1 898 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Kompetens elektriker?
En sak som jag börjat fundera över är elektrikers kompetens. Har haft ett antal elektriker hemma genom åren och allt som oftast säger de att den tidigare elektrikern kopplat fel. Och när man nämnt det till tidigare elektriker så säger de att de kopplat rätt och att den andre är inkompetent. Som vanlig ”Svensson” tänker man att det borde bara finnas ett sätt att koppla så någon måste vara inkompetent. Eller är det så att ”elområdet” är öppet för flera olika sätt/tolkningar att koppla där de olika är korrekta?
Redigerat:
Jag tänker att de snarare menar "jag orkar inte sätta mig in i varför det är kopplat som det är och tycker därför att tidigare elektriker varit inkompetent" Gamla anläggningar som byggts ut i omgångar kan bli riktigt komplicerade och oöverskådliga.
Vad jag däremot märkt är att olika elektriker har sitt favoritsätt att göra saker på och de därför ogillar andras sätt.
Det finns nästan alltid ett otal sätt att lösa samma sak på när det gäller el.
Vad jag däremot märkt är att olika elektriker har sitt favoritsätt att göra saker på och de därför ogillar andras sätt.
Det finns nästan alltid ett otal sätt att lösa samma sak på när det gäller el.
Som svar på frågan så är det så att det nästan finns ett stort antal alternativa lösningar som kan ha sina för och nackdelar. Så ofta är det bara rent skitsnack för att förminska/svartmåla sin företrädare och göra sig själv lite större/bättre.
En stor orsak till att det är så svårt att skriva en "handbok" om elinstallation är just det faktum att det finns så många olika lösningar på samma "problem".
En stor orsak till att det är så svårt att skriva en "handbok" om elinstallation är just det faktum att det finns så många olika lösningar på samma "problem".
Han menade nog inte att det var kopplat fel utan att hans förslag på lösning var bättre än föregående elektriker.
Det finns många sätt att dra ström till en lampa.
Snabbt, snyggt, billigt, dyrt osv.
Inflällt, utanpå osv.
Och som inom alla yrken så är man bra på olika saker.
Som elektriker får man göra mycket saker, inte bara spika kabel till lampor.
En bra ide när man skall anlita hantverkare är att sätta sig in i problemet så gott man kan och diskutera fram bästa lösningen med hantverkaren som kommer.
Det finns många sätt att dra ström till en lampa.
Snabbt, snyggt, billigt, dyrt osv.
Inflällt, utanpå osv.
Och som inom alla yrken så är man bra på olika saker.
Som elektriker får man göra mycket saker, inte bara spika kabel till lampor.
En bra ide när man skall anlita hantverkare är att sätta sig in i problemet så gott man kan och diskutera fram bästa lösningen med hantverkaren som kommer.
Jag skulle säga att den elektrikern som mest sannolikt kallar föregående för inkompetent är den som har begränsad erfarenhet.
Som toolman77 och elmont är inne på finns det väldigt många olika sätt att lösa ett problem. Det finns en utmärkt tråd om ett specifikt fall här på BH med en 2,5 kvmm ledning avsäkrad 20 A, som vid uträkning var ok trots att den enligt tumreglerna inte är tillåten.
Självklart kan det vara så att det är fel och/eller dumt kopplat men de alternativa förklaringarna ovan är betydligt mer sannolika (orkar inte förstå/vill förhäva sig själv).
För att smyga in behörighetsdiskussionen och diskussionen om teori vs praktik i den här tråden så är dessa olika lösningar anledningen till att en praktiker med erfarenhet har en fördel framför teoretikern. Samtidigt, i en ny anläggning (eller om man gör om allt) behöver man bara lära sig ett sätt.
Som toolman77 och elmont är inne på finns det väldigt många olika sätt att lösa ett problem. Det finns en utmärkt tråd om ett specifikt fall här på BH med en 2,5 kvmm ledning avsäkrad 20 A, som vid uträkning var ok trots att den enligt tumreglerna inte är tillåten.
Självklart kan det vara så att det är fel och/eller dumt kopplat men de alternativa förklaringarna ovan är betydligt mer sannolika (orkar inte förstå/vill förhäva sig själv).
För att smyga in behörighetsdiskussionen och diskussionen om teori vs praktik i den här tråden så är dessa olika lösningar anledningen till att en praktiker med erfarenhet har en fördel framför teoretikern. Samtidigt, i en ny anläggning (eller om man gör om allt) behöver man bara lära sig ett sätt.
