11 112 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Keramisk diskho bra/dålig?
går i tankar på ombygnad av köket, som ska bli lite gammalt/lantligt
har sett det finns keramisk diskho som tex Domsjö från ikea
är det någon som har erfarenheter av användning av en sådan,?
om det är bra eller dåligt.
min spontana tanke är ju hur känslig den är mot stötar då man ställer ner disk m.m
tacksam för synpunkter.
har sett det finns keramisk diskho som tex Domsjö från ikea
är det någon som har erfarenheter av användning av en sådan,?
om det är bra eller dåligt.
min spontana tanke är ju hur känslig den är mot stötar då man ställer ner disk m.m
tacksam för synpunkter.
Vi har en sån och det är inga problem för oss i alla fall. Man kastar ju inte ner disken direkt, och oftast så är tallrikarna och glasen mer ömtåliga än vasken i sig även om det är dumt att chansa! 
Vi valde en kran med en slang som man kan dra ut vilket har visat sig att det är guld värt då vasken är ganska djup. Smidigt att kunna spola av den på ett enkelt sätt!
Vi valde en kran med en slang som man kan dra ut vilket har visat sig att det är guld värt då vasken är ganska djup. Smidigt att kunna spola av den på ett enkelt sätt!
Snyggt...men det fanns ju en anledning till att folk förr bytte porslinshoarna mot rostfria diton...
- Det slamrar betydligt mer
- Du slår sönder glas och tallrikar väldigt lätt
- Samlas lite mer beläggningar än på rostfritt (Tänk dig toastolen...)
Men det kan vara snyggt, som sagt
Bästa testet är nog att diska lite grand inne i badrummet, känn efter hur det låter när du klingar bestick och glas i handfatet osv...
- Det slamrar betydligt mer
- Du slår sönder glas och tallrikar väldigt lätt
- Samlas lite mer beläggningar än på rostfritt (Tänk dig toastolen...)
Men det kan vara snyggt, som sagt
Bästa testet är nog att diska lite grand inne i badrummet, känn efter hur det låter när du klingar bestick och glas i handfatet osv...
ok tack, roligt höra lite synpunkter
nä man kastar ju inte ner disken men har man barn så är det väl lätt hänt att de inte alltid är aktsamma.
jo det är klart att lite mer skrammel måste det ju bli, min fösta tanke var ju som du skrev att man skulle testa i handfatet, det är ju ganska lätt att ett handfat spricker om något åker ner lite för hårt, tänkte om diskhon är betydligt tåligare än så,
nä man kastar ju inte ner disken men har man barn så är det väl lätt hänt att de inte alltid är aktsamma.
jo det är klart att lite mer skrammel måste det ju bli, min fösta tanke var ju som du skrev att man skulle testa i handfatet, det är ju ganska lätt att ett handfat spricker om något åker ner lite för hårt, tänkte om diskhon är betydligt tåligare än så,
Visst slamrar det mer, men i vårt fall har vi diskmaskin så det problemet märker vi knappast. Vi har haft diskhon i drygt ett halvår och hade valt samma idag om vi skulle gjort om!
Angående beläggningar så har jag inte märkt ngt. Just denna diskho har vad jag kan se inte någon smutsfälla utan det är lätt att komma åt att torka av överallt!
Angående beläggningar så har jag inte märkt ngt. Just denna diskho har vad jag kan se inte någon smutsfälla utan det är lätt att komma åt att torka av överallt!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det är det blir microrepror, vilket det allt blir, i dessa lägger sig smuts/avlagringar som kan vara svårare att få bort. Tänk ett mugg i keramik det bli alltid en grå beläggning i dessa efter ett tag om man vevar runt med en sked, nu hoppas jag att de har en tätare keramik i hon än på kaffegods. Men kolla upp det. Jag skulle välja Stala i rostfritt, en otrolig skillnad på dessa än Ikeas, Stale får inga beläggningar som på Ikeas, Stala blir alltid som ny efter avtvättning. Lättare att göra rent också. Har Ikeas men har Stala i tvättrummet. Så jag ser skillnaden.Maveric77 skrev:Visst slamrar det mer, men i vårt fall har vi diskmaskin så det problemet märker vi knappast. Vi har haft diskhon i drygt ett halvår och hade valt samma idag om vi skulle gjort om!
Angående beläggningar så har jag inte märkt ngt. Just denna diskho har vad jag kan se inte någon smutsfälla utan det är lätt att komma åt att torka av överallt!
Tycker det är konstigt att Domsjö diskho görs i keramik, varför inte i porslin som är hårdare, det är ju ingen tillfällighet att handfaten och toalettstolar är i tillverkade porslin.
Redigerat:
Nu, så här 5 år senare så kan jag bekräfta att det blir en viss beläggning i Ikea Domsjö. Man gnuggar en del, men det försvinner inte så lätt.
Har dock kommit på att med Klorin, allra helst Klorin i sprayform, heter väl ngt i stil med Power Mousse eller liknande, och då blir den som ny igen. Behöver väl göras varannan vecka ca. Hade gärna sluppit, men nu sitter den där den sitter!
Har dock kommit på att med Klorin, allra helst Klorin i sprayform, heter väl ngt i stil med Power Mousse eller liknande, och då blir den som ny igen. Behöver väl göras varannan vecka ca. Hade gärna sluppit, men nu sitter den där den sitter!
Hur ser de keramiska hoarna /Domsjö ut efter några års användning? Blir det mycket krackeleringar i porslinet?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Hur ser hoarna ut nu?
Klicka här för att svara