Räcker sex säten kan denna kanske vara något? http://www.conquestvehicles.com/knight-xv.html 
Fast bagageutrymmet ser lite litet ut.
Fast bagageutrymmet ser lite litet ut.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Man ska nog tänka minst en gång till om man tror man köper en Tahoe för att köra på batteri.....
Faktum är att den där inte går att köra en meter på batteri, så den kvalar nog inte riktigt in i Pelpets garage. Jag har för mig att elmotorerna endast används för att minska förbrukningen, inte för att köra enbart på el.
Faktum är att den där inte går att köra en meter på batteri, så den kvalar nog inte riktigt in i Pelpets garage. Jag har för mig att elmotorerna endast används för att minska förbrukningen, inte för att köra enbart på el.
Tahoen och knighten såg ju jättefina ut, men jag hade ju tänkt mig en bil med hyfsat låg milkostnad.. Att köpa en bil där man måste ha en tankbil som följebil ingick inte i planen 
Har kollat in sharan och touran idag, och båda såg jättebra ut. Bra sikt och mycket säkerhetsfunktioner.
Garage saknas tyvärr helt, så det blir el-motorvärmare och kupévärmare så att man kan få bilen genomvarm på morgonen.
Har kollat in sharan och touran idag, och båda såg jättebra ut. Bra sikt och mycket säkerhetsfunktioner.
Garage saknas tyvärr helt, så det blir el-motorvärmare och kupévärmare så att man kan få bilen genomvarm på morgonen.
Om du vill kunna dra släp är väl inte en laddhybrid något vidare alternativ?pelpet skrev:
Tvivlar på att rena elbilar är en bra lösning för en större bil med många sittplatser, möjligen med undantaget om man bor, arbetar och i stort sett endast rör sig i samma samhälle.
Tvivlar på att man kommer speciellt långt med en full-lastad elbil, speciellt inte på vintern
Spelar inte så stor roll hur man tänkt sig köra, om den ändå inte funkar hur som helstMathiasS skrev:Man ska nog tänka minst en gång till om man tror man köper en Tahoe för att köra på batteri.....
Faktum är att den där inte går att köra en meter på batteri, så den kvalar nog inte riktigt in i Pelpets garage. Jag har för mig att elmotorerna endast används för att minska förbrukningen, inte för att köra enbart på el.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag kör en Sharan 7-sits med dieselautomat. Vad vi tyckte var extremt avgörande är att mittsätet skall vara tre separata stolar, och inte en limpa. Med tre stolar kan man rymligt ha tre vuxna, barnstolar eller vad som, vilket gör att +2-sitsarna verkligen är extrastolar, och inte ständigt i bruk i vår fempersonersfamilj. Då har man till vardags ett enormt lastutrymme bak, som blir gigantiskt om man dessutom fäller mittraden. Dessutom fälls stolarna platt. Om bakraden är uppfälld har man fortfarande lite lastutrymme, vilket är mer än de flesta bilar. KIA Karneval är en annan bil med separata stolar i mittrad.
Chrysler? Tja .. Från Bilprovningen.se: "Bland bilmärkena klarar sig Porsche bäst och Chrysler sämst. Chrysler (Grand Voyager, Voyager, Sebring, PT Cruiser omfattas) har främst anmärkningar på parkeringsbroms, styrled, bromsbelägg, bromsskivor, bromsrör och ABS-indikering."
Chrysler? Tja .. Från Bilprovningen.se: "Bland bilmärkena klarar sig Porsche bäst och Chrysler sämst. Chrysler (Grand Voyager, Voyager, Sebring, PT Cruiser omfattas) har främst anmärkningar på parkeringsbroms, styrled, bromsbelägg, bromsskivor, bromsrör och ABS-indikering."
Efter att ha kollat runt lite så har jag också sorterat bort alla bilar där baksätet inte består av tre stolar. Vi är fyra i familjen och vill kunna ta med skidorna enkelt. Och då duger det inte med 2+1-baksäte.
Jag har dieselvärmare med timer i den nuvarande bilen, och det passar inte riktigt vår körning. Vi utgår oftast från en plats med el och det blir en hel del korta körningar. Det innebär att man får använda bränslevärmaren förskiktigt för att den inte ska dra ur batteriet. Dessutom har min webastovärmare börjat strula, vilket inte verkar helt ovanligt. Jag skulle mycket hellre slå på motor och kupevärmare 3 timmare före avfärd och sedan kliva in i en varm och snöfri bil.
Jag har dieselvärmare med timer i den nuvarande bilen, och det passar inte riktigt vår körning. Vi utgår oftast från en plats med el och det blir en hel del korta körningar. Det innebär att man får använda bränslevärmaren förskiktigt för att den inte ska dra ur batteriet. Dessutom har min webastovärmare börjat strula, vilket inte verkar helt ovanligt. Jag skulle mycket hellre slå på motor och kupevärmare 3 timmare före avfärd och sedan kliva in i en varm och snöfri bil.
Jag har två huvudskäl till att kolla på laddhybrider. Jag har 2,5 mil till jobbet, vilket gör att en vanlig laddhybrid klarar en stor del av resorna på bara el. Det är i princip bara långresor och då jag kör släp till soptippen som bilen går med full last, och då accepterar jag att köra fossilt. Det andra skälet är att frun verkar kunna få en tjänstebil, och förmånsvärdet blir väldigt lågt på laddhybrider. Skulle vi t.ex. välja en mitsubishi outlander PHEV så kostar den drygt 1000kr netto i månaden plus att 2/3 av resorna kan göras på el. Men den har bara 5 platser.KristinaRT skrev:Om du vill kunna dra släp är väl inte en laddhybrid något vidare alternativ?
Tvivlar på att rena elbilar är en bra lösning för en större bil med många sittplatser, möjligen med undantaget om man bor, arbetar och i stort sett endast rör sig i samma samhälle.
Tvivlar på att man kommer speciellt långt med en full-lastad elbil, speciellt inte på vintern![]()
Det stora problemet som jag upptäckt med laddhybrider är att det verkar vara svårt att sätta på dragkrok, jag har inte hittat någon 7-sitsig som kan ha drag.
När det gäller kostnadsbilden är det lägsta milkostnad som är intresant. Bränslekostnad är inget jag kommer att hänga upp mig på. Långresor står för högst en tredjedel av milen. Jag räknar med ca 1200 mil lokal körning (stad och landsväg) och 600 mil långkörning (landsväg). Det är troligen mycket mer ekonomiskt rationellt att elektrifiera de lokala resorna och köra de långa fossilt. Bränslekostnaden för långresor blir ca 6000 kr/år. Elektrifierar jag dessa sparar jag som mest 5000 kr/år motför 10000-12000 kr/år på lokalresorna.
Ren elbil är därför inte särskilt ekonomiskt intressant. Sen klarar de inte skallkraven heller. Tesla är den enda som har tillräcklig räckvidd för långresorna men modell S kan inte ha dragkrok och model X kan inte ha takbox.
Redigerat: