Hej min dotter som snart är 11 önskar sig en gitarr till julklapp. Jag kan inget om gitarrer så jag tänkte höra om någon här har tips och råd vad man ska tänka på.
Hittade den här https://m.thomann.de/se/startone_cg851_34_classical_guitar_set.htm?o=14&search=1606907113 den har fått bra omdömen på nätet för att vara en billig nybörjargitarr. Men jag har inte tillräcklig kunskap för att bedöma om dom kan stämma eller inte.
Storleksbenämningen säger mig inget heller. Vad är bra storlek på en gitarr till en 11 åring?
Den får inte verka liten för då känner hon det som att hon får en gitarr för små barn.
Hittade den här https://m.thomann.de/se/startone_cg851_34_classical_guitar_set.htm?o=14&search=1606907113 den har fått bra omdömen på nätet för att vara en billig nybörjargitarr. Men jag har inte tillräcklig kunskap för att bedöma om dom kan stämma eller inte.
Storleksbenämningen säger mig inget heller. Vad är bra storlek på en gitarr till en 11 åring?
Den får inte verka liten för då känner hon det som att hon får en gitarr för små barn.
Storleken är nog lagom för en elvaåring. Jag skulle gissa att till det priset får man inte någon direkt kvalité. Vill du att dotterns skall fortsätta att spela så tycker jag att du skall lägga kanske det dubbla. Inget av det som följer med är ju nödvändigt för att spela så jag hade köpt endast en gitarr och en stämgaffel. Får hon en för dålig gitarr som är svårspelad så riskerar hon att tappa intresset direkt och då står du där med en gitarr du inte har nytta av och troligen inte får något för om du vill sälja den. Köper du en lite dyrare gitarr är chansen större att det är roligt och om hon inte vill fortsätta har du större möjlighet att sälja den.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 656 inlägg
Den gitarren (eller snarare setet) är nog ingen vidare kvalitet, mtp att det är 577 kr för hela rasket.
Det bästa (även om det inte blir någon överraskning för dottern) är att ta med henne till en fysisk musikaffär så hon får provspela själv. Då kan ni också höra om den har bra, fyllig klang.
Det bästa (även om det inte blir någon överraskning för dottern) är att ta med henne till en fysisk musikaffär så hon får provspela själv. Då kan ni också höra om den har bra, fyllig klang.
Tack för era åsikter. Ni har säkert rätt. Det är misstänkt billigt jämfört med andra. Jag är lite rädd för att hon tappar intresset om hon får något som inte fungerar.
Om man skulle köpa en begagnad gitarr av bättre märke vad ska man kontrollera?
Om man skulle köpa en begagnad gitarr av bättre märke vad ska man kontrollera?
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Jag antar att dottern ska få lite undervisning också. Bäst är att prata med gitarrläraren om det.
Att köpa en gitarr utan undervisning är ganska meningslöst. Men den biten klarar du kanske själv.
Att köpa en gitarr utan undervisning är ganska meningslöst. Men den biten klarar du kanske själv.
Som @Nicro är inne på bör man skaffa ett instrument av rimlig kvalitet. Det är en vanlig missuppfattning att nybörjare kan nöja sig med billiga instrument, men det blir bara en större uppförsbacke då.
För många månar sedan när jag började lärde mig spela gitarr så provade jag lärarens gitarr, som var specialbyggd åt honom. Även jag som nybörjare kände hur mycket enklare det var att spela på den.
Yamaha brukar ha rimligt prissatta gitarrer med hyfsad kvalitèt. Vet inte prisläget idag, men ett par/några tusenlappar? Ett fodral behövs också om man t.ex. skall ta gitarren till lektioner. Om man kan köpa en gitarr i normal storlek (4/4) så är det ju en fördel, så slipper man byta upp från en mindre storlek (3/4) om något år eller två. Men det beror ju på barnets storlek, hon måste ju kunna greppa över strängarna.
Det bästa är att gå till en riktig musikaffär (inte lika vanliga som förr) och testa samt prata med kunnig personal.
Edit: man får också fundera på typ av gitarr (nylon-/stålsträngad/elektrisk) samt typ av musik man vill lära sig ( klassisk/pop)
För många månar sedan när jag började lärde mig spela gitarr så provade jag lärarens gitarr, som var specialbyggd åt honom. Även jag som nybörjare kände hur mycket enklare det var att spela på den.
Yamaha brukar ha rimligt prissatta gitarrer med hyfsad kvalitèt. Vet inte prisläget idag, men ett par/några tusenlappar? Ett fodral behövs också om man t.ex. skall ta gitarren till lektioner. Om man kan köpa en gitarr i normal storlek (4/4) så är det ju en fördel, så slipper man byta upp från en mindre storlek (3/4) om något år eller två. Men det beror ju på barnets storlek, hon måste ju kunna greppa över strängarna.
Det bästa är att gå till en riktig musikaffär (inte lika vanliga som förr) och testa samt prata med kunnig personal.
Edit: man får också fundera på typ av gitarr (nylon-/stålsträngad/elektrisk) samt typ av musik man vill lära sig ( klassisk/pop)
Det Thomann är riktigt billiga på är deras egna märken, som jag tror brukar heta Harley Benton. Jag har bl a köpt en akustisk bas där för ett löjligt lågt pris Den är jag nöjd med. Jämför man en klassisk Höfner bas (Paul McCartney) finns det en Harley Benton för 1635:-, Höfners version kostar från 3188:- till 28090:-. Jag tror att Thomann är lite som IKEA. Enorm omsättning, tillverkning i lågprisländer, då kan man pressa priserna. IKEA-kök har ju hög kvalitet till en bråkdel av många konkurrenters pris.
