Har fått hjälp av Linska här på forumet och planera min kommande köksrenovering.
Tycker hon har gett mig 2 riktigt bra förslag, men vet inte vilket som är smartast och mest praktiskt av dessa 2.
Har här 2 förslag som jag tycker verkar bäst, men förslag 3-4 så måste avloppet och vatten flyttas.
Vilket förslag tror ni skulle funka bäst och varför? Finns det något man kan förändra för att få det mer praktiskt?
Planlösningen är rätt knepig med många vinklar och vrår så de är inte helt lätt att få till en bra lösning.
Tacksam för all feedback!

Redigerat:
Jag röstar ändå på förslag 3-4. Det är mer praktiskt att ha diskhon på samma sida som spisen, och det är snyggare. Möjligen skulle jag (som inte är ett jättefan av flådiga fläktkåpor), hellre välja att ha skåp hela vägen på ena sidan, och hoppa över på den andra. Jag skulle bygga in fläkten. På andra sidan får man då en ganska lång arbetsyta

gillar bäst 5-6...
- flera kan använda köket samtidigt (diska, tvätta, steka, strimla morötter:-))
- på förslag 3-4, området under micron, vad gör man där? totalt oanvändbart!

för dom står paralellt eller? hur långa är yterna?
my opinion

Den kortare ytan är 3 meter och den andra är 4 meter, och de är paralella.

Förslag 3, om det har gått att placera kylskåpet vettigt. Annars förslag 5, men kylskåpet ser ut att stå kloss mot väggen isf går det inte öppna helt. Hade varit lättare att spekulera om man hade fått en uppfattning om de andra väggarna.

Så här ser det ut uppifrån

Ett till förslag, men gillar inte riktigt placeringen av micron. Vet inte vad jag ska göra av den riktigt. Förslag?

Jag gillade sista förslaget!

Micron skulle ju kunna vara på andra sidan, har du ngn bild på hur du tänkt det?

Kul att du gillade det! :)

Förslag 4 är hur de skulle kunna se ut på andra sidan men känns som väggskåpen är överflödiga om man sätter väggkåp på hela den andra väggen.
Så då vet jag inte var man ska placera micron riktigt. Svårt att få in ett högskåp med, annars skulle de ju vara perfekt att ha ugn och micro i! Någon som har en lösning?

Hur man sätter micron får ju bero lite på hur ofta man använder den, tycker jag. Vi gör det sällan och klarar oss mer än väl med minsta mekaniska micron gömd inne i vårt hörnskafferi.
Mamma har sin micro i ett högskåp, ovanför ugnen. Personligen tycker jag det är ganska värdelöst, det är rent livsfarligt att ta ut varma saker i huvudhöjd...
Men nån bra lösning på ditt problem har jag inte...
Jag håller nog med om att det är praktiskt att ha vatten och spis på samma sida. Speciellt om det kommer att vara barn i köket. Och en rejäl arbetsyta nära vasken, man vill inte bära droppande grönsaker tvärs över golvet.
Men visst är det jättesvårt att planera ett kök!

Man kan ju ha micron högst upp i ett underskåp bakom en lucka också... Men det är ju bökigt om man använder den varje dag.

Eller så tjackar man en kombinerad ugn:)

Nu tror jag att jag har hittat den bästa lösningen som iaf jag kan åstakomma. Va tycker ni andra? Sen tänkte jag att man kan sätta skåp ovanför kyl/frys & ugn/micro

Jag hade rekommenderat dig att byta plats på diskbänken och diskmaskinen så inte hon kommer så långt ut och så nära skarven. Annars så det jättebra ut.

Tack marie79t!
Anledningen till att jag hade placerat den brevid väggen va för att få mer arbetsyta mellan vask och häll. Men som du säger så kanske de är klokare att flytta den, men då blir de bara 60cm mellan vash och häll istället. Jag blir galen på små kök, är så svårt att få de som man vill ;)

Hej! Jag håller med Marie79t om att byta plats på vask och diskmaskin, annars var det ju jättefint. Bra med ordentligt med avställningsyta bredvid ugnen.
Små kök blir ju alltid en kompromiss, du ser ut att ha lyckats bra.
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.