1 264 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Köpa hus med fuktskada
Hej! Vi har efter mycket letande hittat ett hus vi hade kunnat tänka oss att köpa.
Vid besiktning som redan var gjord innan visning var det förhöjda fuktvärden på delar under golv i duschutrymmet, som vi fick till oss förmodligen kommer från hantverkarna som renoverade badrummet pga vattenskada för ca 10 år sen. Vi vet inte hur stor (eller liten) skadan är. Det vi vet är att det är anmält till försäkringsbolaget och att det ska åtgärdas.
Vi är kluvna, vågar man ge sig på att köpa? Vad hade ni gjort?
Tack på förhand
Vid besiktning som redan var gjord innan visning var det förhöjda fuktvärden på delar under golv i duschutrymmet, som vi fick till oss förmodligen kommer från hantverkarna som renoverade badrummet pga vattenskada för ca 10 år sen. Vi vet inte hur stor (eller liten) skadan är. Det vi vet är att det är anmält till försäkringsbolaget och att det ska åtgärdas.
Vi är kluvna, vågar man ge sig på att köpa? Vad hade ni gjort?
Tack på förhand
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Hantverkarna kan knappast orsaka förhöjda fuktvärden om man inte menar att de gjorde ett så dåligt jobb att det läcker ut vatten i bjälklagret/betongvalvet (pågående vattenskada).
Jag skulle ha väntat med att köpa tills det var utrett hur det ser ut alternativt räknat med att jag hade fått betala själv för att åtgärda vattenskadan och totalrenovera badrummet.
Jag skulle ha väntat med att köpa tills det var utrett hur det ser ut alternativt räknat med att jag hade fått betala själv för att åtgärda vattenskadan och totalrenovera badrummet.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Som sagt, det är varningsklockor på "det ska åtgärdas". Det kan betyda lita allt möjligt, väldigt stor risk att dte betyder väldigt lite så fort ni har skrivit på ett köpeavtal. Tänk på att även om du får en utfästelse i köpeavtalet att detta skall åtgärdas, så behöver du ha en hållhake som garanterar att avtalet följs.
Sedelärande historia:
För rätt många år sedan köpte en släkting ett hus. Det fanns en pågående renovering av en byggnadsdel. Den kunde inte avslutas under vintern. Säljaren lovade att slutföra (han var i byggbranschen, på sätt o vis) senare efter deras tillträde.- Detta skrevs in i köpeavtalet. När de berättade så var min direkta reaktion "vad händer om han inte åtgärdar?". Jo men han har ju lovat.
Det färdigställdes givetvis inte det året. Släktingen stämde säljaren. Det blev förlikning i tingsrätten, säljaren lovade att inom 3 månader slutföra det utlovade arbetet. Advokaten var nöjd. Min reaktion på förlikningen: "vad händer om han struntar i det?". Men han har ju lovat inför rådmannen i tingsrätten. Det hände givetvis inget. Ny runda till tingsrätten med samme advokat (jag försökte få dem att iallafall byta advokat), ny förlikning. Nu skulle han VERKLIGEN slutföra arbetet. "Vad händer om han struntar i det?". Givetvis struntade han i det. Tredje rundan till tingsrätten, nu gjorde rådmannen klart att alternativet att avsluta arbetet var förbrukat. Det blev en ny förlikning där släktingen fick 50% av förväntad kostnad för färdigställande 37 000 kr. Skjälvrisken på rättshjälpen för advokatkostnaden gick på 32 000 kr. Och rundorna i tingsrätten tog 7 år. De blev dessutom tvugna att gå via kronofogden för att få ut skadeståndet.
Sedelärande historia:
För rätt många år sedan köpte en släkting ett hus. Det fanns en pågående renovering av en byggnadsdel. Den kunde inte avslutas under vintern. Säljaren lovade att slutföra (han var i byggbranschen, på sätt o vis) senare efter deras tillträde.- Detta skrevs in i köpeavtalet. När de berättade så var min direkta reaktion "vad händer om han inte åtgärdar?". Jo men han har ju lovat.
Det färdigställdes givetvis inte det året. Släktingen stämde säljaren. Det blev förlikning i tingsrätten, säljaren lovade att inom 3 månader slutföra det utlovade arbetet. Advokaten var nöjd. Min reaktion på förlikningen: "vad händer om han struntar i det?". Men han har ju lovat inför rådmannen i tingsrätten. Det hände givetvis inget. Ny runda till tingsrätten med samme advokat (jag försökte få dem att iallafall byta advokat), ny förlikning. Nu skulle han VERKLIGEN slutföra arbetet. "Vad händer om han struntar i det?". Givetvis struntade han i det. Tredje rundan till tingsrätten, nu gjorde rådmannen klart att alternativet att avsluta arbetet var förbrukat. Det blev en ny förlikning där släktingen fick 50% av förväntad kostnad för färdigställande 37 000 kr. Skjälvrisken på rättshjälpen för advokatkostnaden gick på 32 000 kr. Och rundorna i tingsrätten tog 7 år. De blev dessutom tvugna att gå via kronofogden för att få ut skadeståndet.
Tack!BirgitS skrev:
Hantverkarna kan knappast orsaka förhöjda fuktvärden om man inte menar att de gjorde ett så dåligt jobb att det läcker ut vatten i bjälklagret/betongvalvet (pågående vattenskada).
Jag skulle ha väntat med att köpa tills det var utrett hur det ser ut alternativt räknat med att jag hade fått betala själv för att åtgärda vattenskadan och totalrenovera badrummet.
Tack! Men oj, ingen rolig historia 😦 det vill man ju inte vara med omH hempularen skrev:Som sagt, det är varningsklockor på "det ska åtgärdas". Det kan betyda lita allt möjligt, väldigt stor risk att dte betyder väldigt lite så fort ni har skrivit på ett köpeavtal. Tänk på att även om du får en utfästelse i köpeavtalet att detta skall åtgärdas, så behöver du ha en hållhake som garanterar att avtalet följs.
Sedelärande historia:
För rätt många år sedan köpte en släkting ett hus. Det fanns en pågående renovering av en byggnadsdel. Den kunde inte avslutas under vintern. Säljaren lovade att slutföra (han var i byggbranschen, på sätt o vis) senare efter deras tillträde.- Detta skrevs in i köpeavtalet. När de berättade så var min direkta reaktion "vad händer om han inte åtgärdar?". Jo men han har ju lovat.
Det färdigställdes givetvis inte det året. Släktingen stämde säljaren. Det blev förlikning i tingsrätten, säljaren lovade att inom 3 månader slutföra det utlovade arbetet. Advokaten var nöjd. Min reaktion på förlikningen: "vad händer om han struntar i det?". Men han har ju lovat inför rådmannen i tingsrätten. Det hände givetvis inget. Ny runda till tingsrätten med samme advokat (jag försökte få dem att iallafall byta advokat), ny förlikning. Nu skulle han VERKLIGEN slutföra arbetet. "Vad händer om han struntar i det?". Givetvis struntade han i det. Tredje rundan till tingsrätten, nu gjorde rådmannen klart att alternativet att avsluta arbetet var förbrukat. Det blev en ny förlikning där släktingen fick 50% av förväntad kostnad för färdigställande 37 000 kr. Skjälvrisken på rättshjälpen för advokatkostnaden gick på 32 000 kr. Och rundorna i tingsrätten tog 7 år. De blev dessutom tvugna att gå via kronofogden för att få ut skadeståndet.
Klicka här för att svara
