Byggahus.se
Hej!

Har precis lagt golvvärme klart, LK system 22 mm förfrästa spånskivor. Härnäst ska parketten på, 13 mm flytande trägolv.

På en länga har spånskivorna inte hamnat 100% i spår utan diffar nån millimeter. Detta gör i sin tur att plåtarna man lägger i buktar något (se bilder).

Min fråga är om någon varit med om liknande och om det är något som löser sig av golvmellanlägg och/eller trägolvets tyngd. Eller om man riskerar att höra irriterande ljud av att plåten bångnar när man går på det efter att man lagt golvet uppå? Dvs är det bäst att gå på med plåtsax och klippa små ”tårtbitar” för att ta bort spänningen i dessa plåtar? Better safe than sorry..?

Tack på förhand!
 
  • Golvvärmeinstallation med buktande plåtar på 22 mm förfrästa spånskivor som inte ligger rätt i spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeinstallation med förfrästa spånskivor och metallplåtar som buktar vid skarvarna där spånskivorna inte ligger jämnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kör du foam eller lumppapp mellan plåtarna och parkettgolvet?
 
Okvalificerad gissning men var så hos oss också och plåtarna är så tunna så hos oss räckte det med golvets tyngd för att trycka ner dem.
 
  • Gilla
hoffmania
  • Laddar…
K kniv skrev:
Kör du foam eller lumppapp mellan plåtarna och parkettgolvet?
Tack för svar, kommer lägga 3 mm Kährs Tuplex emellan. Nåt idiotprojekt ska man ju ha att roa sig med när det är 34 grader ute och frugan och barnen plaskar i poolen!
 
J jespgrun skrev:
Okvalificerad gissning men var så hos oss också och plåtarna är så tunna så hos oss räckte det med golvets tyngd för att trycka ner dem.
Hos mig räckte det tyvärr inte med golvets tyngd. Er par plåtar fick veck där snickarna snubblade över dem, och där fjädrar golvet fortfarande. Försök att få plåtarna så platta det går innan golvet kommer, det är min rekommendation.
 
  • Gilla
hoffmania
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Hos mig räckte det tyvärr inte med golvets tyngd. Er par plåtar fick veck där snickarna snubblade över dem, och där fjädrar golvet fortfarande. Försök att få plåtarna så platta det går innan golvet kommer, det är min rekommendation.
Tack för svar! Det är precis vad jag är rädd för. Lutar åt att gå på med plåtsaxen innan helt enkelt!
 
Tack för alla svar! Käner att filmen förtjänar ett slut, om någon annan skulle stöta på samma fråga igen framöver och snubbla på denna tråd.

Det blev att jag gick loss med saxen och bjöd plåtarna på ”tårtkalas”. Parketten är nu lagd och allt är tyst, jämnt och fint. Hur det skulle blivit om jag inte klippt får jag dock aldrig veta!

Tack igen!

Mvh hoffmania
 
  • Ny lagd parkettgolv med uppklippta kanter för en jämn och tyst yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny lagd parkettgolv i rum med tapetserade väggar och en dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
U
Lite sent nu kanske men till andra i samma sits så står det i instruktionerna från LK att om man inte lyckas få skarvarna perfekta i spånskivorna ska man lägga plåtsskarven på samma ställe. Alltså att det blir en glipa mellan två plåtar precis där spånskivorna möts dåligt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Lite sent nu kanske men till andra i samma sits så står det i instruktionerna från LK att om man inte lyckas få skarvarna perfekta i spånskivorna ska man lägga plåtsskarven på samma ställe. Alltså att det blir en glipa mellan två plåtar precis där spånskivorna möts dåligt.
Mycket riktigt, du har helt rätt! Bra input. I mitt fall insåg jag tyvärr inte hur mycket plåtarna buktade förrän efter ca 400 meter slingor låg fyllda med vatten i systemet. Så då fick det bli såhär. Men bättre är att göra som du skriver. Tack!
 
Du skulle väl ha skruvat?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.