Byggahus.se
J-stedt skrev:
Hur kan du uppfatta det jag skriver som ett råd?
Det är funderingar kring hur den interna kopplingen kan vara gjord.

Läs det som står, utan att göra några egna tolkningar!
OK, byt ordet råd mot spekulation då.

Men att koppla in en induktionshäll till två faser utan nolla (=400 Volt) är nog det absolut vanligaste sättet att förstöra hällen.

Så det tycker jag man skall avråda från, inte spekulera om!
 
KnockOnWood skrev:
OK, byt ordet råd mot spekulation då.

Men att koppla in en induktionshäll till två faser utan nolla (=400 Volt) är nog det absolut vanligaste sättet att förstöra hällen.

Så det tycker jag man skall avråda från, inte spekulera om!
Nu får du ge dig!
Flera har haft funderingar kring effektförbrukningen och det verkar till och med som att TS inte riktigt har klart för sig skillnaden mellan effekt, strömstyrka och spänning.
För att få lite reda i spekulationerna ger jag tankar kring en koppling som skulle kunna vara möjlig, åtminstone teoretiskt. Inte mer än så.
Jag hade hoppats på att någon kunnat bestyrka eller vederlägga mina funderingar.

Jag vet inte om du jobbar som elektriker ute i hemmiljöer, men jag kan i vart fall inte uttala mig om huruvida folk gör vansinneskopplingar.
Som jag skrev, var märkplåten uppmärkt med bägge spänningarna, vilket tyder på att de också används. Därav mina funderingar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är nog så säkert det kan bli som KOW skriver att det inte är ett bra sätt att koppla in den utan nolla. Alla moduler byggda för 230-240 V och sen möjlighet att köra på två faser mot nolla om man har flera faser vilket är ganska ovanligt i många länder.

KOW har aldrig fel, en gång verkade det så men det visade sig vara fel. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är nog så säkert det kan bli som KOW skriver att det inte är ett bra sätt att koppla in den utan nolla. Alla moduler byggda för 230-240 V och sen möjlighet att köra på två faser mot nolla om man har flera faser vilket är ganska ovanligt i många länder.

KOW har aldrig fel, en gång verkade det så men det visade sig vara fel. :)
Självklart är det ofta en fördel att fördela förbrukningen över flera faser. Om inte annat ligger de ju på varsin säkring.
Men varför är märkplåten uppmärkt med bägge spänningarna om endast den lägre används? Det hade ju kunnat stå något i stil med 2 x 230 V.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J-stedt skrev:
...
Jag vet inte om du jobbar som elektriker ute i hemmiljöer, men jag kan i vart fall inte uttala mig om huruvida folk gör vansinneskopplingar...
Ett vanligt scenario numera är att man byter ut den gamla spisen med gjutjärnsplattor eller keramikhäll mot en ny fin induktionshäll.

Och så kopplar man in den nya hällen i samma perilexuttag som har försörjt den gamla spisen med el i årtionden.
Det verkar väl inte speciellt vansinnigt. Så har man ju alltid gjort.
Poff! I det gamla uttaget var det inte framdraget någon noll-ledare, alltså fick hällen 400 Volts-matning i stället för 230 Volt.

Det borde sitta varningsetiketter på induktionshällarna: Be en elektriker kolla kontakterna!!! Glöm inte nollan!!!

Om det nu hjälper. Min elektriker, iofs en rätt ny i firman, "glömde" nollan och brände hällen.
Elfirman, heder åt dem, ersatte hällen direkt + 500 kr för allt besvär.
 
Ja spisar och märkningen, schema för olika kopplingar är ett eget kapitel som ofta särskilt numera med samma utrustning såld på många marknader ger möjlighet till förvirring. Men oavsett, om N ingår där är det i princip aldrig möjligt att bara ansluta till två eller tre faser och oftast bara två. Finns exempel på kryptiska kopplingar där tredje fasen är upptagen i en av varianterna men hamnar på en tom oanvänd plint. Då troligen för att kabeln är femledare i alla utföranden och sen vill man inte ge alternativ där en ände lämnas lös.

Ett bra tips är att kolla Bo Siltbergs spisbibel som går att hitta på forumet där tas mycket av detta upp i detalj. Men så länge 230-240 V och N nämns på skyltar och i schema ska den användas och speciellt om det är induktionshällar där finns nog som sagt inte ens alternativet 400 V till enskilda komponenterna i dem.
 
Tack för informationen½

Jag har inte ens tänkt på att man inte behöver dra någon nolla i vissa kopplingar.

