Jag skulle skippat bergvärmen, satt in en effektiv vedpanna med stor ackvolym och låtit fjärrvärmen stötta sommartid eller när jag är bortrest eller bante har lust att elda.

Hur debiteras din fjärrvärme? Förbrukning kontra fast avgift kontra maxeffekt?

Att tänka på är att ved och fjärrvärme klarar av att leverera en hög temperatur till radiatorerna, vilket värmepumpar inte klarar utan att tappa rejält i effektivitet. Bergvärme kan ibland vara konkurrenskraftigt gentemot fjärrvärme vad gäller kostnader... I dagsläget: men kalkylen hänger på elpriset. Stiger det med 10% så stiger din kostnad med 10%.

Alla rörkrökare kommer dock att försöka övertyga dig om att installera värmepump.

Kamin för myseldning? Själv myseldar jag i min moderna vedpanna varannan dag och värmer hela huset och varmvatten till hela familjen. Om jag vill kan jag dricka kaffe och umgås med pannan en stund eller så får vi det överstökat på några minuter.

• Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kombinationen ved + fjärrvärme + bergvärme kan aldrig vara bra. Ved har hyfsat hög installationskostnad. Fjärrvärmen hög fast avgift. Bergvärmen hög installationskostnad.

Jag hade funderat på dessa alternativ.

1 Sätt in en värmelagrande eldstad som komplement och stöddiga.

2 Komplettera med luftvärmepump.

3 Ut med fjärrvärme och in med bergvärme.
Ska försöka utveckla lite när jag har ett riktigt tangentbord och ingen !½"#¤ autocorrect som leker stöddig då jag menade stödelda.

Jag har gjort en tabell över karaktärsdragen hos olika värmekällor och som du ser så är bergvärme och ved rätt lika. Dvs stor investering och låg driftkostnad. Så bergvärme är helt onödigt att kombinera med någonting, ved kan vara vettigt med sol (för att minska arbetet) eller el (för att kunna resa bort).

Namnlös.png

Att kombinera flera vattenburna system kan skapa samkörningsproblem och det är dyrare att underhålla flera system än ett system.

Det enklaste och billigaste sättet för dig att få ner värmekostnaden borde vara att skaffa en luftvärmepump. Troligen är det bättre än ved på alla sätt utom mys- och bullerfaktorn. Vill du ändå komplettera med ved så tror jag att en tung murspis eller kakelugn är bäst, eftersom du får mysfaktor, nästan lika hög verkningsgrad som en vedpanna och ingen värdeminskning på huset (de flesta vill inte elda med ved).

Vill du storinvestera så gå på bergvärme.

Det kan också vara värt att ta med sin egen ålder i beräkningen. Min mamma och hennes man värmer med ved men då de nu är 60+ orkar de inte med veden så länge till utan ska ganska snart gå över till bergvärme.

Att köra fjärrvärme, bergvärme och ved har aldrig varit uppe på tapeten.

Min fjärrvärme har en fast avgift på 3200kr per år fördelat jämt på 12 månader, sedan debiteras jag vad jag har förbrukat. Just nu ligger priset på 785kr per MWh.

Jag skulle nog bestämt hävda att bergvärmens driftkostnad inte är låg, utan medel. Billigare än fjärrvärmen men dyrare än veden blir det ju.

Jag har aldrig försökt få tag på billig ved, men ifall jag lägger lite energi och hör med mina kontakter (känner trots allt lite folk som har egen skog osv) så går det nog hitta billigt :)

Ifall man ska beräkna in åldern så har jag många år kvar jag kan elda.. Jag har 6 år kvar till 30 ;)

Bucket skrev:
Ifall man ska beräkna in åldern så har jag många år kvar jag kan elda.. Jag har 6 år kvar till 30 ;)
I så fall har du inget val! Är du så ung är det bara ved som gäller. Nästan så du måste köpa egen skog också :-)

D09
Tror också vedpanna kan vara din grej men förhasta dig inte, en livssituation kan ändras snabbt.

Så gjorde det hos mig och familjen behöver mycket mer tid än det gjorde innan. Men jag tycker att anläggningen är såpass lättskött och ingen fara på taket och tar ingen större tid eller planering nu på "vintern".

Det är väl fälla, kapa, klyva och stapla som tar tiden.

Funderar på att kontakta företag för att ställa ut behållare som dom får slänga spillvirke i och som man tömmer av regelbundet.

Då slipper man skogsarbetet.

Innan du isåfall beslutar för ved, se över så att du får en vettig logistik innan som praktiskt kommer att fungera.

Räkna inte med att få hjälpen även om du får den, så slipper du bli överraskad på ett negativt sätt.

Jag tror att om jag inte hade valt att installera vedpanna så hade det nog gått åt skogen med ekonomin ( kände jag redan förra vintern att något behövde göras ) . Så man kan få ner driftkostnaden ganska bra med ett vedsystem.

Vill du istället förverkliga drömmar med företag, bamsefamilj etc så är nog bergvärme etc att föredra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.