Byggahus.se
Halloj,

Säkert en busenkel lösning på mitt problem men när det kommer till el vill jag vara tvärsäker på vad jag gör och frågar hellre än chansar.

Jag har köpt en Fresh fläkt som jag ska montera inne i tvättstugan. Koppling ska ske enligt schema 2 i bifogad bild. I tvättstugan har jag en kopplingsdosa enligt bifogad bild.

Fråga :
Hur skulle ni dragit från kopplingsdosan till fläkten ? Grundligt förklarande uppskattas hemskt mycket.

Tack på förhand !
 
  • Installationsmanual för Fresh fläkt med fyra kopplingsscheman för olika funktioner och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med elektriska anslutningar och flertalet förgrenade kablar i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta fram spänningsprovaren och mät var du har 230V konstant. Troligen mellan 6blocket med blå ledare och 4blocket med brunt, svart och svart med vita rand.
4blocket behöver bytas ut mot ett större eftersom det är fullt. I fläkten kopplar du sedan nollan till plinten märkt N och fast fas till plinten märkt F. Därifrån monterar du en bygel till plinten märkt SL för att gå konstant lågfart när inte fuktstyrningen säger full fart.
Lycka till
 
Kanon, tack för svar.

Har nu mätt upp och har 230 v konstant mellan 6block med Blåa och 4block med brunt, svart och svartvit kabel.

Så nästa steg blir då att byta ut fyrblocket mot ett 5 block. In med fas i detta block samt in med nolla i den sista lediga platsen i 6 blocket med blåa?
 
tommib
Det finns inte "5block", du får gå upp till 6 anslutningar, eller byta till Wago 221/2 som finns med fem anslutningar.

Men ja, principiellt så är det exakt så.
 
Det ser ut som Helacon-klämmor. Blåa med 5 anslutningar finns på Byggmax t ex. Å andra sidan skadar det ju inte att ha ett hål över till nästa gång...
 
tommib
Se där ja, då lärde jag mig något nytt idag också :)
 
hej,
Bra bilder!.
Jag ska koppla in en Fresh-fläkt i min f.d. bastu, numera badrum/toa. Vilken typ av kabel ska jag dra? har bastupanel på väggarna och det finns en dosa för varmvattenberedaren i nästa rum,
 
Det ska vara en installationskabel som t.ex EXQ eller EXLQ.
Det är dock olämpligt att nalla ström från VVBn, utan matningen bör hämtas från samma grupp som matar belysning och uttag i badrummet.
Arbetet är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
woodchopper
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ska vara en installationskabel som t.ex EXQ eller EXLQ.
Det är dock olämpligt att nalla ström från VVBn, utan matningen bör hämtas från samma grupp som matar belysning och uttag i badrummet.
Arbetet är behörighetskrävande.
Tack för svar!
Jo, klart elektrikern ska göra jobbet
 
W lwallgren skrev:
Tack för svar!
Jo, klart elektrikern ska göra jobbet
Den fläkten kommer nog snurra ut av bara f*n då det oftast är kopplat 400v, 2 faser o jord, till VVB, om du nu ska låta elektrikern göra jobbet så kommer han att ha med sig rätt sorts kabel så det behöver du inte oroa för
 
  • Gilla
woodchopper
  • Laddar…
T Troooligt skrev:
Den fläkten kommer nog snurra ut av bara f*n då det oftast är kopplat 400v, 2 faser o jord, till VVB, om du nu ska låta elektrikern göra jobbet så kommer han att ha med sig rätt sorts kabel så det behöver du inte oroa för
”Friskt kopplat, hälften brunnet”
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.