Håller på att bygga mig ett litet kedjesågverk och har köpt mig ett monster till rikt/plan-hyvel så snart ska jag kunna använda lite av alla mina fina träd till snickeri. Ett projekt jag funderar på är köksluckor i ek. Läser på forum att ek är svårt att få torrt utan sprickor och att det slår sig.
Hat lite svårt att få grepp hur svårt. Är det lönt att testa eller ska jag använda något annat träslag?

Om jag väljer ek hur ska jag lägga upp torkstrategi? Såga upp direkt, torka 1 år ute under plåt tak, 1 år på loge, och sedan testa att ta in i köket där det ofta är väldigt torrt på vinterhalvåret.
Vad tror ni?

Du vill inte såga mindre bitar och sedan limma ihop?

Nej helst inte. Anledningen till att jag vill ha just ek är att få det otroligt vackra mönstret i eken. Helst då i ett stycke, dvs inte sågat och limmat.

Jag torkar en del ek, är inte så svårt som många tycker. Det kommer att spricka i änden, men oftast bara 20cm in så lämna lite spill i båda ändarna. Se till att du sågar genom centrum av stocken då denna bit garanterat spricker annars.
Titta i ändarna på stocken om det finns några större sprickor redan lägg dom då parallellt med sågsnittet.
Torka ute under plåt en bit över marken så du får luft underifrån och undvik direkt sol då det torkar för fort och spricker.
1år ute och luftigt ställe inne låter helt ok.
Själv torkar jag ek ute i ett år sedan kör jag i virkestorken i 4 veckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.