Byggahus.se
Om smygen skiktar sig,har den nog blivit utatt för vatten
 
Man kan också använda skruvar som distanser för att täcka drevningen runt fönstren, bra om regeln inte är vinkelrät mot fönstret, eller för att justera andra ev skevheter.
Sätt två uppe, två nere och två på mitten på varje sida. justera till de är i vinkel mot fönstret och i lod. Smygen / utsalningen fästs sedan med försänkt skruv mitt mellan skruvarna bakom, spacklas sedan. Dreva glipan bakom smygen, fodra av.
 
  • Gilla
Ewa... och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hej.
Nu ska jag köpa in lite MDF för att tillverka våra fönstersmygar och fönsterbrädor.

Tror ni det är OK med 12mm MDF eller ska jag gå på 16mm direkt?
 
Mikael_L
Ähhh, behöver inget svar när jag tänker efter lite.
Det blir 16mm, särskilt som kanten på smygen samtidigt blir ett smalt foder inåt rummet. Jag ska t.o.m kanske ta nästa tjocklek ...
 
Mikael_L skrev:
Ähhh, behöver inget svar när jag tänker efter lite.
Det blir 16mm, särskilt som kanten på smygen samtidigt blir ett smalt foder inåt rummet. Jag ska t.o.m kanske ta nästa tjocklek ...
16mm är perfekt. Inte tjockare och inte tunnare. Jo om du skall göra en integrerad fönsterbänk så kan du göra den i 19 eller 22.
 
Vilken färg använder ni till smygar mm?
märke mm alltså.
/Sture
 
Jag har använt skruvar som distanser för att täcka drevningen. Nu har jag mellan 10-25mm glipa mellan smyg och gips, och funderar på om jag kan fästa smygen med fogskum. Inte fylla hela utrymmet utan spruta punktvis. Vad tror di lärde?
 
Forbo skrev:
Latexfogen är ju den manliga varianten av smink...allt kan döljas och målas över, även glipor och skevheter;-)
Ja tyvärr har det blivit så, för nutidens snickare, mycket svårt att föra normalt samtal med denna grupp. Förstår inte varför en fönstersmyg skall leda till problem, använd gips, måste väl vara det enklaste. I nya hus finns inget hålrum i smygen, fönster/dörr hålet är uppreglat, därför funkar det bra med gips även där, precis som på alla innerväggar. Normalt spacklar jag smygen och vävar den, ca 20mm ut på väggen, och målas vit (halvblank lackfärg) att regla upp och sätta mazonite i smygen gjorde man tidigare, och då även en allmogelist på väggen, man viklade även smygen innåt rummet, för att få mer ljus in, men väggarna var tjockare då, en smyg i dagen hus, är max 150mm. Vill man lägga extra jobb på att ha stålskodda hörn på alla utåtgående hörn, för rädslan att barnen hugger sönder väggarna, tycker jag det skulle vara enklare att fostra barnen, för det kommer dom att ha nytta av, längre fram i livet.
 
verktygsgurun skrev:
16mm är perfekt. Inte tjockare och inte tunnare. Jo om du skall göra en integrerad fönsterbänk så kan du göra den i 19 eller 22.[/QUOT

??....är det inte enklare att köpa fönsterbänkar i marmor/granit, kostar några tusen till hela huset, men så är det färdigt direkt och varar i evighet.
 
saturnus skrev:
verktygsgurun skrev:
16mm är perfekt. Inte tjockare och inte tunnare. Jo om du skall göra en integrerad fönsterbänk så kan du göra den i 19 eller 22.[/QUOT

??....är det inte enklare att köpa fönsterbänkar i marmor/granit, kostar några tusen till hela huset, men så är det färdigt direkt och varar i evighet.
Det är ytterligare ett alternativ, men alla vill inte ha stenbänkar.
Men tåligt är det !
 
saturnus skrev:
Ja tyvärr har det blivit så, för nutidens snickare, mycket svårt att föra normalt samtal med denna grupp. Förstår inte varför en fönstersmyg skall leda till problem, använd gips, måste väl vara det enklaste. I nya hus finns inget hålrum i smygen, fönster/dörr hålet är uppreglat, därför funkar det bra med gips även där, precis som på alla innerväggar. Normalt spacklar jag smygen och vävar den, ca 20mm ut på väggen, och målas vit (halvblank lackfärg) att regla upp och sätta mazonite i smygen gjorde man tidigare, och då även en allmogelist på väggen, man viklade även smygen innåt rummet, för att få mer ljus in, men väggarna var tjockare då, en smyg i dagen hus, är max 150mm. Vill man lägga extra jobb på att ha stålskodda hörn på alla utåtgående hörn, för rädslan att barnen hugger sönder väggarna, tycker jag det skulle vara enklare att fostra barnen, för det kommer dom att ha nytta av, längre fram i livet.
Om man inte skall tapetsera om hela huset så är ju träsmyg + foder lämpligare.
 
verktygsgurun skrev:
Om man inte skall tapetsera om hela huset så är ju träsmyg + foder lämpligare.

Ok, jag har inte läst alla inläggen, men de jag såg, och känner igen, var nybyggen. Är det ett äldre hus med foder runt fönstren, är det lämpligare man gör så igen när man byter några fönster, men räkna med merarbetet. Nu är detta Skåne, här kan jag inte påminna mig att vi haft foder på innerväggarna runt fönstersmygar sedan 30-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.