Vansinnet ligger alltså inte hos den som kopplar in sin nya spis, utan att man använder en gammal standard som inte alls borde användas.

Men min fråga kvarstår.
Varför märker man upp med bägge spänningarna om endast den ena används?
 
  • Gilla
electroluxaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
För att huvudspänning i Sverige är 400V, och t.ex. på många ställen i Norge är den istället 230V.
Båda trefas.
I många lägenheter i Sverige och i många hus i en del europeiska länder finns det bara 1-fas 230V istället, och då är det avsäkrat för högre ström.

Då märker man upp anslutningsalternativen på ett enhetligt sätt.

Så i Sverige kan det heta t.ex. 400 3N~
Där det betyder 400V huvudspänning, kopplat på 3 fas och N betyder att nolla krävs.

motsvarande i Norge skulle då vara 230 3~
Dvs nolla krävs ej, då det är huvudspänning 230V dvs 230V som mest - mellan två faser.
 
Nu tänkte jag på den skylt som visades tidigare i tråden. Den satt på en induktionsspis. Den spisen skulle rimligen gå att koppla till vilket som.

Jag förutsätter att man i Norge använder trefasgeneratorer. Att man inte skulle ta ut spänning mellan faser och den gemensamma nollan verkar obegripligt. Är det som du skriver, att det är 230 v mellan två faser, skulle det vara endast 77 V mellan fas och nolla. (Med trefas blir förhållandet roten ur 3.)
Att man bara drar ut 230 V till allmänheten är en annan sak.
 
J-stedt skrev:
Men varför är märkplåten uppmärkt med bägge spänningarna om endast den lägre används? Det hade ju kunnat stå något i stil med 2 x 230 V.
Eftersom det är möjligt att koppla den till mer än en fas så måste den vara byggd för att klara 400V med avseende på isolation och annat. Därför är den märkt som den är. Det är samma sak med det här vägguttaget där varje brunn kan matas från separata grupper: http://www.elko.se/snabbanslutning/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-571.html
 
J-stedt skrev:
Nu tänkte jag på den skylt som visades tidigare i tråden. Den satt på en induktionsspis. Den spisen skulle rimligen gå att koppla till vilket som.
Märkningen på spisar är ofta inte helt tydlig. Det är därför som många lyckats elda upp sina nya spisar. Räkna med att ingen induktionshäll kan anslutas till 400 V.

J-stedt skrev:
Jag förutsätter att man i Norge använder trefasgeneratorer. Att man inte skulle ta ut spänning mellan faser och den gemensamma nollan verkar obegripligt. Är det som du skriver, att det är 230 v mellan två faser, skulle det vara endast 77 V mellan fas och nolla. (Med trefas blir förhållandet roten ur 3.)
Att man bara drar ut 230 V till allmänheten är en annan sak.
Nya installationer i Norge görs med 400 V huvudspänning precis som här. Äldre installationer har 230 V huvudspänning och saknar helt nolla. Mäter man faserna mot jord så blir det mycket riktigt 230 delat med roten ur 3. Men det blir inte 77 V utan 133 V. Då är alla vägguttag i anläggningarna matade från tvåfasgrupper.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bytte till en mer kompetent räknare. Du har förstås rätt. Det blir 133 V, vilket är rimligare om man tänker efter.

Den där länken är förbryllande.
Produktbeskrivningen anger 440V, vilket knappast är det man får ut ur uttaget - tack och lov.
Produktbladet är däremot helt rimligt.
Jag antar att 16 A är under förutsättning att man kör med två faser. Nollan är ju en gemensam ledare, trots att det verkar gå att koppla varsin nolla om man skulle önska.
 
J-stedt skrev:
...Nollan är ju en gemensam ledare, trots att det verkar gå att koppla varsin nolla om man skulle önska.
Nolla som nolla, det går ju till samma punkt i elcentralen.
Och eftersom faserna ligger förskjutna 120° så belastar inte trefas nollan mer momentant än vad enfas gör.
 
Givet går de till samma punkt i elcentralen (även om det ibland skapas brumslingor och det faktiskt kan förekomma olika potential på olika våningsplan). Det går dock ledningar från elcentralen till förbrukaren. Gemensam nolledning går bra p g a fasförskjutningen.
 
J-stedt skrev:
Givet går de till samma punkt i elcentralen (även om det ibland skapas brumslingor och det faktiskt kan förekomma olika potential på olika våningsplan). Det går dock ledningar från elcentralen till förbrukaren. Gemensam nolledning går bra p g a fasförskjutningen.
Ja, skrev jag inte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.