Eller så har man en elektriker som gillar att lösa saker på sitt sätt och lyckas klämma in fem kontaktorer i en sommarstuga! Alla efterföljande har efter en stunds huvudkliande sagt att det var en lösning men inte så enkel att förstå eftersom den (så klart)är helt odokumenterad...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det är ju omöjligt att veta vem av dem som har rätt, ofta bådatvå (utom inkompetensförklaringen). Men det finns ju en del uppenbart olämpliga elektriker i yrket. Det dyker upp bilder på horribla lösningar här på forumet ibland. Och andra exempel på felaktigheter.
Jag har diskuterat med en elektriker om PEN ledarsläpp. "Det är ju inget farligt, den måste ju vara ansluten annars fungerar det inte, men inget farligt kan hända".
Jag har i min ungdom personligen varit med om att en elektriker kopplade in ett nytt uttag med skyddsjord till en tändtråd. Det är troligen det närmaste jag varit att stryka med i en elolycka. När jag kopplade in en apparat (stor kaffeautomat) på uttaget låg jag ovanpå maskinen för att nå ned bakom och sätta i kontakten i uttaget (som borde monterats på 2m höjd av samme elektriker). Jag var genomsvettig efter att ha varit med om att placera den 250 kg tunga automaten. Men tunn svettig T-shirt, hela magen i kontakt med plåten i automaten. Och en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig. Ren tur att jag inte tog tag i kabelstegen när jag hävde mig upp efter djupdykningen bakom automaten. Nu var det istället den första kunden som lade i mynt i automaten som fick en rejäl smäll.
Så nog kan det vara lite si och så med kompetensen ibland även bland yrkesmän...
Jag har diskuterat med en elektriker om PEN ledarsläpp. "Det är ju inget farligt, den måste ju vara ansluten annars fungerar det inte, men inget farligt kan hända".
Jag har i min ungdom personligen varit med om att en elektriker kopplade in ett nytt uttag med skyddsjord till en tändtråd. Det är troligen det närmaste jag varit att stryka med i en elolycka. När jag kopplade in en apparat (stor kaffeautomat) på uttaget låg jag ovanpå maskinen för att nå ned bakom och sätta i kontakten i uttaget (som borde monterats på 2m höjd av samme elektriker). Jag var genomsvettig efter att ha varit med om att placera den 250 kg tunga automaten. Men tunn svettig T-shirt, hela magen i kontakt med plåten i automaten. Och en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig. Ren tur att jag inte tog tag i kabelstegen när jag hävde mig upp efter djupdykningen bakom automaten. Nu var det istället den första kunden som lade i mynt i automaten som fick en rejäl smäll.
Så nog kan det vara lite si och så med kompetensen ibland även bland yrkesmän...
Som tidigare skribenter sagt, behöver det inte vara formellt fel utifrån säkerhet och föreskrifter, men kanske inte optimalt ur andra aspekter. Dels finns hantverkare i alla branscher som har fastnat för vissa metoder och material och använder dem så långt det är möjligt (och ibland längre), en annan kan sky samma lösningar som pesten. Jag jobbade för många år sedan på en liten elfirma med två elektriker, det var väldigt enkelt att se vem av dem som gjort en viss installation.
När det gäller mindre jobb finns ju sällan en hyperdetaljerad elritning och då hänger det lite på elektrikern på plats att planera installationen så den kan genomföras på ett effektivt sätt, utan onödig tids eller materialåtgång. Alla har naturligtvis inte samma fallenhet för det, och även här blir det lite fråga om smaksak. Använder en elektriker lite för "listiga" lösningar, om än formellt korrekta, kan det naturligtvis ställa till det för den som i framtiden skall felsöka eller utöka installationen.
Mina helt lekmannamässiga reflektioner skall tilläggas.
När det gäller mindre jobb finns ju sällan en hyperdetaljerad elritning och då hänger det lite på elektrikern på plats att planera installationen så den kan genomföras på ett effektivt sätt, utan onödig tids eller materialåtgång. Alla har naturligtvis inte samma fallenhet för det, och även här blir det lite fråga om smaksak. Använder en elektriker lite för "listiga" lösningar, om än formellt korrekta, kan det naturligtvis ställa till det för den som i framtiden skall felsöka eller utöka installationen.
Mina helt lekmannamässiga reflektioner skall tilläggas.
Klicka här för att svara