Byggahus.se
Ja det lär väl bli nån form av plankgolv.
Lite svikt får man väl räkna med i en stuga... 221 eller 265 kvittar nog, får väl se vad man får tag på och hur mycket.

Tänkte ev ha spontad xps 50mm under hela golvet istället för skivor, någon risk med det?
Borde väl hålla fast det ligger på gjutna plintar, eller murblock?
Är alltså en liten 15-20kvm stuga så sjunker det nån cm här och där så gör det väl inte så mycket
 
Mina tips baserat på erfarenheter från mitt kallställda sommarhus sedan 15 år. (Det är en ombyggd lada /magasin med minerallull som isolering i väggar/tak samt golv). Har aldrig haft problem med kallställning (dvs tavlor intakta, ingen fukt inomhus, ingen unken lukt etc)

- Ingen plast i väggar, utan se till att väggar/tak kan "andas"
- Plintgrund med mycket luft under golvet
- Generellt nog inte bygga för tätt, och för välisolerat - bra med självdrag
- Vattensystem som är lätt att tömma - du kommer själv att ofta sätta på vattnet på våren, stänga av på vintern. Var inte beroende av en rörmokare för detta...
- Värmesystem i huset som passar till behov/kostnadseffektivt. Jag har en större kamin som gör att jag på 3-4 timmar får huset varmt, fastän -10 grad ute. Jag skulle inte vilja vara beroende av el-element för detta (dels för elkostnad, dels för tiden att få varmt ifall jag är där en helg på vintern)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
G Gusen skrev:
Mina tips baserat på erfarenheter från mitt kallställda sommarhus sedan 15 år. (Det är en ombyggd lada /magasin med minerallull som isolering i väggar/tak samt golv). Har aldrig haft problem med kallställning (dvs tavlor intakta, ingen fukt inomhus, ingen unken lukt etc)

- Ingen plast i väggar, utan se till att väggar/tak kan "andas"
- Plintgrund med mycket luft under golvet
- Generellt nog inte bygga för tätt, och för välisolerat - bra med självdrag
- Vattensystem som är lätt att tömma - du kommer själv att ofta sätta på vattnet på våren, stänga av på vintern. Var inte beroende av en rörmokare för detta...
- Värmesystem i huset som passar till behov/kostnadseffektivt. Jag har en större kamin som gör att jag på 3-4 timmar får huset varmt, fastän -10 grad ute. Jag skulle inte vilja vara beroende av el-element för detta (dels för elkostnad, dels för tiden att få varmt ifall jag är där en helg på vintern)
Blir inget vatten annat än i hink
Total yta är ca 15kvm så ev en kamin liknande den findus42 har gjort, självmatande pelletskamin och ev nån form av dieselvärmare för att kunna hålla iaf plusgrader om man är ute och åker skoter hela dagen...
 
Blir nån form av ryggåstak då det är långt i tak.
Spännvidd 3.8m, vill inte ha limträ så jag funderar på om det räcker med en 45x225 eller ska man ta dubbla?
Sen taksparrar i 45x145, ev liggandes ovanpå 45x225 eller monterade mot. Måste kontrollera takhöjden mot bef tak
 
nino nino skrev:
Ja det lär väl bli nån form av plankgolv.
Lite svikt får man väl räkna med i en stuga... 221 eller 265 kvittar nog, får väl se vad man får tag på och hur mycket.

Tänkte ev ha spontad xps 50mm under hela golvet istället för skivor, någon risk med det?
Borde väl hålla fast det ligger på gjutna plintar, eller murblock?
Är alltså en liten 15-20kvm stuga så sjunker det nån cm här och där så gör det väl inte så mycket
Tänk på att Xps inte andas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att Xps inte andas.
Ja just det ja
Spika råspont över hela botten eller ska man ha trossbottenskivor
 
Rickard.
nino nino skrev:
Ja just det ja
Spika råspont över hela botten eller ska man ha trossbottenskivor
Råspont eller liknande brädor och vindpapp är det traditionella men visst är trossbottenskivor vettiga idag, blindbotten bör vara lufttät men inte diffusionstät.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.