kopplar man detta på bästa sätt?

har inte kollat med elektrikern än utan slänger ut frågan först för att se om det går att få till på ett bra sätt.

Mvh Andreas

Ser inga problem i detta, det är det bara att koppla närvarogivare och hygrostat parallellt, sen är det oklart om du manuellt skall bryta eller trigga fläkten. D.v.s. vill du kunna manuellt stänga av den så sätter du (elektrikern) brytaren i serie och vill du manuellt kunna starta så sätter du brytaren parallellt med närvarogivare och hygrostat.

/H

Kan också använda en 1-0-2-brytare så man manuellt kan få manuell-av-auto.

Hightower skrev:
Ser inga problem i detta, det är det bara att koppla närvarogivare och hygrostat parallellt, sen är det oklart om du manuellt skall bryta eller trigga fläkten. D.v.s. vill du kunna manuellt stänga av den så sätter du (elektrikern) brytaren i serie och vill du manuellt kunna starta så sätter du brytaren parallellt med närvarogivare och hygrostat.

/H
Tja, hum skulle vilja kunna välja att både starta och stänga av den. Hade tänkt att den skulle gå på lågvarv kontinuerligt men i bland kanske man vill stänga av den också. Är det någon som har bra koll på bra och lite småsnygga hygrostater så vore det toppen.

petersv- 1-0-2 brytare lär riktigt bra kallas de se? vet du vart man kan få tag i dessa?

Har hittat en närvarovakt som verkar helt ok...är dock för lite större utrymmen så jag kanske måste göra duschen lite större :D

http://www.esylux.com/se/se/produkte/katalog/product_details.php?product_id=EM10425110

Mvh

Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.