Byggahus.se
Hej! Jag har nyligen köpt ett hus med en tomt som har en riktigt taskig vinkel i ena hörnet där jag vill placera mitt garage.. Är det värt att vända sig till markägaren, som idag äger skogen till höger om min tomtgräns, för att köpa till några meter? Om hen säger jag, blir det då oavsett en dyr historia? Bifogat ser ni min tomtkarta, blå linje är ungefär det som hade varit intressant att köpa..
Tomtkarta med markerat hus och föreslagen tilläggsyta (blå linje) för garage vid tomtens vinklade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh Olle
 
  • Gilla
knbabar
  • Laddar…
L Blader skrev:
Hej! Jag har nyligen köpt ett hus med en tomt som har en riktigt taskig vinkel i ena hörnet där jag vill placera mitt garage.. Är det värt att vända sig till markägaren, som idag äger skogen till höger om min tomtgräns, för att köpa till några meter? Om hen säger jag, blir det då oavsett en dyr historia? Bifogat ser ni min tomtkarta, blå linje är ungefär det som hade varit intressant att köpa..
[bild]


Mvh Olle
Några hundra kvm skog kan inte kosta mycket. Om det är produktiv skog, erbjud markägaren att avverka först, så blir det mer attraktivt för denne. Det som kan bli dyrt är lantmäteriet. Kommer troligen kosta mer än marken. Köp så mycket du kan så framstår ju LM kostader mer motiverade. Att betala LM 25.000kr för att köpa loss 200kvm framstår som dyrt. Bättre då att köpa 2000 kvm.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Avstyckning och ihopslagning går säkert på en 40-50k. Sedan priset för marken. Markägaren har trumf så han kan ta vad han vill.

Vad betalade du för tomten/m2?

Var det några planavgifter?

Lägg iaf på dem per m2.
 
harry73
Räkna med att markägaren vill få samma kvm pris som du betalade för tomten.
Sen tillkommer Lantmäteriet.
 
Tack för alla svaren! Tomten köptes inte av denna markägaren, utan av en annan granne. Tomten köptes för 550 000:- tror jag som var på totalt 995kvm.

Finns det några andra smarta lösningar man kan göra? Arrendera eller dyl, på en lång period? Nedan ser nu hur jag nu måste placera garaget. Blir lite tajt att köra in i porten. Och hade såklart önskat ha garaget höger om huset. Någon som har en annan idé på garaget. Jag vill få plats med två bilar samt ha ett litet förråd.

Tomtplaneringskarta med mätningar och potentiell placering av ett garage i förhållande till en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får nog börja med att kolla hur nära tomtgränsen du får ställa garaget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du får nog börja med att kolla hur nära tomtgränsen du får ställa garaget.
Har kollat med bägge, och det går bra att ställe den 1 meter från tomtgräns.
 
Borde det inte bli bättre att hålla det parallellt med ena tomtgränsen istället för snett mot båda?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
L Blader skrev:
Har kollat med bägge, och det går bra att ställe den 1 meter från tomtgräns.
Vart är vägen på bilden? Man brukar ha min 6m uppfart framför garage port så man kan parkera utan att behöva köra in.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Borde det inte bli bättre att hålla det parallellt med ena tomtgränsen istället för snett mot båda?
Saken är den att de två blåa linjerna framför huset är vår grusade uppfart på ca 3m, som ligger på ett berg. Till huset är det ca 40cm ned, samt åt andra håller går berget upp något.
Grusad uppfart med två blåa linjer på berget framför ett hus, med en höjdskillnad på 40 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och garaget måste ligga längst bak på tomten? Det finns inte plats vid infarten? Så kan du göra gräsmatta av större delen av den grusade uppfarten?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Och garaget måste ligga längst bak på tomten? Det finns inte plats vid infarten? Så kan du göra gräsmatta av större delen av den grusade uppfarten?
Tyvärr finns det ingen plats där...
 
L Blader skrev:
Har kollat med bägge, och det går bra att ställe den 1 meter från tomtgräns.
Att grannarna säger OK, betyder inte att du får bygglov. Det är givetvis lättare om grannarna är OK med det, men du kan få avslag ändå.
 
H hempularen skrev:
Att grannarna säger OK, betyder inte att du får bygglov. Det är givetvis lättare om grannarna är OK med det, men du kan få avslag ändå.
Absolut, men vill inte skicka in en ansökan innan jag vet hur jag skall placera garaget. Detta är nu mitt senaste alt, innan har jag bollat med en garageleverantör ett antal olika alt, men nu när vi fått tillgång till huset har jag kunnat mäta.
 
Hur skulle det bli om du vrider upp det mot den högra gränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.