Köpte på mig en klyvsåg för byggändamål ett tag sen. Har använt sparsamt och den har fungerat bra till mindre jobb.

Igår gav jag mig på att klyva ut trekantsreglar ur en 45x145 -regel, 4,8 meter lång
Resultatet var nedslående, efter 1,5-2 meter börjar det dra så pass snett så att resultatet är oanvändbart. Både raka och vinklade snitt. Har parallellanhållet på klingans högra sida och regeln vill gärna dra åt vänster så den lämnar anhållet helt. Försökte med fyra snitt totalt men samtliga misslyckades grovt innan 2 meter. Försökte ändå vara otroligt noggrann men det är sin utmaning att mata in en nästan 5 meter lång regel i en maskin och få det att bli rakt.

Jag vet inte om detta är ett handhavandeproblem eller något man kan justera på själva maskinen.

Någon som har tips på hur jag kan klyva med bättre resultat?

Sågen är en Bosch GTS 10 XC

Har du stöd för regeln både på in- och utmatningssidan? En medhjälpare (på behörigt avstånd från klingan) på utmatningssidan kan hjälpa.

Vi har provat att vara en på var sin sida om sågen och det har inte riktigt hjälpt. Med två personer så blir det också tyvärr så att två kan dra den snett.

Skulle det kunna hjälpa att bygga en längre rigg med 1-2 meter utbyggt parallellanhåll och stöd under både före och efter sågen?

Eller kan man dra fast ett anhåll även på vänster sida om klingan så att regeln inte kan börja sväva iväg? Finns det risk att man klämmer något med denna metod?

Några saker som kan ställa till det som är lätta att kolla.

1. Är anhållet parallellt med klingan?
2. Är klyvkniven i linje med klingan? Om inte så är det lätt att kniven drar materialet bort från anhållet.
3. Reglar låter spontant snett o krokigt?, ska det klyvas med anhåll och få någon sorts precision bör det vara hyvlade raka kanter.
4. Sågar det rakt om du klyver liknande regel i 90 grader dvs ej vinklat snitt?

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Om du klyver en regel som har för mycket tvärträ och har den vänd åt fel håll i samband med för hög matning då får man lätt denna effekt.

Har du provat att sänka klingan så att den tar max en centimeter över klyvsnittet, då blir gången mjukare. Vad har du för klinga i den? Om du har en fintandad med många tänder, byt till en annan med färre. Prova att skära mot fibrerna och inte med dem.

Mvh P-A

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
1. Anhållet ska låsa sig parallellt men har inte mätt upp det, det kan jag försöka kolla.

2. Det vet jag inte men det skulle kunna vara en teori, då det känns som att stycket "vill" ifrån anhållet. Sågen är ganska ny och jag har inte meckat med den men ska definitivt kolla. Antar att man får kolla på båda sidorna med något rakt?

3. Byggreglarna är hyvlade och utvalda på brädgården för att de var speciellt raka, de skulle till takstolar så vi plockade ut de allra finaste

4. Har provat både 45-snitt och klingan rakt upp dvs 90-snitt och det drar tyvärr lika snett oavsett vilket

P Pagno skrev:
Om du klyver en regel som har för mycket tvärträ och har den vänd åt fel håll i samband med för hög matning då får man lätt denna effekt.
Har du provat att sänka klingan så att den tar max en centimeter över klyvsnittet, då blir gången mjukare. Vad har du för klinga i den? Om du har en fintandad med många tänder, byt till en annan med färre. Prova att skära mot fibrerna och inte med dem.
Tack för tipsen. Klingan har varit i maxläge uppåt. Ska prova sänka den samt även vända på stycket också.
Klingan är någon som hängde med sågen vid köp via Axminster, inte Bosch egen. Relativt grovtandad (edit: 24T TCT-blade enligt ordern)

Har klyvt lite fasadbrädor tidigare och det har inte varit så svårt att få snitten raka.

T tompaah7503 skrev:
Vi har provat att vara en på var sin sida om sågen och det har inte riktigt hjälpt. Med två personer så blir det också tyvärr så att två kan dra den snett.

Skulle det kunna hjälpa att bygga en längre rigg med 1-2 meter utbyggt parallellanhåll och stöd under både före och efter sågen?

Eller kan man dra fast ett anhåll även på vänster sida om klingan så att regeln inte kan börja sväva iväg? Finns det risk att man klämmer något med denna metod?
Stöd under både före och efter behöver du med så långt ämne, bygg eller köp enkla stödbockar (stöd med rullar drar ofta snett). Medhjälparen ska bara se till att regeln inte fastnar i, inte försöka styra snittet.
Det du också kan göra är att att sätta en “feather board” som pressar regeln mot anhållet strax innan klingan. Det är det kritiska stället där ämnet måste gå emot anhållet.

Tänk också på hur du gör när du låser anhållet, det låser inte vinkelrätt om du inte pressar det mot linjal/glidskenan samtidigt som du fäller ner låshandtaget.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.