Byggahus.se
Nyligen fick jag hem nedanstående normcentral som enligt annonsen skulle vara "komplett":

Elcentral med säkringar, automatsäkringar och märkningar, ordnat i skåp, elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det är väl mycket luft i den för att vara komplett -- någon som håller med?
 
Den har ju allt som krävs?

Såg du ingen bild på den, eller en beskrivning av hur många säkringar som ingick, innan du köpte?
 
Ser komplett ut för en 12 positioners..
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Plats för hur mycket tillkommande som helst och en strömskena som är pluggad med skydd. Inget fel i det, men kanske lite stor för det den ska serva. Men det är beställaren som säger vad den vill ha.
 
Tycker de t.ex. kunde ha kostat på sig att koppla in dvärgarna ordentligt. De övre är ju dessutom helt oanslutna.

Men man kanske ska se det som ett minimum så det passar alla konfigurationer.
 
Redigerat:
Buildgates Buildgates skrev:
Tycker de t.ex. kunde ha kostat på sig att koppla in dvärgarna ordentligt. De övre är ju dessutom helt oanslutna.

Men man kanske ska se det som ett minimum så det passar alla konfigurationer.
Helt oanslutna?
Det sitter ju fasskena på plats.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
Tycker de t.ex. kunde ha kostat på sig att koppla in dvärgarna ordentligt. De övre är ju dessutom helt oanslutna.

Men man kanske ska se det som ett minimum så det passar alla konfigurationer.
Visst är det mycket luft. Men fanns det ingen bild eller beskrivning? Vad är det som är oanslutet? På bilden ser alla ut att vara anslutna.
 
Var köpte du den?
Och pris?
Har du någon länk?
 
Buildgates Buildgates skrev:
Tycker de t.ex. kunde ha kostat på sig att koppla in dvärgarna ordentligt. De övre är ju dessutom helt oanslutna.

Men man kanske ska se det som ett minimum så det passar alla konfigurationer.
Känns lite grann som du inte riktigt har koll på vad det är du köpt?
 
  • Gilla
DTanner och 2 till
  • Laddar…
F
En sån köper jag om det är rätt pris. Var köpte du den och vad betalade du? Eller är det tom så att din är till salu?
 
Bestyckningen säger jag inget om, det var enligt spec. Men hade varit trevligt med en plint för utgående grupper t.ex.
 
Buildgates Buildgates skrev:
Bestyckningen säger jag inget om, det var enligt spec. Men hade varit trevligt med en plint för utgående grupper t.ex.
Plint?
Du ansluter väl kabeln på respektive dvärg?
 
Buildgates Buildgates skrev:
Bestyckningen säger jag inget om, det var enligt spec. Men hade varit trevligt med en plint för utgående grupper
Färdigplintade centraler i den storleken är mycket ovanliga.

Däremot så den centralen jag skall montera om en vecka är plintar upptill.

3*100 A
4*63 A
2*25 A

Den väger en del.
 
Buildgates Buildgates skrev:
Bestyckningen säger jag inget om, det var enligt spec. Men hade varit trevligt med en plint för utgående grupper t.ex.
Det är inte normalt att gå via plint för utgående grupper. De dras normalt utan skarvar till respektive säkring. Noll och jordplintar har du ju.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
wildeside
Du kanske ska sluta leka hobby elektriker om du inte ens vet vad du beställer.
 
  • Gilla
DTanner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.