Byggahus.se
Hej!
Är det någon som har lust att kommentera vårt förslag på planslösning för vår utbyggnad...!?
 
  • Plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad mot väster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som är befintligt och vad är det som är den planerade utbyggnaden?
 
Undrar också vad som är befintligt...

Men under tiden så kan jag säga att ni MÅSTE ha diskho på köksön om ni har spisen där!
Det är inte så roligt att lyfta kokande vatten till andra sidan när man kokat pasta...
 
Att göra en tillbyggnad precis i fasadliv är inte snyggt. Förskjut hela tillbyggnaden något så att gavelfasaden går fri. Är det ett fritidshus ni ska bygga till? Ni ska inte ha möjlighet att tvätta kläder? Lite mer info tack!
 
Här kommer lite mer info: Tillbyggnaden är den högra delen på planritningen är tillbyggnaden, den visas till vänster på fasadritningen. Vi gör även om en del i den befintliga delen: vårt nuvarande kök ligger idag på hela den ytan på nedre botten som består av badrum och öppen yta in till vardagsrummet. Det är dock för litet och därför har vi valt att flytta in det i nya delen och istället göra ett badrum där. I befintliga delen uppe har vi idag vårt sovrum, detta delas av till 2 barnrum istället och hallen uppe öppnas upp till tv-rum. Badrummet förflyttas till nya delen. Vi har tvättstuga, övrig förvaring samt förberett för dusch och bastu i källaren.
Jimata: Jag förstår inte riktigt vad du menar med fasadliv...?
 
Fasadliv är samma sak som ytterkanten på panelen. Ni har ritat en tillbyggnad i vinkel från det gamla huset. Den fasadritning som du visar blir spegelvänd om man ser den från andra hållet. Där möts en gavelfasad och en långsida i samma fasadliv. Alltså trappen och badrummet är gaveln i gamla huset och köket långsidan i tillbyggnaden. Dessa två väggar ska inte mötas utan förskjutas på samma sätt som det är mellan vardagsrummet och köket. Förstår du vad jag menar :)
 
Jimata, då är jag med! :)
 
Håller helt med om fasadlivet! Liten sak som gör mycket för intrycket.
 
Mina första intryck: Väldigt smalt vardagsrum!! Hallen där uppe utanför storasovrummet verkar vara stor och outnyttjad. Eller är det tänkt att ni skall ha dator el likn där? Utrymmet mellan kök och eldstad verkar också vara väldigt stort.

Kan ni inte ha köket i vardagsrummet om 24kvm och ha v-rum i köket? Då kan ni ha matbordet i närheten av eldstaden så att även utrymmet mellan rummen används. Det ser ut som ett himla slöseri om plats i köket.

Om ni vill ha köket placerat enl ritningen så är mitt tips att lägga köket som ett L i högra hörnet istället - då kan matbordet ställas lite närmre eldstaden och utgången ut så att alla ytor används lite effektivare. Just nu känns matbordet lite malplacerat där det står längst åt höger.
 
Hej!

Jag skulle behålla planlösningen som den är på nedervåningen men plocka bort garderoben i hallen. Då skulle vardagsrummet få bättre form och hallen känns mindre trång!
 
Tack fö rbra kommentarer! Anledninen till att vi ställt matbordet inne i hörnet är att det kändes konstigt att ha det i dörröppningen till altanen och där man kommer in i från hallen. Men vi kanske ska tänka om i alla fall... Är det fle rsom tycker att vi borde ändra om köket...?


snysop skrev:
Mina första intryck: Väldigt smalt vardagsrum!! Hallen där uppe utanför storasovrummet verkar vara stor och outnyttjad. Eller är det tänkt att ni skall ha dator el likn där? Utrymmet mellan kök och eldstad verkar också vara väldigt stort.

Kan ni inte ha köket i vardagsrummet om 24kvm och ha v-rum i köket? Då kan ni ha matbordet i närheten av eldstaden så att även utrymmet mellan rummen används. Det ser ut som ett himla slöseri om plats i köket.

Om ni vill ha köket placerat enl ritningen så är mitt tips att lägga köket som ett L i högra hörnet istället - då kan matbordet ställas lite närmre eldstaden och utgången ut så att alla ytor används lite effektivare. Just nu känns matbordet lite malplacerat där det står längst åt höger.
 
En tanke är att göra nybygget kortare och bredare. Köksinredningen går om hörnet i gaveln och matbordet får en mer central plats vid altandörrarna
 
Korta ner tillbyggnaden låter som en klok idé. Mindre brukar ju betyda billigare också.

På ovanvåningen verkar gaderoben få plats mittemot toan.

På nedervåningen känns det som köksön dominerar utbyggnaden och förhindrar en vettig lösning. Behöver ni verkligen en köksö? Visst är dom charmiga men ibland passar dom inte in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.