Byggahus.se
Hej,

Har ägt ett hus ett par månader. Huset är ett äldre torp med tillbyggnad från 60-tal. Ventilationen är väl som i många äldre hus inte perfekt. Inte så att vi upplever den som ett problem förutom i ett fall: köksfläkten. Det är nämligen en cirkulationsfläkt och resten av huset har självdrag (eller obefintligt ventilationen - föregående ägare har metodiskt tätat alla fönster). Jag har set till att den paxfläkt som finns i badrummet numera står på dygnet runt samt tagit bort några tätninglister på ett par fönster - inte perfekt men i alla fall ett steg i en bättre riktning.

Det blir dock oavsett inget vidare klimat inomhus vid matlagning och jag (högst personlig inställning) tycker att cirkulationsfläktar är en halvbra lösning - jag vill helst ha ut allt stekos och fukt, inte "rena" det igenom ett filter.

Om ett par år eller mer är tanken att vi ska installera ett ventilationssystem t.ex. FTX men innan dess vill jag ordna en bättre köksfläkt än den cirkulationsfläkt som finns idag.

Frågan är då vad för köksfläkt man bör satsa på?

Som jag ser det så finns det tre alternativ:
  • 1. Utsug genom en egen kanal rakt igenom väggen på bottenplan
  • 2. Spirorör med brandisolering och allt vad det innebär till kattvinden på ovanvåning och till slut igenom yttertaket. Exakta regler för rördragningen behöver så klart tittas upp och följas.
  • 3. Rör till murstocken och ut i en av kanalerna där
Det (1) första alternativet känns som det rimligaste. Finns det någon uppenbar nackdel eller problem men en så "enkel" lösning? Det verkar finnas en del regler att förhålla sig till men att köpa och följa detta borde väl fungera? Det är bara ca 1 meter mellan där utblåset hamnar och takutsprånget dock om det ställer till det?

Eller är det så att alternativ 1 är en "silvertejpslösning" och vill man göra det ordentligt så gör man alternativ 2? Speciellt om man tänker installera t.ex. FTX senare (om flera år dock).

Alternativ 3 känns som ett alldeles för krångligt alternativ med tanke på hällens placering i förhållande till murstocken men tog med det ifall det finns lösningar jag inte tänkt på.

Oavsett verkar det som om man måste få imkanalen inspekterad och godkänd av en sotare? Behöver man ta kontakt med sotare innan man sätter igång eller räcker det med att ta bilder under tidens gång och sedan få det inspekterat när det är klart?

Mvh
 
  • Planritning över två våningar i ett hus med rumsnamn och murstockar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
M mxlmxlm skrev:
Det (1) första alternativet känns som det rimligaste. Finns det någon uppenbar nackdel eller problem men en så "enkel" lösning? Det verkar finnas en del regler att förhålla sig till men att köpa och följa detta borde väl fungera? Det är bara ca 1 meter mellan där utblåset hamnar och takutsprånget dock om det ställer till det?
Jag kommer inte ihåg minsta avstånd till takfot utan kolla det med sotaren. Väggen och fasaden ska vara brandskyddade. Ett sätt att lösa det är att i stället ha ett brandspjäll på insidan.

Det behövs väl en bygganmälan om ändrat ventilationssystem och det är väl där som sotarens inspektion kommer in.

Använd sotaren som bollplank så att det inte blir underkänt när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.