Någon som testat om man kan använda klyvsågen för att skiva/dela fryst havslaxöring? Bör väl gå om man tar det varsamt.

Rimligtvis. Men det kan vara svart att spanna fast arbetsstycket. Se till att ha bra spanuppsamling, och gor rent sagen omedelbart for att slippa fisklukt I hela verkstan.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi har sågat av djupfryst oxfile med vanlig såg ett antal gånger när vi inte har behövt hela trekilosbiten på en gång.

Bör vara enklare att rengöra. Om man nu kommer igenom med en vanlig såg...

Bandsåg känns bättre, om du har en

Hade en förut. Sågade kött med den.
Kanske ska testa med ryggsågen. Risk att tänderna snabbt fylls igen. Klyvsågen har ju å andra sidan väldigt grova tänder.

Redigerat:
Är det inte i någon större skala så hade jag nog satsat på en köttsåg/stycksåg/hushållssåg eller varför inte en vanlig fogsvans eller kanske bågfil. Lätt att diska känns viktigt och då tycker jag klyvsågen går bort.

Ska det sågas i större skala så är det nog lämpligt att inköpa en bandsåg avsedd för livsmedel. Något i denna stilen kanske: ;)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsukijis_fiskmarknad#/media/File:Tsukiji.CuttingFrozenTuna.jpg

250px-Tsukiji.CuttingFrozenTuna.jpg

Jag har sågat fryst kött med ett nytt och rendiskat sågblad i en vanlig bågasåg av den sorten som man sågar ved med. Det fungerade väldigt bra.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Förkromad bågsåg från G-Man med rostfritt blad, enligt uppgift "speciellt för djupfryst", men ser ut som ett vanligt vedsågningsblad …

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.