6 139 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Kinetico vattenfilter fungerar inte
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Ok. Då får det nog bli så.M mogge_73 skrev:
Men du, stort tack för hjälpen iaf. Vi har som sagt själva redan funderat över om det är brunnen som är problemet — och det känns bra att få det bekräftat av någon som uppenbarligen har koll på läget.
Då har vi lyckats identifiera en tydlig väg framåt och förhoppningsvis sluppit att lägga tid och pengar på massa meningslösa åtgärder.
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Toppen. Tack även för detta. Bra att ta med sig och ha i bakhuvudet inför borrningen.M mogge_73 skrev:Det var dåligt, du skulle absolut haft den med tannin.
Men det är oavsett ett bra filter och troligen så kommer du få järn om du borrar en ny.
Marken är uppbyggd som plattor och risken är att man drar vatten från den gamla brunnen om man borrar för nära. Om så är fallet kan ni alltid gjuta igen den gamla .
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
En annan fråga: Har du koll på filter som renar genom ovänd osmos (t.ex. https://www.clearlyofsweden.se/vatt...verse-osmosis/reverse-osmosis-hela-huset-200/)? Tror du isf att det är något som är värt att undersöka närmare innan man eventuellt borrar en ny brunn?M mogge_73 skrev:Det var dåligt, du skulle absolut haft den med tannin.
Men det är oavsett ett bra filter och troligen så kommer du få järn om du borrar en ny.
Marken är uppbyggd som plattor och risken är att man drar vatten från den gamla brunnen om man borrar för nära. Om så är fallet kan ni alltid gjuta igen den gamla .
Visst skulle det fungerar om man vill slippa släppa hem dricksvatten, det är dock väldigt dyr lösning.
Omvänd osmos renar ner till en tusendel av en bakterie storlek, du kan säkert räkna ut vad som händer med ett sådant filter där du har ämnen som du kan se med blotta ögat.
Det blir som att kasta en tennisboll i ett kaffefilter, bollen åker inte igenom, men det kommer inte få plats med så många tennisbollar.
Du kommer få byta filter ofta, och dom brukar inte vara grattis tyvärr. Jag skulle spontant säga att det inte är en bra lösning.
Omvänd osmos renar ner till en tusendel av en bakterie storlek, du kan säkert räkna ut vad som händer med ett sådant filter där du har ämnen som du kan se med blotta ögat.
Det blir som att kasta en tennisboll i ett kaffefilter, bollen åker inte igenom, men det kommer inte få plats med så många tennisbollar.
Du kommer få byta filter ofta, och dom brukar inte vara grattis tyvärr. Jag skulle spontant säga att det inte är en bra lösning.
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Ok! Tack!M mogge_73 skrev:Visst skulle det fungerar om man vill slippa släppa hem dricksvatten, det är dock väldigt dyr lösning.
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Jag bor i Roslagen själv.M Missionshuset Roslagen skrev:
Det är för det mesta inget giftigt vatten men det är mycket metaller och humus.
Hård berggrund generellt och när man spräcker så finns det risk att man får in sediemtförande lager.
Jag har borrad brunn som är 90 meter djup. bra vattentillgång. (Det stod en springkälla på tomten efter att de borrat enligt förra ägaren)
Jag har ett filret från brava som tar svavel och järn. Men det krävs två förfilter för att ta omgångarna med humus och annat som kommer.
Med rätt filtervård är det väldigt bra vatten nu
tar kanske 10 minuter varannan vecka. Fylla på salt, byta bomullsfilter i förfilter.
Så lycka till med borrningen. Med de filter ni redan har köpt bör det bli perfekt vatten sen.
Renoverare
· Stockholm
· 64 inlägg
Tack!Appendix skrev:
Jag bor i Roslagen själv.
Det är för det mesta inget giftigt vatten men det är mycket metaller och humus.
Hård berggrund generellt och när man spräcker så finns det risk att man får in sediemtförande lager.
Jag har borrad brunn som är 90 meter djup. bra vattentillgång. (Det stod en springkälla på tomten efter att de borrat enligt förra ägaren)
Jag har ett filret från brava som tar svavel och järn. Men det krävs två förfilter för att ta omgångarna med humus och annat som kommer.
Med rätt filtervård är det väldigt bra vatten nu
tar kanske 10 minuter varannan vecka. Fylla på salt, byta bomullsfilter i förfilter.
Så lycka till med borrningen. Med de filter ni redan har köpt bör det bli perfekt vatten sen.
Ja, filtren borde ju vara tillräckliga. Pratade med en hantverkare här som hade fått höra av en brunnsborrare att det är så mkt problem med sprickbildning i Roslagen att man behöver minst 30 meter foderrör.
I vårt fall är det uppenbart att det på ngt sätt leds in ytvatten eftersom det är mkt höga bakterienivåer.
Klicka här för att svara