Nu har jag dragit och kopplat lite, men kompressorn (7,5 kW) löser vid start.
Har en 3-pol C16 dvärg, men den löser på en sekund, ungefär, när jag startar kompressorn (Y/D).
Har tidigare kört den på 16A diazed, utan allt för stora problem (många täta starter så har den löst diazed också).

Tänkte prova med D16 istället, ska kolla med eldim sen när jag är vid en dator, men jag har för mig att det inte skulle vara något problem när jag kollade förut.

Eller ska man byta till C20? Men då får man ju dra en till kabel och sätta ett 32A uttag...

Trodde att C skulle motsvara vanlig trög diazed, ungefär iaf...

Har 7 m (6 mm²) från huvudsäkring till centralen, sen ca 6-7 m (2,5 mm²) till uttaget, och sedan 10-15 m gummikabel (6 mm²) till kompressorn.
Om det kan ha någon inverkan...

Skruva i diazedblock om du har plats i centralen.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
D-dvärgar är till för motorer, och mellan tummen och pekfingret verkar det fungera dimensioneringsmässigt.

Det går inte att säga säkert, men om en C-dvärg löser på en sekund kan det vara den termiska utlösningen. I så fall hjälper det inte att byta från C16 till D16, för den termiska delen är likadan. Du får testa.

I
Från ett annat forum står att läsa,

http://www.zatzy.com/teknik/180210-raecker-16-ampere-2.html

Skall vi vara petiga så är formeln för 3-fas effekt: P=U*I*cos(p)*roten ur 3

Således, en motor med märkeffekten 7500w, anslutningspänning 400V och cos(p)=0,9 ger följande formel:

7500=400*I*0,9*1,732 => I=7500/(400*0,9*1,732) => I=12,03A

Startströmmen på en sådan asynkronmotor är c:a 7 gånger högre än driftströmmen vid direktstart (dock startar man ju inte så stora motorer direkt) vilket ger en startström på c:a 84A. Det är alltså inte den kontiunerliga strömmen som bränner propparna utan det är startströmmarna. Ett första steg är att köra med tröga säkringar och nästa steg är att komplettera med en YD startapparat - dessa kostar dock en del pengar

Jag skull i första hand försökt mäta hur mycket den egentligen drar, du har ju Y/D start, det borde inte vara några problem med 16 A säkring.

Har du en fungerande tryckavlastning vid starten, vanligtvis samma som drift i Y-läge borde du inte ha några problem med den motorstorleken och C-kar.

Japp, avlastningen funkar. Provstartningen var med helt tom tank.
Ska kolla startströmmen, får se om Fluken hinner med. Annars får jag dra en skarvkabel till det gamla uttaget (16A diazed) och prova.

Kommer inte ihåg vad det står på märkskylten, kan kolla i morrn.
Har för mig det står 12 hk, men det går ju inte ihop med 7,5 kW... Tryckfelsnisse kanske varit i farten...

Edit:
En D16 var ju tokdyr, iaf på elbutik.se
Över 780 kr. Då en 10000 kA, hittade ingen 6000 kA. Sen var det skruvmodell också, har quick connect på allt det andra. Jäklar vad smidigt :)

Redigerat:
Diazedblock.
Då får du varken problem med motorstarten eller ledningslängderna. D ger oroväckande korta ledningslängder vid svaga nät.

Det är inte så enkelt att du har en kortis då? Egen erfarenhet säger att det borde vara det då dvärgen bryter så snabbt.

Har du kört den innan och den fungerat? Vad har du ändrat efter det?
Ha du rätt spänning fram?

Har skapligt nära till trafon, förimpedansen ligger på strax under 0,3 ohm.
Har inte hunnit kolla på den idag, fixar det i morgon.

Det är inte ändrat någonting på kompressorn sedan jag körde den sist, på diazed.
Mäter lite i morrn och återkommer!

ion skrev:
Skall vi vara petiga så är formeln för 3-fas effekt: P=U*I*cos(p)*roten ur 3

Således, en motor med märkeffekten 7500w, anslutningspänning 400V och cos(p)=0,9 ger följande formel:

7500=400*I*0,9*1,732 => I=7500/(400*0,9*1,732) => I=12,03A

Skall vi vara extra petiga så är det alltid axeleffekten som anges på en vanlig asynkronmotor.
Man måste ta med motorns verkningsgrad också i så fall om man ska räkna ut strömmen bakvägen.
Så motorns ineffekt blir då axeleffekten delat med verkningsgraden.

Problemet löst, det var tidrelät som spökade. Den startade direkt på D-läget, då blir det ju en massa ström :)
Glömde kolla hur många A den drar, fixar det i morgon :)

Tack för hjälpen iaf!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.