Byggahus.se
Tänkte ändra takvinkeln på mitt fritidshus från 18 till 30°.
Någon som kan tipsa om var man kan läsa om dimensionering mm av takstolar. Tänkte spara lite pengar genom att själv bygga de nya takstolarna.

Finns det krav på att de ska byggas av klassat virke? Enligt min "virkesaffär" behövs inte klassade reglar. Vi pratar om en halvering av materialkostnaden, men givetvis måste man då se till att få reglar av bra kvalite.

/Michael
 
Har för mig att det finns en bok som heter någonting i stil med takstolsboken, och att det följer med ett kalkylprogram. Borde gå att söka efter på någon internetbokhandel eller svensk byggtjänst.

Frågan är väl om byggnadsnämnden godkänner en egenkalkylerad konstruktion, eller om du måste ha någon som tar ansvar för kalkylen.
 
Bob_the_builder
Byggherren är alltid ansvarig, så byggnadsnämnden har nog inga synpunkter.

Grejen är nog att det inte finns vanligt virke som är lika bra som K-virket eftersom det då hade sålts som sådant till just dubbla priset. Jag hade inte chansat på att bygga ett helt tak i Ö-virke. Då får man nog överdimensionera rejält, vilket blir dyrt det med.

Ta in en offert på prefabtakstolar. Jag tror inte det lönar sig att spika egna, åtminstone inte om du ska köpa K-virke. Jag handlade mina av Nässjö takstolsfabrik, www.takstolsfabriken.se Henrik Werneteg där var en mycket tillmötesgående karl.
 
Det är inte helt lätt att göra egna takstolar
ta in ett par offerter från olika firmor.
tass i knutby är rätt ok har jag hört
 
Tack för svaren!
Grejen är den att de takstolar som sitter idag är så långt ifrån klassade som man kan tänka sig. Hemsågat virke och det har stått pall i 30 år nu och även klarat av Gudrun. Det känns som att det även framöver skulle gå bra med vanliga reglar. Det är ett ganska litet fritidshus det gäller.
Men jag har i alla fall skickat en offertförfrågan till Nässjö, så får vi se om de kan övertyga mig...
 
Bob_the_builder skrev:
Byggherren är alltid ansvarig, så byggnadsnämnden har nog inga synpunkter.

.
För konstruktioner är ingen byggherre i världen ansvarig för...om byggherren nu inte är konstruktör och riter det själv...DÅ har man ansvar....och förhoppningsvis en ansvars försäkring....
 
Bluethumb skrev:
Tack för svaren!
Grejen är den att de takstolar som sitter idag är så långt ifrån klassade som man kan tänka sig. Hemsågat virke och det har stått pall i 30 år nu och även klarat av Gudrun. Det känns som att det även framöver skulle gå bra med vanliga reglar. Det är ett ganska litet fritidshus det gäller.
Men jag har i alla fall skickat en offertförfrågan till Nässjö, så får vi se om de kan övertyga mig...
en ändring från 30 till 18 grader innebär kanske en färlämgning av högbenen med säg att kåken är 6 m då blir högbenen ca 50 cm längre....Det är ingenting ur hållfasthets synpunkt...Har du idags läget 45x170 tar du 45x195....har du 45x195 så använder du det.... Och spika klassiska takstolar med hålplåtar eller spikplåtar... 8 spik i varje förband/planka...dvs 16 i varje plåt.... Det som ur dimnensionerings synpunkt ökar är snölasten och den är inte hög om man inte bor norr om dala älven....och nej kör som de gamla möjligtvis en dimension större virke....säger jag:) ...men å andra sidan för de stolar jag nämt kanske kostar säg 1500/takstol det är billiga billigt...Virket till dem kostar kanske 400 spänn 8 spikplåtar för säg 100 spänn samt spik runt 700 spänn totalt sen skall man jobba också...
 
Takstolshandboken har inga takstolar på 30 grader dock 27. Kan absolut rekommendera boken. Har du spännvidd och ort kan jag kolla i tabellerna vad som gäller. Annars bygger du som tidigare fast du går upp en dimension eller två.
 
Bob_the_builder
mr Z skrev:
För konstruktioner är ingen byggherre i världen ansvarig för...om byggherren nu inte är konstruktör och riter det själv...DÅ har man ansvar....och förhoppningsvis en ansvars försäkring....
Byggherren är alltid ansvarig gentemot byggnadsnämnden. För allt.
 
Någon som vet var man kan få fatt i den där takstolshandboken?
 
Hej på er och tack för inläggen!
Sirbo, vore kanon om du kunde kolla. Har idag takstolar i dimension 45x145, spännvidden 596. Fritidshuset ligger i Boxholms kommun (Östergötland), snözon 2.

Om jag ökar från 18 till 30° borde vara positivt om man ser till snölasten eller...? Snön måste ju glida av lättare då. Men det blir ju större takarea som snön kan lägga sig på i och för sig.

Kruger, ett sök på internet visar att bl a byggbokhandeln.com säljer den.

/Michael
 
Bob_the_builder skrev:
Byggherren är alltid ansvarig gentemot byggnadsnämnden. För allt.
Men jag tänkte på konstruktionen som sådan. Om en konstruktör räknar ut och dimensionerar tex en takstol för en kunds räkning tex. Dig eller HSB eller nått. Så är inte kunden/beställaren/byggherren ansvarig för konstruktionen/dimensioneringen/hållfastheten i detaljen. Om denna konstruktion rasar efter säg 10 år så kan ingen i hela världen sparka på byggherren. Jag menar att om byggherren lejer bort en beräkning han saknar kompetens/certifiering att göra så kan han omöjligt ansvara för dess brister. Då skulle ingen bygga överhuvudtaget....
 
Bob_the_builder
Nåja, det här kan vi nog diskutera i evighet... Ett annat exempel: jag är som villaägare ansvarig för tex elinstallationen trots att jag knappt har rätt att lyfta på locket till elcentralen och kontrollera att det är rätt kopplat där. Nåväl. Anledningen till att jag skrev det första svaret var den här frågan:

hempularen skrev:
Frågan är väl om byggnadsnämnden godkänner en egenkalkylerad konstruktion, eller om du måste ha någon som tar ansvar för kalkylen.
Byggnadsnämnden har bara en motpart i ett bygglovsärende och det är byggherren. Hon/han är ansvarig för att huset uppfyller kraven.

mr Z skrev:
PUNKTSLUT!!
Just det. ;) :)
 
Ingen större skillnad på en brantare fackverktakstol och en flackare vid tunnare dimensioner på reglarna.
Kör du typ w, 27 grader fackverk klarar du dig med:
(överarm, underarm, kvalitet)
120,145, k30
145.120,k24
145,170,k18
170,195,k12
själva w gör du av 95 k12
 
Pratade med en takstolskonstruktör, som sade ungefär samma sak som sirbo skriver. Höjer du kvaliten på virket ett snäpp kan du minska dimensionen ett snäpp.
Han menade att k30 145mm motsvarade k24 170 mm, och K18 motsvarade 195 mm och K12 220 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.