1 510 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Klen kulvert till förråd?
Hej
jag har sökt och alla färdiga kulvertrör för värme är 25mm pex, och det blir för kraftigt för att bara driva ett element (låg strömningshastighet), jag är ute efter två 16mm pex, eller 15mm, och funderar på att göra en själv med ett 110mm kabelrör och rörisolering av cellgummi-variant typ enklare...
någon som har erfarenheter?
det kommer gå ca 7 m i marken, och inte så djupt, låg temp och bara för ett element i ett förråd..
några tips?
jag har sökt och alla färdiga kulvertrör för värme är 25mm pex, och det blir för kraftigt för att bara driva ett element (låg strömningshastighet), jag är ute efter två 16mm pex, eller 15mm, och funderar på att göra en själv med ett 110mm kabelrör och rörisolering av cellgummi-variant typ enklare...
någon som har erfarenheter?
det kommer gå ca 7 m i marken, och inte så djupt, låg temp och bara för ett element i ett förråd..
några tips?
jo, jag tänkte det först, men sen slog det mig, det är ju "trevligare" att ha vattenburet, för då kan man få värme där utan så hög rörlig kostnad.
jag uppskattade till att det drar kanske 500 kwh per år att hålla det varmt, så kör jag med pumpen så blir det 125 kwh istället, och på 10 år så har det betalat sig. gör allt själv, elementet köper jag för 2000kr, har lite material över, osv osv,
jag vill ha låg årlig förbrukning...
jag uppskattade till att det drar kanske 500 kwh per år att hålla det varmt, så kör jag med pumpen så blir det 125 kwh istället, och på 10 år så har det betalat sig. gör allt själv, elementet köper jag för 2000kr, har lite material över, osv osv,
jag vill ha låg årlig förbrukning...
Klicka här för att svara