Byggahus.se
P pethson skrev:
Nu står det i avtalet att jag får använda den, och det står inget om att jag bara får använda den i mitt garage.
Tidigare skrev du att avtalet sa att den skulle få stå kvar. Då är det inte var användandet sker som är grejen, utan att den inte står där den lämnades.

Ärligt talat har jag svårt att se att den tidigare ägaren har en chans att få tillbaka svarven om du vill hindra det. Det finns för många om och men du kan slänga in i ekvationen för det.

Så frågan blir närmast moralisk: tycker du att du har en skyldighet att lämna tillbaka saken efter närmare ett dussin år eller tycker du att du blivit utnyttjad för gratis förvaring och tycker att hans rättigheter är förbrukade.

Med ett rimligare avtal hade det senare helt klart varit fallet, men då hade också båda parter vetat om villkoren. Nu är det som sagt lite mer en fråga om moral.
 
  • Gilla
  • Haha
elpaco och 15 till
  • Laddar…
Varför dyker det alltid upp en massa råd om att man ska ljuga? Visst det var ett dåligt avtal och ett dåligt beteende från sonens sida. Men det är hans svarv och den finns i TS garage. Det är väl bara att lämna tillbaka den.

Se till att det finns tidsgränser och tydligt vad som händer när tiden går ut. Tex att godset över går till fastighetsägaren. Jag har haft den typen av förvaringsavtal. Just för att inte riskera att bli sittande med prylar som jag inte äger.
 
  • Gilla
  • Haha
Chr3 och 38 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
hans svarv /…/ finns i TS garage
Det gör den iofs. inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Miss av mig. Men varför tycker så många att man ska ljuga?
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 16 till
  • Laddar…
Förmodligen för att man tycker att TS blivit oskäligt utnyttjad och inte har något rimligt sätt att bli kompenserad för det på. Eller för att man tycker om att egga på så att konflikten eskaleras och blir ”roligare”.
 
  • Gilla
Kashew och 12 till
  • Laddar…
Vill man kan man ju var jobbig

Ja du kan komma på lördag (muntligt)och var inte hemma eller anträffbar boka en nydag för upphämtning typ 2032-12-13. Förhala det ett dussin år till typ...

Alternativt får han väl dra det via tingsrätten/kronofogden för att få ut sina varor och du hävdar att det inte är rimligt med så lång förvaring utan ersättning eller kontakt. Låt tingsrätten avgöra. Är väl tveksamt om han kommer genomföra det.

Sen ska man ju inte bråka med folk som har mer fritid än en själv.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Att någon inte har sin telefon listad hos Hitta betyder inte att man inte kan hitta personen. Så länge det inte handlar om skyddade personuppgifter är det offentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Å andra sidan har du haft en svarv som du kunnat nyttja gratis i 11år, ur sonens perspektiv så kanske han anser sig varit schysst att lånat ut den gratis så länge till dig. Tänker bara hur han skulle reagera.

Jag skulle erbjudit han att hämta den och tacka för att han äntligen har hört av sig och du har aldrig fått tag på honom och den ska hämtas inom 30 dagar eller liknade så att ni kommer överens om ett avslut på det hela (som borde varit med i avtalet från första början). Stå på dig med att det ska gå snabbt annars går den till tippen för den är i vägen. 11år är total oskälig förvaringstid, det går inte argumentera mot.

Skulle gissa på att det är 50/50 chans att han faktiskt hämtar den, har han inte orkat bry sig på 11år så är det nog inte så intressant nu heller. Det är ju en del jobb med att flytta och köra gissningsvis.

Du slipper ljuga och kanske hamna i trubbel och samtidigt har en hyfsad god chans att kanske få ha kvar svarven.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
naredi och 32 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förmodligen för att man tycker att TS blivit oskäligt utnyttjad och inte har något rimligt sätt att bli kompenserad för det på. Eller för att man tycker om att egga på så att konflikten eskaleras och blir ”roligare”.
Precis så. Sonen förtjänar en ordentlig minnesbeta och vad är då lämpligare än att låtsas som att hans försummelse nu lett till att svarven är borta? Man skulle till och med kunna lägga till "Ja, fan det kostade mig 10 000 spänn att låta frakta bort skiten". Sen när han fått lida lite kan man säga "skojade bara" och så kan man förhoppningsvis lösa det med en något ödmjukare motpart. :rofl:
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Lämna för allt i världen INTE tillbaka svarven. Detta oavsett det är en gammal skitsvarv, värd en hundralapp, eller en melallsvarv 50.000kr. Är man så jäkla dum att man låter en svarv/sak stå på så sätt i 10 år utan att höra av sig, så ska man inget ha.
Det är svårt att ge ett konkret svar på hur du ska göra, då vi inte vet vad du sagt nu när han gjort anspråk på att få hämta den. Men så länge du inte medgett att den finns kvar, så bör du säga att den är slängd sedan länge, eller liknande.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
nissenhj och 15 till
  • Laddar…
B
Blir dumt att försöka ljuga ihop något om att den är borta och att han inte kan få tillbaka den när så många detaljer finns att läsa här. Vem säger att sonen inte hittar denna tråd?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Blir dumt att försöka ljuga ihop något om att den är borta och att han inte kan få tillbaka den när så många detaljer finns att läsa här. Vem säger att sonen inte hittar denna tråd?
Om nu "sonen" läser detta så lär han väl även förstå att man inte kan låta något stå i 10 år och sedan kräva det tillbaka. Så vad spelar det för roll?
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Lämna tillbaka. Den är inte din eller din kompis.

Skriv ordentliga avtal framöver med kontaktuppgifter. Eller låt bli att låta saker stå kvar.
 
  • Gilla
  • Arg
korsriddaren och 22 till
  • Laddar…
Var ärlig och lämna tillbaka svarven. Förstår inte idioterna som sitter här och uppmuntrar varandra till olika sätt att vara en skitstövel på.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 36 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.