Hej!

Jag behöver klyva ett gäng plankor i Ipé (stenhårt träslag från Brasilien på 3700 Janka, jämfört med ek som ligger runt 700 Janka). Plankan är 60 mm hög och 24 mm tjock. Tanken är att jag skall försöka få ut ca 6 mm tjocka bitar som alltså är 60 mm breda och som skall fungera som avdelare i en låda.

Men hur klyver man ett sådant hårt träslag på bästa sätt när man vill ha ut ganska tunna bitar? Är det bordssåg eller bandsåg som skulle fungera bäst?

• Diagram visar omvandling av plankor från 60x24 mm till flera 6 mm tjocka bitar.
ClasseClas
Det är inga större problem att klyva virket i en bordssåg. Det gäller att prova ut matningshastigheten. Jag har delat cumaru-trall som är nästa lika hård. Det funkade bra utan problem. Cumaru och säkert ipé också sliter ordentligt på klingan dock. Bandsåg funkar säkert också med sin tunnare klinga men jag tror att kan bli problem med att klingan driftar så att tjockleken bli ojämn. Med bandsåg behöver du mest troligt plana sågsnittet i en hyvel efteråt.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är inga större problem att klyva virket i en bordssåg. Det gäller att prova ut matningshastigheten. Jag har delat cumaru-trall som är nästa lika hård. Det funkade bra utan problem. Cumaru och säkert ipé också sliter ordentligt på klingan dock. Bandsåg funkar säkert också med sin tunnare klinga men jag tror att kan bli problem med att klingan driftar så att tjockleken bli ojämn. Med bandsåg behöver du mest troligt plana sågsnittet i en hyvel efteråt.
Tack @ClasseClas !

Då testar jag det!

Bästa svaret

Jag hade aldrig kört det på bordsågen. Tunna remsor o tjockt material är som gjort för bandsågen. På bordsågen känns det vanskligt, anhållet hamnar så nära att klingskydd inte kan användas, påskjutaren måste föras över klingan o dessutom kommer du få svårt att få ut 3st 6mm bitar ur 24mm om du kör det på bordsågen. Sista snittet kommer sannolikt bli "fladdrigt" då ämnet är så tunt då.

Nä, bandsåg följt av rikt- eller planhyvling mellan varje snitt så du alltid har en finyta att köra mot anhållet + ha som referensyta efter sågning. När remsorna är utsågade stoppas dom i planhyveln så sågade ytorna blir fina.

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag hade aldrig kört det på bordsågen. Tunna remsor o tjockt material är som gjort för bandsågen. På bordsågen känns det vanskligt, anhållet hamnar så nära att klingskydd inte kan användas, påskjutaren måste föras över klingan o dessutom kommer du få svårt att få ut 3st 6mm bitar ur 24mm om du kör det på bordsågen. Sista snittet kommer sannolikt bli "fladdrigt" då ämnet är så tunt då.

Nä, bandsåg följt av rikt- eller planhyvling mellan varje snitt så du alltid har en finyta efter sågning. När remsorna är utsågade stoppas dom i planhyveln så sågade ytorna blir fina.
Yupp, precis så här

Ola C Ola C skrev:

Nä, bandsåg följt av rikt- eller planhyvling mellan varje snitt så du alltid har en finyta att köra mot anhållet + ha som referensyta efter sågning. När remsorna är utsågade stoppas dom i planhyveln så sågade ytorna blir fina.
OK, ser ut som om jag behöver ge mig ut på jakt efter en bandsåg alltså! Tack @Ola C och @Daniel_N för det!

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Dessutom kommer du aldrig att få 3 6mm-bitar från en 24mm planka med bordsågen. Varje snitt är 3mm-ish för sågbladet plus minst 1mm för att planhyvla båda sidor. 3x6mm+2x5mm = 28mm>24mm. Med bandsågen - kanske, om du har tur.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
För att klyva ett sådant här hårt träslag som ipé, vilken typ av sågblad till bandsågen behöver man? Och hur många tänder är optimalt?

B BORNER skrev:
För att klyva ett sådant här hårt träslag som ipé, vilken typ av sågblad till bandsågen behöver man? Och hur många tänder är optimalt?
Klyva gör.man gärna med få tänder per inch. Så kanske 2-3tpi. Jag hade testat med bimetallklinga. (Eller jag hade nog kört med ett vanligt först och om det inte funkar gått.på med bimetallklinga, M42)

Hur ska du sätta ihop allt sen, verkar omständighet att limma.

Frustrator Frustrator skrev:
Klyva gör.man gärna med få tänder per inch. Så kanske 2-3tpi. Jag hade testat med bimetallklinga. (Eller jag hade nog kört med ett vanligt först och om det inte funkar gått.på med bimetallklinga, M42)

Hur ska du sätta ihop allt sen, verkar omständighet att limma.
Stort tack @Frustrator !

Det är nog en god idé att först testa med "vanlig" klinga och se om det fungerar. Jag tänkte göra en ytterram som fyller upp ända ut i kanterna på lådan, och sedan med notfräs ta upp spår där man kan trycka i avdelare som man kanske också limmar. Dock behöver jag nog undersöka först vilket lim man skall använda då ipé tydligen är lite speciellt vad gäller limning. Såg någonstans att man rekommenderade polyuretanlim för detta hårda träslag.

Tänk på att se till att ha ordentlig spånuppsugning. I(Vectrex har en del smarta lösningar).Ipe verkar varken vara nyttigt för lungorna eller huden.

Tänk på att se till att ha ordentlig spånuppsugning. I(Vectrex har en del smarta lösningar).Ipe verkar varken vara nyttigt för lungorna eller huden.
Sökte på "Vectrex", men hittade inget om spånuppsugning??

B BORNER skrev:
Sökte på "Vectrex", men hittade inget om spånuppsugning??
Nickname vectrex på Forumet här :)

Nickname vectrex på Forumet här :)
Ha, ha! Jag trodde det var någon sinnrik spånsugsprodukt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.