D
Hej,

Jag har sökt och beviljats bygglov för fasadändring och ändring av bärande konstruktion.

Nu är arbetet klart till 95 procent och jag funderar på att skicka in kontrollplanen.

Är det bara slänga dit en signatur efter varje rad eller behöver jag göra något ytterligare?

Mvh

• Vinklad bild av en utskriven kontrollplan med ifyllda detaljer relaterade till byggprojekt, redo att signeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du signerar själv så intygar du att kraven är uppfyllda, har du inte verifierat detta så är det falskt intygande. Men är det du som gjort allt själv och har koll så är det bara att signera på.

D
Jag har gjort allt själv förutom beräkningarna kring avväxlingen. Det har en firma gjort och beräkningarna bifogades bygglovsansökningen.

Därutöver har eminenta @justusandersson och @bossespecial varit behjälpliga.

Jag känner mig helt trygg med att signera.

jag blev bara lite osäker på om det behövs bifogas något, det intyg på härdat glas, beräkningarna för avväxlingen.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
I den mån några intyg eller liknande skall bifogas, så skall det framgå av kontrollplanen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
Du ska självklart se till att få en signatur från @justusandersson och @bossespecial . Alternativt kan du hänvisa till respektive trådstart i kontrollplanen.

T
När du ändå gjort allt själv så är det ju bara att skriva på. Det är väl sista punkten som kan vara aktuell att dom som gjort beräkningarna signerar. Men det är ju du som utfört jobbet så därför är det ju ändå dig det faller på.

Kan tycka att dessa papper sällan fyller den funktion som man skulle kunna önska (och mitt svar gör ju inte saken bättre). Dom signeras och sen är det sällan något mer med det...

Det räcker med att signera med dina initialer på respektive rad, då går du i god för att kontrollen är utförd.

Det hade varit lite roligt att skicka in den och skriva bossespecial på en rad, bara för att se om de läser dokumentet.

I de flesta fall får nog dokumentet en stämpel och hamnar i ett arkiv. Det kan dock bli svettigt den dagen det händer något, det sitter en kråka på pappret men kontrollen är inte utförd.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Du ska självklart se till att få en signatur från @justusandersson och @bossespecial . Alternativt kan du hänvisa till respektive trådstart i kontrollplanen.
En platta öl och signaturen är din ;)

• Haha
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
D
Känner bara att det ska bli rätt. Hade jag velat byggfuska så hade jag nog kunnat skita i bygglov från första början. Men mina barn ska trots allt springa under den där avväxlingen så det känns som att jag ska följa reglementet från A till Ö.

Spontant känns det väldigt konstigt att beräkningarna ska göras på nytt när allt är klart. En rimligare tågordningen hade väl isf varit att beräkningarna som bifogades ansökan dubbelkollats av tredje part och att jag intygar att bygglovets följts för att få slutbesked.

Den här sista beräkningen (för att få slutbesked) känns lite malplacerad i processen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.