Byggahus.se
Hejsan,

Jag har tänkt att byta mitt kök från Vedum kök till IKEA och vid fläkten så är just nu skåpet över fläkten 75 cm och just är 45 cm från spis till fläkten. IKEA har dock inga 70 cm skåp så jag tänkte kolla era åsikter med detta, de har bara 80 cm skåp och 60 cm skåp. Bifogar bild, med 80 cm skåp är det 431 mm mellan spis och fläkt. Med 60 cm är det 637 mm skillnad mellan fläkt och spis, vilken skulle ni köra? Jag har centralventilation. Tack så mycket!
 
  • 3D-rendering av ett vitt kök med måttmarkeringar för skåp och avstånd mellan spis och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av kök som visar mått på skåp och avstånd mellan spis och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Många fläkttillverkare skriver i installationsanvisningarna att fläkten måste sitta minst 50 cm ovanför hällen, pga. brandsäkerheten. Sen bör inte fläkten vara smalare än hällen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Många fläkttillverkare skriver i installationsanvisningarna att fläkten måste sitta minst 50 cm ovanför hällen, pga. brandsäkerheten. Sen bör inte fläkten vara smalare än hällen.
Hej BirgitS

Tack för svaret! Tänkte efter nu, att det kanske blir för nräa med 400-450 mm , tror du 637 mm är för högt för fläkten att suga in något?
 
Köp 60 skåp, liva skåp ovankant med de andra. Regla upp för fläkten i skåpen brevid höger och vänster, så den livar med skåp/täcksida underkant. Dölj reglar med passbit fin kant nedåt, anpassas på höjden uppåt-
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
Hade absolut höjt upp den då det är fruktansvärt jobbigt att stå och laga mat när fläkten sitter för lågt så man får bocka sig för att se vad där är i kastrullerna.

Sen detta med att det står 50cm mellan spis och fläkt är också en märklig sak jag har försökt få svar på under många år för mängder av köksförsäljare ritar köken och har inte mer än 500 mellan vilket ju gör att fläktens underkant hamnar ännu lägre och de om någon borde ju vara noga med sådana regler borde man tycka.
Endast ett fåtal höjer upp fläkten men sätter vi vägghängda fläktar sätts de oftast på 6-650mmm från spisen.

Kolla sugeffekten på fläkten ni vill ha för det finns många olika så det är bara och välja en lite bättre.
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hade absolut höjt upp den då det är fruktansvärt jobbigt att stå och laga mat när fläkten sitter för lågt så man får bocka sig för att se vad där är i kastrullerna.

Sen detta med att det står 50cm mellan spis och fläkt är också en märklig sak jag har försökt få svar på under många år för mängder av köksförsäljare ritar köken och har inte mer än 500 mellan vilket ju gör att fläktens underkant hamnar ännu lägre och de om någon borde ju vara noga med sådana regler borde man tycka.
Endast ett fåtal höjer upp fläkten men sätter vi vägghängda fläktar sätts de oftast på 6-650mmm från spisen.

Kolla sugeffekten på fläkten ni vill ha för det finns många olika så det är bara och välja en lite bättre.
Hej Paul,

Tack för svaret, jag måste kontakta föreningen om det är möjligt at höja upp den, skulle nog vara bäst med en 80 cm och sedan höja upp den lite så blir det ju perfekt, men frågan är om man kan höja den
 
BirgitS
Till att börja med försök hitta handboken till fläkten så att du kan kolla vad som står om avståndet i den.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till att börja med försök hitta handboken till fläkten så att du kan kolla vad som står om avståndet i den.
Hittade!

https://fcl-p-100-api.prod.apimanag...DA1YWZjOTE0Mzk1YWYyYTc1NzA0ZTZmYWEzY2M5ZmE5MQ

Avståndet mellan kaminen och produkten ska vara minst 42 cm. Med en gasolkök ökar höjden till 65 cm. Om gasspistillverkaren rekommenderar ett högre installationsavstånd måste detta respekteras.

Det borde nog gå!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.