Det är förstås lurigt att köpa en så personlig pryl från nätet. Jag tror att det kan vara klokt att köpa t ex en Yamaha för ca 1500:-. Kollar man på t ex Yamaha C40, skiljer det inte många kronor mellan Sverige och Thomann. I Sverige kan man provspela. Enligt mina fördomar är Yamaha generellt bra prylar till bra priser. Att lägga flera tusen på en nybörjargitarr är bara tramsigt. Om dottern lessnar, är andrahandsvärdet på en Yamaha förmodligen hyfsat.
(Ska du ha en riktigt billig gitarr, är ju den röda Startone https://www.thomann.de/se/startone_cg_851_3_4_red.htm mycket snyggare!)
Det är förstås lurigt att köpa en så personlig pryl från nätet. Jag tror att det kan vara klokt att köpa t ex en Yamaha för ca 1500:-. Kollar man på t ex Yamaha C40, skiljer det inte många kronor mellan Sverige och Thomann. I Sverige kan man provspela. Enligt mina fördomar är Yamaha generellt bra prylar till bra priser. Att lägga flera tusen på en nybörjargitarr är bara tramsigt. Om dottern lessnar, är andrahandsvärdet på en Yamaha förmodligen hyfsat.
(Ska du ha en riktigt billig gitarr, är ju den röda Startone https://www.thomann.de/se/startone_cg_851_3_4_red.htm mycket snyggare!)
Håller med. En Yamaha C40 eller C45 om man vill ha en 3/4storlek går alltid att sälja vidare.L Lesserwisser skrev:Det Thomann är riktigt billiga på är deras egna märken, som jag tror brukar heta Harley Benton. Jag har bl a köpt en akustisk bas där för ett löjligt lågt pris Den är jag nöjd med. Jämför man en klassisk Höfner bas (Paul McCartney) finns det en Harley Benton för 1635:-, Höfners version kostar från 3188:- till 28090:-. Jag tror att Thomann är lite som IKEA. Enorm omsättning, tillverkning i lågprisländer, då kan man pressa priserna. IKEA-kök har ju hög kvalitet till en bråkdel av många konkurrenters pris.
(Ska du ha en riktigt billig gitarr, är ju den röda Startone [länk] mycket snyggare!)
Jag vet för efter råd från lärare om dessa så sökte jag länge utan att hitta någon begagnad.
Var inne på att köpa ny från Tyskland men just då dök det upp en fin cs45 med några repor så man inte ens behöver gräma sig om barnet tappar den.
Yamaha är mkt tåliga också.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Bara för att bolla in en idé till: finns trevliga billiga elguror typ Fender Squire (Stratocaster-stuk) med smala sköna grepp i halsen, dessa kan vara riktigt lättspelade med rätt strängar och kan säkert passa även 11-åringar om man vill ha något att växa i. En liten förstärkare för hemmaträning kostar inte många hundringar.
Min far som själv är musiker sade att man ska lära sig spela på en svårspelad gitarr, för när man väl får en "riktig" så känner man sig bättre. Idag tackar jag honom för det, då jag gick från en riktigt muggig stratocaster kopia till en Gibson Flying V 67 så kände man sig som en rockgud (jag var iofs en nästan autistisk gitarrist, när jag inte spelade med bandet så satt jag mellan 6-8 timmar och spelade gitarr). En akustisk gitarr är fortfarande att föredra när man ska lära sig spela.H Harald Blåtumme skrev:Bara för att bolla in en idé till: finns trevliga billiga elguror typ Fender Squire (Stratocaster-stuk) med smala sköna grepp i halsen, dessa kan vara riktigt lättspelade med rätt strängar och kan säkert passa även 11-åringar om man vill ha något att växa i. En liten förstärkare för hemmaträning kostar inte många hundringar.
Thomanns egna märke Harley Benton är lite rysk roulette. Man kan få riktigt bra ex medans andra är det sämsta man kan tänka sig. Köpte en akustisk gitarr för en tusenlapp från thomann som är riktigt bra, hade en vän som köpte en Les Paul kopia som var gudomlig, och en annan köpte en flying v kopia som nästan är ospelbar.
Köpte en 3/4 stor akustisk till dottern, har spelat lite själv men är värdelös, sen visar det ju sig att hon spelar som Jimi H, vilket mörker att stränga om den för en total novis. Har själv en billig flying-v samt nån rätt billig strata-kopia men inte rört dom sen 90-talet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Är tjejen själv intresserad går det nog lättare. Är det du som tycker att hon borde bli intresserad hamnar nog gitarren i sitt fodral tills den säljs på tradera.
När jag var i den åldern fick jag ta över brorsans hopplösa stålsträngade akustiska med stränghöjd som gav skärsår i fingrarna.
Jag kom in på gitarrkurs utan att gå via den obligatoriska blockflöjtkursen, men det var inte kul. Jag köpte en egen elgitarr från Hobbex
istället som är mycket mer lättspelad än alla akustiska och då vaknade intresset.
Men som sagt. Det behövs ett intresse och inte bara en bra gitarr.
När jag var i den åldern fick jag ta över brorsans hopplösa stålsträngade akustiska med stränghöjd som gav skärsår i fingrarna.
Jag kom in på gitarrkurs utan att gå via den obligatoriska blockflöjtkursen, men det var inte kul. Jag köpte en egen elgitarr från Hobbex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som sagt. Det behövs ett intresse och inte bara en bra gitarr.
Klicka här för att svara