Ja, Alhambra och Sharan är ju samma bil fast med olika namn och olika pris så den måste kollas in. Den är dyrare än Grand Picasso men å andra sidan verkar den ha större bagageutrymme.
Den automatlåda som gäller på det C4
r jag tittar på är ETG6. Det ska vara någon robotiserad manuell växellåda och den ska vara bättre än EGS.
Automatisk växling är trevligt, ju färre moment att pyssla med under körningen, desto bättre.
Den automatlåda som gäller på det C4
Automatisk växling är trevligt, ju färre moment att pyssla med under körningen, desto bättre.
Kör själv en S-Max sedan några månader och är väldigt nöjd så här långt.
Förutom att Sharan och Alhambra har samma delar så har även äldre Ford Galaxy komponenter gemensamt med dessa två, också de i äldre modell då.
Förutom att Sharan och Alhambra har samma delar så har även äldre Ford Galaxy komponenter gemensamt med dessa två, också de i äldre modell då.
Vi hade en Chrysler Grand Voyager förut. Det är den skönaste bilen jag haft. Stora fåtöljer, bra sikt, bra last förmåga.
Har för mej att de inte fick dra särskilt mycket. Och den kostade ganska mycket i drift. Vet inte om de fått bukt med det än, men förut gick växellådor och motor ofta sönder.
Har nu en Mazda 5. Har väl inget speciellt att tillägga. Valde mellan den och en S-Max. Enligt säljaren har Mazdan större benutrymme i sista raden.
Nackdelen är att har man alla säten uppfällda kan man inte lasta särskilt mycket.
Kan tycka att den känns lite plastig, men den rullar på och kostar inte så mycket i drift.
Har för mej att de inte fick dra särskilt mycket. Och den kostade ganska mycket i drift. Vet inte om de fått bukt med det än, men förut gick växellådor och motor ofta sönder.
Har nu en Mazda 5. Har väl inget speciellt att tillägga. Valde mellan den och en S-Max. Enligt säljaren har Mazdan större benutrymme i sista raden.
Nackdelen är att har man alla säten uppfällda kan man inte lasta särskilt mycket.
Kan tycka att den känns lite plastig, men den rullar på och kostar inte så mycket i drift.
Jag kör lite äldre bilar men 7 sitsig. Har erfarenhet med citroen c8 och älskade skjutdörrarna, är dock en sak som kan gå sönder och kan kosta mycket att fixa. Egentligen älskade jag hela bilen förutom att den var väldig otillförlitlig och jag fick motorstopp eller den vägrade att starta jämnt, så inget att rekommendera
Jag tror dock att grand picassonär bättre.
Har också erfarenhet av seat alhambra, äldre model med vanliga dörrar. Har 4 barn och tagit bort mellanstolen på mellanraden. Barnen kan då komma in i bilen genom de vanliga dörrar och koma åt alla platser eller komma in genom bagageluckan och tränga sig mellan de två stolar längst bak. Väldig smidigt när man parkerar på litet utrymme.
På semester ställer vi två stora resväskor på golvet mitt i bile (där mellanstolen brukar finnas) + bagageutrymmet fylld +liten takbox
Har också erfarenhet av seat alhambra, äldre model med vanliga dörrar. Har 4 barn och tagit bort mellanstolen på mellanraden. Barnen kan då komma in i bilen genom de vanliga dörrar och koma åt alla platser eller komma in genom bagageluckan och tränga sig mellan de två stolar längst bak. Väldig smidigt när man parkerar på litet utrymme.
På semester ställer vi två stora resväskor på golvet mitt i bile (där mellanstolen brukar finnas) + bagageutrymmet fylld +liten takbox
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag tror att körglädjemässigt är s-max det bästa valet. Stolarna bak rymmer bara barn tror jag (men man kanske slipper kuddar? Dvs perfekt att släpa hem ett par kompisar oplanerat efter skolan/dagis). Vi har med en biltema bälteskudde för 100:- jämt för detta ändamål.
