Byggahus.se
Hej

Vi funderar på att sälja huset privat. Förra huset sålde jag privat så de köpekontraktet borde ju gå att återanvända fast priset blir ju ett annat, taxeringsvärdet, fastighetsbeteckningen, inteckningar, tillträdelsedatum. Detta köpekontrakt hjälpte bankens jurist oss med, men banken har inte den servicen längre.

Köpekontraktet på de hus jag ska sälja nu är ju från en mäklarfirma då vi köpte huset, men känner inte för att kopiera detta.

Det jag känner till som har tillkommit sedan sålde huset jan 2008 är elbesiktning. Måste man hänvisa till den i köpekontraktet eller är det bara ett dokument nye ägaren får i sin hand.

Något annat som har tillkommit som måste ingå i ett köpekontrakt?

Köpebrev och likvidavräkning är det väl inga konstighter med?

JED
 
Ha med så lite som möjligt i kontraktet, finns ingen anledning att ta upp elbesiktning.
 
Ursäkta, men jag menade energideklarationen som det är lag på att man har när man säljer huset
 
Hej
Jag hittade köpare själv; samt fråga min mäklare vad han skulle ha för att ordna alla legala papper; lösen av lån etc bara för att slippa papperarbetet samt ge trygghet åt både köpare och säljare.
6000 kr skulle det kosta.
Jag vet inte hur mycket pengar det rör sig om i husen; men banken kan vara lite tjurig ifall stora lån ska tas och måste skicka värderingsman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.