Loner skrev:
Nån som har erfarenhet av kopior på "Hole-In-One"?

Det är ju nybygge jag hållerp å med så risken för spik osv som gömmer sig finns ju inte, Men visst en kvalitetshålsåg lär ju vara bättre, som vanligt, "man får ju vad man betalar för"

/L
Biltemas blåa hålfinnare är tillräckligt stark för att fästa genom 13mm gips eller osb utan problem iaf, den för takdosorna behövde skäras till lite med kniven för att passa, och när man använder dom på vägg så brukar hålet hamna 1-2mm för långt ner, kompenserar man för detta så duger dom, men hade jag vetat det idag så hade jag nog köpt dyrare för det händer ju ibland att jag glömmer och då får man bända dit skivan...

Snailman
Bezt skrev:
jag brukar använda läppstift.
Och vad har det med den här tråden att göra? :D

• Gilla
Fnularn
  • Laddar…
Han målar dosan med läppstift, trycker dit skivan och vips så vet han var hålet ska vara...

fast jag tror läppstift är dyrare än biltemas hole finder ;)

Snailman
Jo, jag anade nog det, men tillvaratog tillfället:p, jag antar att man med läppstiftsmetoden kan klara av många dosor på en gång, man har ju kanske inte så många holefinders...

Bezt skrev:
jag brukar använda läppstift.
Snailman skrev:
Och vad har det med den här tråden att göra? :D
Ja just ja det handlade om eldosor.. :p Då vet jag inte..

Mikael_L
Bezt skrev:
Ja just ja det handlade om eldosor.. :p Då vet jag inte..
Jag har ofta undrat när just den där smilisen ska användas...
Nu behöver jag inte fundera mera ... :D

Nu när ämnet är uppe, hur gör man när man har dubbla skivor?
Hole-in-one verkar ju bara rekommeneras upp till15mm tjocklek, jag kommer ju ha osb+gips.

/L

Du sätter i magneterna, monterar första skivan med en skruv i varje hörn, borrar, sen trycker du dit skivan helt och drar den med samtliga skruv.

Sen är det bara göra på samma vis med nästa skiva, som du ju monterar med förskjutna skarvar.

Jag kör med Biltemas dosfinnare och till vägg/apparat dosorna funkar dom bra men till takdosor och apparat dosor i taket funkar dom "sådär". Fast jag har inte testat orginalet. Dom har en tendens att inte hållas kvar hängandes i taket.

Hålen blir perfekta i stort sätt alla gånger. Jag rekomenderar.

Loner skrev:
Nån som har erfarenhet av kopior på "Hole-In-One"?

Det är ju nybygge jag hållerp å med så risken för spik osv som gömmer sig finns ju inte, Men visst en kvalitetshålsåg lär ju vara bättre, som vanligt, "man får ju vad man betalar för"

/L
Biltemas fungerar super....

Velade lite i somras...

Slutade med att jag köpte de däringa Made in Sweden fräsarna och 'Hole in One' kitet.

Ångrar mig inte idag, har funkat finfint, även om grejerna kostade nån krona.

Värt att tillägga, det finns utbytesskär till fräsarna. :)

Snailman skrev:
Jo, jag anade nog det, men tillvaratog tillfället:p, jag antar att man med läppstiftsmetoden kan klara av många dosor på en gång, man har ju kanske inte så många holefinders...
Plus att det blir mer exakt än med magnetgrejer som ändå inte hamnar exakt där de ska vara.

martinradbo skrev:
Plus att det blir mer exakt än med magnetgrejer som ändå inte hamnar exakt där de ska vara.
Hur menar du? "Magnetgrejer" som Hole-in-One hamnar alltid exakt. Vad många inte förstår är att dosdelen för guiden är konisk, så det spelar ingen roll om magnetsökaren hamnar upp till 4 mm fel. Hålet blir ändå centrerat exakt i dosguiden.

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Hur menar du? "Magnetgrejer" som Hole-in-One hamnar alltid exakt. Vad många inte förstår är att dosdelen för guiden är konisk, så det spelar ingen roll om magnetsökaren hamnar upp till 4 mm fel. Hålet blir ändå centrerat exakt i dosguiden.
Men 4 mm är inte så mycket så man får inte vara alltför slarvig när man känner efter var magneten på utsidan skall sitta tycker jag. Men visst funkar det om man är hyfsat noggrann och inte skyndar för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.