Jag kör en Huyndai Santa Fe. Helt ok veg. pris, Fyrhjulsdrift och kommer fram (nästan) var som helst. Ok bränsleförbrukning och alla sitter bra. Nackdelen är att packutrymmen blir minimalt med sju åkande, fast så är det ju i de flesta bilar förutom caravelle och voyagern och liknande.
Vi packade in 7 vuxna män och lika många snowboards + packning i vår gamla grand Picasso från Sthlm till Åre för några år sedan. Iofs med takbox. Det var inte helt smärtfritt kan jag säga men det gick.thomasx skrev:
Jag hoppas ni ursäktar, men det funkar inte riktigt att prata körglädje och MPV i samma mening 
Min X-Type, där har ni körglädje långt utöver alla andra "vanliga" bilar jag kört i alla fall
Vår Grand Voyager däremot, den är bekvämare att köra än en jäkla massa bilar, men så mycket körglädje erbjuder den inte, å det är väl inte så konstigt
Min X-Type, där har ni körglädje långt utöver alla andra "vanliga" bilar jag kört i alla fall
Vår Grand Voyager däremot, den är bekvämare att köra än en jäkla massa bilar, men så mycket körglädje erbjuder den inte, å det är väl inte så konstigt
Just det, med takbox, och inte helt smärtfritt...Kretikos skrev:
Vi fick alltså med två snowracers, och det utan takbox, helt smärtfritt ...
(P.S. snowracers är inte så lite skrymmande...
Grannen hade en 7-sitsig Peugeot (kommer inte ihåg mldellbeteckningen), får några år sedan.
Enormt gott om plats och elektriska skjutdörrar, de gillade verkligen hur lcyket de fick in.
De sålde eftersom minsta reparation var snordyr, och när bilen är 4-5 år gammal kan det ju blrja dyka upp sådant. Kommer ihåg att det var ett elektriskt fel som krävde att de bytte något styrdon eller vad det nu hette, det skulle kosta runt 30000 att fixa.... De sålde bilen och köpte en volvo i stället
Svågern kör Sharan, man kan hitta dem i alla prisklasser beroende på hur mycket de gått, och vilken utrustning och motor de har. Får med lätthet in tre barn + hund och packning, alternativt en massa gipsskivor eller en cement blandare när sätena är ur vägen
Enormt gott om plats och elektriska skjutdörrar, de gillade verkligen hur lcyket de fick in.
De sålde eftersom minsta reparation var snordyr, och när bilen är 4-5 år gammal kan det ju blrja dyka upp sådant. Kommer ihåg att det var ett elektriskt fel som krävde att de bytte något styrdon eller vad det nu hette, det skulle kosta runt 30000 att fixa.... De sålde bilen och köpte en volvo i stället
Svågern kör Sharan, man kan hitta dem i alla prisklasser beroende på hur mycket de gått, och vilken utrustning och motor de har. Får med lätthet in tre barn + hund och packning, alternativt en massa gipsskivor eller en cement blandare när sätena är ur vägen
Kan tillägga också att skjutdörrarna på Grand Voyagern är riktigt smidiga, särskilt på parkeringsplatser när man ska ha in något, kliva i och ur själv, eller hjälpa barnen med bältena. De sitter dessutom rätt högt, så man slipper ryggskott 
Jahapp, jo då gör jag ett tillägg till
I Grand Voyagern fäller man ner stolarna i golvet på en minut, så det blir helt slätt, sedan lastar man in ett helt gäng byggskivor, gips, osb eller vad det nu är. Sedan, mina vänner, stänger man bara bakluckan och kör hem 
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Packade in tre snowracers i takboxen förra året. Värsta dyngan, stannar hellre hemma än tar med snowracers igen! I år blev det en pulka och ligglappar.thomasx skrev: