8 759 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Kombinerad ugn/micro som komplement?
Snart dags att välja vitvaror. Vi funderar på om vi ska ha en vanlig ugn och en kombiugn men hur bra är dessa kombiugnar?
I vårt tidigare hus fanns där en hederlig spis med dubbelugn, en stor och en mindre och det var galet smidigt med den lilla ugnen till att varmhålla, grädda pommes när vi bara var två etc. Tänker att kombiugnen kan vara bra lite av samma anledning men att man då även får mikro.
Någon som har kombiugn och kan rekommendera/avråda?
I vårt tidigare hus fanns där en hederlig spis med dubbelugn, en stor och en mindre och det var galet smidigt med den lilla ugnen till att varmhålla, grädda pommes när vi bara var två etc. Tänker att kombiugnen kan vara bra lite av samma anledning men att man då även får mikro.
Någon som har kombiugn och kan rekommendera/avråda?
Har kombi och det är oftast jättebra. Man får en större mikro än en dedikerad dito.
Dock måste man tänka på att man kan inte värma något i mikron om det behövs när man tillagar något i ugnen. Då blir det till att värma på spisen. Har hänt 1 gg på 6 år.
Skulle välja det igen trots att den typen av ugn är dyrare.
Dock måste man tänka på att man kan inte värma något i mikron om det behövs när man tillagar något i ugnen. Då blir det till att värma på spisen. Har hänt 1 gg på 6 år.
Du menar att man inte kan använda ugnsfunktionen samtidigt som mikrofunktionen? Det förstår jag i så fall. Vi tänker ju en vanlig inbyggnadsugn och en kombiugn utöver det. Dessa måste väl ändå gå att köra samtidigt? Antingen som ugn+ugn eller som ugn+mikro?M Mikael St skrev:Har kombi och det är oftast jättebra. Man får en större mikro än en dedikerad dito.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
jag tror @Mikael St menar att kombiugnen är fysiskt upptagen när man använder den (och således kan man inte nyttja mikron när man använder ugnen) så i ditt fall med en vanlig ugn också borde det gå utmärkt. och på våra kombiugnar (Siemens) går det att köra micro och ugn kombinerat, antar lika på andra märken. Använder det inte superofta men för exv. bakpotatis minskar det tilllagningstiden enormt.
Vi har två kombiugnar och är väldigt nöjda med det, hade absolut gått bra med den kombo du tänker, en "vanlig" och en kombi men så blev det inte i vårt fall. De är lite mindre invändigt, jag tror både bredd och höjd men framförallt höjd. För oss har det aldrig varit problem med mindre storlek. Jag säger köp! (något beroende på hur priskänslig man är)
/U
Vi har två kombiugnar och är väldigt nöjda med det, hade absolut gått bra med den kombo du tänker, en "vanlig" och en kombi men så blev det inte i vårt fall. De är lite mindre invändigt, jag tror både bredd och höjd men framförallt höjd. För oss har det aldrig varit problem med mindre storlek. Jag säger köp! (något beroende på hur priskänslig man är)
/U
Klicka här för att svara