Hej,

Vi köpte hus i somras och dränerade under hösten. Vi märkte tidigt att golvet i ena rummet var klibbigt på vissa ställen och väldigt ojämnt i ytan. Idag svabbade jag golvet försiktigt och då släppte färgen på dessa ställen. Inte i flagor utan som om det var ett nymålat golv jag svabbade. Vad kan vara orsaken till att färgen inte härdat och vad gör jag bäst nu?

Mvh
Sofie
 
Hej,

En utvändig dränering förgindrar inte markfukten att tränga sig genom till färgen, då blir det bubbligt och släpper om det är en diffusionsöppen färg som tål det. Är golvet oisolerat? Hur gammalt är huset? Vet du vilken färg som använts?

Om färgen lossar bara för att du svabbar så kan även det bero på fel färg, eller rättare sagt dålig färg. En bild skulle kunna vägleda.

Det finns några sätt att komma vidare från detta. Klinkergolv tål fukt och andas genom fogerna. Annars finns det diffusionsöppen färg att köpa. I båda fallen ska färgen slipas bort .
 
H Hammarfall skrev:
Hej,

En utvändig dränering förgindrar inte markfukten att tränga sig genom till färgen, då blir det bubbligt och släpper om det är en diffusionsöppen färg som tål det. Är golvet oisolerat? Hur gammalt är huset? Vet du vilken färg som använts?

Om färgen lossar bara för att du svabbar så kan även det bero på fel färg, eller rättare sagt dålig färg. En bild skulle kunna vägleda.

Det finns några sätt att komma vidare från detta. Klinkergolv tål fukt och andas genom fogerna. Annars finns det diffusionsöppen färg att köpa. I båda fallen ska färgen slipas bort .
Tack Hammarfall för ditt svar!

Huset är byggt 1942 och man ser igenom att det finns gammal grön färg på vissa ställen under det grå som är nu. Golvet är oisolerat och målat direkt på betongen. Vet tyvärr inte vilken färg som använts vare sig den gröna eller grå. Postar bilder.
 
  • Betonggolv med flagnande grå färg som avslöjar underliggande gammal grön färg, oisolerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett oisolerat betonggolv med gammal grön färg synlig under nuvarande grått lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten betonggolv med gammal grön färg som syns genom sprickor i det överliggande gråa färgskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen alldeles för tät färg, slipa bort samt måla med öppen färg eller klinkers.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Troligen alldeles för tät färg, slipa bort samt måla med öppen färg eller klinkers.
Precis så. Jag gjorde så att jag "gömde" problemet några år med mattor. Sen slipade jag bort all färg. Ett tips är att hyra en golvslip med dammsugare. Jag väntade med jobbet och passade på att byta avloppet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.