Fins det någon tråd med konstruktionsritning program så man kan skiss upp sitt garage/hus och sedan se reglar mm hur det skall kapas mm eller finns det redan en bra tråd där detta diskuteras ?

richardtenggren
Det är nog inga problem att få ut materiallistor i typ Revit eller likvärdiga program. Tyvärr är det väl både en stor kostnad och en lång inkörningsperiod i tex Revit.

Tror jag sett liknande tillägg till SketchUp också, kanske mer för möbler dock, men borde fungera för en stomme också. Jag har inte använt Sketchup sedan gymnasiet så har dålig koll.

Man kan ju såklart göra en partlista från en modell i vilket CAD-program, men rätt typ av program underlättar, men eftersom du ställer frågan så gissar jag att det går snabbare med penna och papper för dig än att sätta dig in i något program. :)

MrJay
MrJay MrJay skrev:
Detta har avhandlats tidigare, här är artikeln.
Ja såg den men står inte så inte så mycket om konstruktion vill ha lite mer som på bilden Delvis bild på en teknisk ritning av en takkonstruktion inkluderar mått och vinkelangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MrJay
Det där är en takstolsritning?
Misstänker det är Mitek Pamir den är ritad i, det brukar stå i rutan.

MrJay MrJay skrev:
Det där är en takstolsritning?
Misstänker det är Mitek Pamir den är ritad i, det brukar stå i rutan.
Nej detta är en kortsida på övervåningen på mitt garage men detta är ritning jag fick hjälp med
Ok kanin skall kolla hur det programmet är tack för hjälpen

MrJay
SketchUp funkar bra till det mesta samt är enkelt att lära sig, de allra flesta här använder det till alla möjliga ritningar. Revit och liknande arkitektprogram tar lång tid att lära sig och kostar seriösa pengar. Lycka till!

• Gilla
vcx
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
SketchUp funkar bra till det mesta samt är enkelt att lära sig, de allra flesta här använder det till alla möjliga ritningar. Revit och liknande arkitektprogram tar lång tid att lära sig och kostar seriösa pengar. Lycka till!
Ok men kan du få ut såna ritningarna ur SketchUp?

MrJay
F Fobo skrev:
Ja det kan du. Lista på alla format den stödjer finner du här.

• Gilla
Fobo
  • Laddar…
Drömmen om det ultimata CAD-programmet har funnits sdan 70-talet, utan att riktigt ha materialiserats. Avancerade CAD-program har otroligt lång inlärningskurva och hög prislapp. Nyttan är störst vid stora projekt där man lätt kan få överblick över specialkonsulternas lösningar i olika lager. Man kan komma ganska långt med 3D gratisprogram som SketchUp och Form-Z Free. Fortast går det alltid med papper och penna, en T-linjal och några bra vinkelhakar. Inga datorprogram befriar från ansvaret att tänka och räkna. Det är givetvis käckt att snabbt kunna växla mellan plan och perspektiv, och att enkelt kunna skriva ut många kopior.

• Gilla
arvidarvid och 1 till
  • Laddar…
F Fobo skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med ”få ut”. Men du kan rita sådana ritningar i SketchUp.

• Gilla
Fobo
  • Laddar…
F Fobo skrev:
Vilket program blev det att du valde?

Borde inte ett enkelt 2D-program som är anpassat till syftet vara bättre för många som bygger hemma?

Vad tror ni om: https://www.ritabygglov.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.