Bowman
Jag vill koppla in min nya intellivent 2.0 som en trevlig byggahusare rekommenderade mig.
Jag här två kablar fram som gick till förra fläkten, blå är nolla och vit fas enligt hur det var kopplat i gamla fläkten. Dessa bryts med en tryckknapp vid dörren.
Dessutom var den gamla glöggen bryggkopplad, varför då?

Hur skall jag koppla nya fläkten?
Kolla bilderna!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

tommib
Omöjligt att veta säkert varför din gamla fläkt hade en bygling. Sannolikt är det relaterat till att det som är märkt LT är en styringång motsvarande bild 2 i din nya fläkts instruktionsbok. Eftersom du bara har två trådar fram till fläkten så skulle jag rekommendera att du kopplar enligt alternativ 1 i instruktionsboken och därefter tar bort strömbrytaren vid dörren och kopplar tändtråden direkt till fas. På så sätt kan man inte glömma att slå på fläkten utan den sköter sig helt själv med fuktstyrningen. De andra två alternativen kräver en tredje tråd fram till fläkten.

• Gilla
Daniel 1983
  • Laddar…
Det du bör göra är att ringa elektrikern.

Men annars så finns två alternativ, och det är

Koppla in på L och N och koppla bort strömbrytaren vid dörren så att du får fast fas till fläkten och då sköter den sig själv med fuktstyrning

Eller så drar du fram en till tråd från Brytaren med fast fas och kopplar enl alt 2

Precis, vi har kopplat enligt alt. 1. Tyvärr gjorde vi som tommib skriver att vi drog fas via brytare innan vi bestämde oss för vilken fläkt vi skulle ha. Så har man gäster hemma så får man nästan alltid gå och slå på fläkten igen då någon misstar den för en lysknapp.
Så jag går på hans linje, att du kopplar fasen direkt på fläkten =)

Och alt. 1 känns bättre än 2 då fläkten är beroende på om badrummets belysning är tänd. Kör man den på automatik, vilket jag antar att du kommer göra, så vill man ju att den ska kunna jobba oavsett om man är hemma eller ej. Detta är min åsikt iaf!

Bowman
Ok!
Kopplar enligt 1 och tar bort tryckknapp vid dörren. Den behövs ju inte.
Men, fan vet hur man gör, får kolla med elektriker vad gäller tryckknappen!
Tack skall ni ha!

Redigerat:
tommib
Om du är minsta osäker rekommenderar jag att du låter en elektriker göra hela jobbet. Det tar max en halvtimme. Arbetet är dessutom behörighetskrävande så som en extra bonus är du laglig också ;)

Om du gör det själv så klipp inte i locket där den utvändiga kabeln går in! Locket spricker om du klipper med tång, man måste fila med fil, alt. såga försiktigt med bågfil. Det är i stort sätt det ända som inte är bra med den fläkten, för övrigt är den suverän.

Bowman
Müssli skrev:
Om du gör det själv så klipp inte i locket där den utvändiga kabeln går in! Locket spricker om du klipper med tång, man måste fila med fil, alt. såga försiktigt med bågfil. Det är i stort sätt det ända som inte är bra med den fläkten, för övrigt är den suverän.
Bra tips!
Jag såg faktiskt det i instruktionsboken innan, annars hade man klippt och då hade den spruckit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.