Jag använder Plex som mediacenter hemma och för ett tag sen så tappade den väldigt många filmer ur biblioteket. Kollade upp det idag och de har helt enkelt sluta stödja skivavbilder och VIDEO_TS dvs alla mina DVD-rippar har slutat att fungera.

Till min fråga vilket format ska jag konvertera mina filmer till om jag vill ha så bra kvalité som möjligt samtidigt som jag vill ha möjligheten till dubbla ljudspår och flera subtitles. Gäller ju framförallt barnfilmerna.

Vilket program är bäst att konvertera med? Använder Mac så det måste vara ett Macprogram.
 
Vilka apparater har du för att spela upp filmerna med?
MKV är väl den mest flexibla containern att lägga video, ljud, text mm i men även mp4 är bra och Apple har bättre stöd för mp4 än mkv.
På applestore finns det några konverterare kolla även download.com.
 
Handbrake är bra och gratis.
 
peternicklas
Det är väl dumt att läsa filmerna till Apple. Se till att konvertera dem till ett fromat som passar alla OS. Snart finns kanske inte Apple längre.
 
Ja,apple lär nog finnas kvar. Traglat flera år med att få ett hem där man kan strömma HD med PC och efter alla timmar som varit totalt bortkastade konverterade jag till apple, inte heller felfritt men en konverterad film till apple + en apple Tävä funkar. Jag ids inte PC längre, för mycket jobb...
 
Handbrake. Du behöver inte leta längre än så. Har stöd för det du frågar efter. Kör mp4/m4v/h.264 som är standard för all kommersiell film. Har inget som helst med Apple att göra.
 
Jepp, handbrake funkar
 
F
Vill man automatisera processen ifall du har många filmer så finns handbrake i kommandoradsversion också. Fungerar utmärkt, men kräver ju lite scriptande först.
 
Jo handbrake har jag men jag har för mig att Handbrake inte gillar DVD-filer? Hur gör jag för att få med subtitles och svenskt och engelskt ljudspår?

I dagsläget använder jag endast en MacMini som står kopplad till TV:n men blir det fler TV-apparater här hemma så lär det väl bli Apple TV och då är det ju mp4 som gäller men där kan man väl bara hårdkoda in subtitles? För att få med filmerna på resan kan jag väl köra .mkv och VLC i iPaden eller?
 
iSnobben skrev:
Jo handbrake har jag men jag har för mig att Handbrake inte gillar DVD-filer? Hur gör jag för att få med subtitles och svenskt och engelskt ljudspår?

I dagsläget använder jag endast en MacMini som står kopplad till TV:n men blir det fler TV-apparater här hemma så lär det väl bli Apple TV och då är det ju mp4 som gäller men där kan man väl bara hårdkoda in subtitles? För att få med filmerna på resan kan jag väl köra .mkv och VLC i iPaden eller?
http://www.macworld.com/article/1157590/how_to_rip_dvd_handbrake.html

ATV behöver inte inbrända subtitles.
 
Grundproblemet är att DVD-filmernas VOBSUB undertexter är bilder och inte några textfiler. Det finns en fransk programvara (kommer inte ihåg vad den heter) som kan OCR:a dessa till SRT-fil eller så litar man på att communityn har gjort jobbet och skapat en färdig SRT-fil att använda dynamiskt. Denna fil kan du länka in i Handbrake i konverteringen. I AppleTV:n kan du sedan välja fritt mellan språk och text.
OBS! Glöm ej att kontrollera framerate så att den blir samma som källmaterialet, d.v.s. 25 bilder/s . Handbrake har 30 bilder/s som standard vilket blir jobbigt att titta på när källan är PAL. Det gäller även förvalen till AppleTV (som är väldigt välbalanserade i övrigt)
 
M
Glöm inte att material producerat för TV kör 50fps för PAL och 60fps för NTSC. När du konvertrar från DVD (mpeg2) bör du se till detta.

Oavsett kör jag allt till MKV med h.264 om jag måste konvertera. Serviio klarar annars de flesta format och kan komprimera om i realtid för att matcha olika mottagare (tex TV, platta, tfn).
 
Redigerat av moderator:
O
peternicklas skrev:
Det är väl dumt att läsa filmerna till Apple. Se till att konvertera dem till ett fromat som passar alla OS. Snart finns kanske inte Apple längre.
MP4 är ett standardformat specificerat i MPEG-4 Part 14 och det är även en internationell ISO/IEC-standard (14496-14:2003). Som sådan är den ett ypperligt val även om man hatar Apple och önskar att de försvinner.
 
peternicklas
Steamboy skrev:
MP4 är ett standardformat specificerat i MPEG-4 Part 14 och det är även en internationell ISO/IEC-standard (14496-14:2003). Som sådan är den ett ypperligt val även om man hatar Apple och önskar att de försvinner.
Nu skrev jag inte att jag hatar Apple. Jag menar att man ska inte konvertera till något som låser en till en viss produkt.
 
O
peternicklas skrev:
Jag menar att man ska inte konvertera till något som låser en till en viss produkt.
Det finns inget annat sätt att tolka det du skrivit än att du trodde man låser sig till Apple om man konverterar till MP4. Det är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.