Jag har haft en Elektro Helios bänkspis i stugan i många år. Den gick på endast 380V ( utan nollan) men nu har ugnen pajat. Fick tag på en exakt likadan spis dock X antal år nyare, som går på både 230 och 380V ( inkl. nollan). För att inte behöva dra ny ledning, femledare, beslöt vi oss för att köra den på 380V och behålla den stora klumpiga väggkontakten. När man använder plattorna separat eller båda samtidigt funkar dom dom ska, men är ugnen igång går den lilla som den ska men den stora blir bara ljummen. Mycket irriterande vid matlagning. Nån som fattar vad detta beror på?

Ja, om spisen skall ha nolla, så innebär det att elementen i den är avsedda att gå på 230V. De är kopplade mellan fas och nolla internt i spisen. Iom. att du nu inte har någon nolla till spisen så får den en lite slumpartad spänning mellan 0V och 400V.

Att utsätta ett element som är avsett för 230V för 400V är direkt farligt (brand), och det minskar effektivt livslängden på elementet. Det du ser är att när ugnen är inkopplad så blir balansen mellan faserna sådan att spänningen över plattan blir låg, vilket betyder att spänningen över ugnen är för hög.

Hej och tack för svar. Spisen körs på 230V dvs. det är bara 1 propp på den. Vad jag förstår så är nollan med från centralen ( det finns ju 4 trådar, vilket väl räcker för att köra 230V inkl. nollan??) Jag förstår inte hur ´du menar? Kan du precisera vad som eventuellt behöver göras ( på spisen antar jag?) Från centralen är det väl inget mer att göra?

Jag tolkade ditt första inlägg som att den gamla spisen var inkopplad på 3 fas utan nolla (var väldigt vanligt förr). Och att den nya hade kopplats in i samma spisuttag utan att koppla om i centralen, dv då fortfarande utan nolla.

Du skriver nu att den går på enfas, bara en propp. Då antar jag att du eller elektriker kopplat om så att en av trådarna nu är nolla från centralen?

Om vi då antar att det finns rätt matning från centralen, så återstår frågan om spisen är korrekt kopplad internt, det brukar ju finnas någon form att omlopplingsplint vid intaget för elen i spisen.

Kan du lägga upp bilder på hur inkopplingsschemat ser ut?

Vad är det för storlek på den enda proppen?

Det kan inte vara så att du tolkat kopplingsschemat fel? Oftast står det 230V + N eller 400V + N? 400V innebär bara att den går på mer än 1 fas, men nollan är ändå med. Sen ska det finns byglar i kopplingsplinten på spisen, och har du missat att bygla en plint vid 1-fas koppling så skulle jag tro att du får en viss spänning bakvägen och därför går ena plattan bara på halvfart

DSC00111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC00112.JPG
Skapa konto
DSC00113.JPG
Skapa konto
:)
Norathgon skrev:
Det kan inte vara så att du tolkat kopplingsschemat fel? Oftast står det 230V + N eller 400V + N? 400V innebär bara att den går på mer än 1 fas, men nollan är ändå med. Sen ska det finns byglar i kopplingsplinten på spisen, och har du missat att bygla en plint vid 1-fas koppling så skulle jag tro att du får en viss spänning bakvägen och därför går ena plattan bara på halvfart

Det där skriker hempul något helt ofattbart övertydligt, med brun nolla och blå fas :thumbdown:

Den där spisen kan inte köras på enbart 380-400V, du måste ha nolla.

Som den är kopplad nu så ska den gå bra att köra i ett vanligt vägguttag - och med "spärrad" menas att det inte blir nån fart på värmen om du kör för många grejer samtidigt. Det är bygeln mellan 1-2 som du saknar som gör att spisen "ser till" att inte dra så mycket ström genom att helt enkelt sänka effekten på stora plattan ifall ugnen är igång. Sätt inte bara dit bygeln om du inte har tillräckligt grov kabel!

Se till att det blir ändrat i centralen så att du har skyddsjord, nolla och två faser om du vill behålla befintlig kabel. Idag lär du ha tre faser, skyddsjord och ingen nolla.

Koppla sedan som schemat för trefas, fast lägg ihop två faser från spisen. Alltså såhär:
* Bygel mellan 1-2 och detta anslutet till nollan (blå)
* Ena fasen på 3 (brun)
* Bygel mellan 4-5 och detta anslutet till andra fasen (svart)
* Givetvis skyddsjord anslutet på rätt sätt.

Och även om du hade haft nolla med fram så hade den kopplingen blivit helt fel då fasterna ska byglas och nollan ligger på fas och tvärtom.

Redigerat:
Du har trefas och kopplar in som enfas... :banghead:

Som sagt är det ingen elektriker som gjort det där. Det gick inte att få kortare ledare vid inkopplingsplinten i spisen?? :rolleyes: Jordledare längre än fas och nolla, vart??

Edit: Tvåfas, but still.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vad är det för dimension på matning till uttaget? Ser ut som en 1,5 kv?

Förutom den tveksamma inkopplingen, som kanske följde med spisen? så finns en antydan på märkplåten att spisen har en effektvakt (i form av utesluten bygel mellan 1-N) när den körs på enfas. Det kan förklara symptomet att ugn och stora plattan inte ger effekt samtidigt.

Det verkar ju finnas möjlighet till tvåfasinkoppling här som säkert skulle hjälpa upp situationen tillsammans med en bygel mellan 1 och N. Det blir en variant på det mellersta inkopplingsschemat, där två av faserna ska byglas.

Hej alla hjälpsamma människor. Nu är det fredagkväll och jag skäms över mitt första inlägg:o jag råkade visst skriva att vi kopplat in den nya spisen på 380V men det är ju helt fel.Men i ett senare inlägg skrev jag ju att den går på 230V så jag vet inte om jag rört ihop det för er? Vi kör den givetvis på 230V och 1-fas inkl. nollan i centralen, 10A säkring. Jag är ledsen att jag krånglade till det för er alla. Så nu får ni väl ( om ni fortfarande är intresserade?) ompröva alla era teorier? Sorry.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Där var inte jättemycket som ser rätt ut... Har ni dragit om till Perilex-uttaget själva? För det ser ut som en vit sladd kommer ur uttaget, men detta är inte kopplat till matningen (som dessutom ser ut att vara 4G1.5)

Här finns inga teorier längre smile.gif
- byt anslutningskabel till en fyr(eller fem)ledare,
- bygla mellan 1-N,
- bygla mellan 2-3 eller 3-4 beroende på vad som ger bäst lastfördelning,
- koppla in spisen på två faser, nolla och skyddsjord,
- säkra 10 eller 16 A beroende på arean och förläggningssättet på installationskabeln.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
yxis skrev:
Koppla sedan som schemat för trefas, fast lägg ihop två faser från spisen. Alltså såhär:
* Bygel mellan 1-2 och detta anslutet till nollan (blå)
* Ena fasen på 3 (brun)
* Bygel mellan 4-5 och detta anslutet till andra fasen (svart)
* Givetvis skyddsjord anslutet på rätt sätt.
Hoppsan! Jag såg fel på bilderna, och numerarde ett steg fel.

Som Bo skriver, för tvåfas med nolla:
bygel mellan N - 1
nollan till N
bygel 2-3 eller 3-4
ena fasen till 2, andra fasen till 4

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.