2 488 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Konvertera element - säkra ner?
T
Tack för svaret. Ja onekligen blir det enklare och troligen billigare med ett Wi-Fi. Så får det bliH hempularen skrev:Men som svar på frågan. Om du nu vill byta till 230V. Så är det troligt att det måste dras fram en ytterligare tråd till varje element (nolla). Den är oftast inte framdragen till 400V ekement, eftersom den inte behövs för 400V.
Sedan antar jag av frågan att du vill koppla de nya elementen med uttag och stickpropp, den kan troligen inte sättas på samma ställe som nuvarande anslutningsdosa för den fasta inkopplingen.
Så det blir en del arbete, troligen billigare att köpa 400V element med wi-fi.
Egentligen handlar det om att inte kunna styra allt från ett ställe (1 app) och därigenom kunna styra olika scenarion. Slippa ha alla olika leverantörers olika appar osv.A AndersS skrev:
Men i detta fall blir det nog ett Wi-Fi element ändå, eftersom de ligger på samma slinga så kan jag ju i så fall inte separera olika temp på olika rum om jag skulle vilja
I vissa rum ändrar jag termostaten ett par gånger om året i andra inte alls. Har man inte en sommarstuga eller liknande som kallställs emellanåt så ser jag liten nytta med att kunna ställa om värmen i enstaka rum stup i kvarten.
Det är väl lite överkurs helt enkelt det jag gör och det är väl för jag är lite tekniknördiguseless skrev:
Vi kör ju luftvärmepump, men behöver elradiatorerna i sovrummet som lite stödvärme.
Med mitt smarta hem så har jag följt tempkurvan i huset (då huset är lite äldre och inte helt välisolerat) och får konstant en temperaturtapp på ca 1 grad någonstans mellan 02.30-03.30. Jag har då oljeelement utan digital termostat, vilket gör att de reagerar väl kanske lite långsammare. Så jag skulle vilja kompensera den tappade graden under tiderna den uppstår, för att jämna ut temperaturen mer. Min sambo är väldigt känslig för dessa temperatursvängningar och det stör då sömnen. Så för att bättre kanske kunna styra detta och få in det under ett paraply av styrverktyg, funderade jag på smarta hem funktion.
Men det troligaste blir ändå ett Wi-Fi element där jag kan schemalägga temperatur istället i så fall, så jag även kan ha olika temperaturer i olika rum om så önskas.
Enklast är väl att bara byta i sovrummet till ett icke oljefyllt med elektronisk termostat, ställa in det på önskad temperatur. Självklart med tillräckligt hög effekt för att värma sovrummet även en kall vinternatt. Vipps så är problemet borta utan några krångliga omvägar.
Blir det kallt i rummet så är det ju för dålig tillförd effekt snarare än brist på övervakningssystem.
Varför krångla till något så enkelt?
Blir det kallt i rummet så är det ju för dålig tillförd effekt snarare än brist på övervakningssystem.
Varför krångla till något så enkelt?
Om du har 400V-element som har dag/natt-styrning via neutralledaren, så går det bra att styra dem med hjälp av en potentialfri brytare med märkspänning 230V. Lasten över den brytaren blir ju dessutom minimal.
Det är det rekommenderade sättet att ansluta en extern trådbunden termostat till LVI:s element, så en sån lösning borde en elinstallatör kunna gå med på att koppla in. Sen ställer man nattemperaren på 7° och dag på 30°, så är det bara dag/natt-styrningen som avgör om elementet jobbar.
Det är det rekommenderade sättet att ansluta en extern trådbunden termostat till LVI:s element, så en sån lösning borde en elinstallatör kunna gå med på att koppla in. Sen ställer man nattemperaren på 7° och dag på 30°, så är det bara dag/natt-styrningen som avgör om elementet jobbar.
Klicka här för att svara