Hej,
Det är så att jag undrar om elektrikern kopplar in el genom dessa hål i väggen, när man vill ha spottar i taket??
Eller går de genom lamputtaget??
Hålen ligger på varsin vägg och den ena ligger rakt ovanför där man tänder lampan.

Tack

• DSC01915.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en möjlighet, men troligen drar han från lamputtaget i taket. Beror lite på var du skall ha spottarna.

Det är en kvadtratisk rum med 6 spottar.
För att lamputtaget är på väggen och lägre ner än de där hålen.

Varför undrar du det? Han kopplar väl troligen ifrån taket men det är väl möjligt att han vill koppla i dom dosorna också. Om du tex skall ha kvar lamputtaget så får han ju dra upp en extra tändtråd därifrån.

Men nu när jag funderar så gör han nog inte så för man behöver ju aldrig dra om nåt i gamla installationer eller hur var det nu Mycke nu?;)

God jul förresten:D

Smile.75 skrev:
Men nu när jag funderar så gör han nog inte så för man behöver ju aldrig dra om nåt i gamla installationer eller hur var det nu Mycke nu?;) God jul förresten:D
Nej verkligen inte!

En riktig elektriker borrar ett hål i taket där spottarna skall sitta, skjuter in EKK och fiskar ut den vid vägg eller takdosa. Sitter det något i vägen så tar man fram det låååånga flexibla borret. ;)

God Jul på dej själv Smile! :D

evoline skrev:
Hej,
Det är så att jag undrar om elektrikern kopplar in el genom dessa hål i väggen, när man vill ha spottar i taket??
Eller går de genom lamputtaget??
Hålen ligger på varsin vägg och den ena ligger rakt ovanför där man tänder lampan.

Tack
Hej han går från lamputtagen. Hälsningar Stefan57

Ok,
Jag undrar bara för att jag ska regla och sen sätta upp vp-rör som jag ville veta vart jag ska dra till.

Tack

Men fråga då elektrikern så får du svar förhoppningsvis. Inte lätt för andra att svara på hur han tänker göra....

Om du frågar två olika elektriker, lär du få två olika svar, som sagt, fråga din tilltänkta elektriker innan du gör något.

Hur har du tänkt ansluta vp-rören till dosorna?

mycke_nu skrev:
Hur har du tänkt ansluta vp-rören till dosorna?
Det var det som var problemet, om de ska använda dosorna eller inte.
Men blir det till lamputtaget så blir det lättare.

Tack för alla svar

Det där med att skarva vp-rör till lamputtaget låter lite skumt. Möjligen OK om takdosan flyttas ner i det nya innertaket, men prata med din elektriker först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.