går i tankar på ombygnad av köket, som ska bli lite gammalt/lantligt
har sett det finns keramisk diskho som tex Domsjö från ikea
är det någon som har erfarenheter av användning av en sådan,?
om det är bra eller dåligt.
min spontana tanke är ju hur känslig den är mot stötar då man ställer ner disk m.m
tacksam för synpunkter.:)

Vi har en sån och det är inga problem för oss i alla fall. Man kastar ju inte ner disken direkt, och oftast så är tallrikarna och glasen mer ömtåliga än vasken i sig även om det är dumt att chansa! ;)

Vi valde en kran med en slang som man kan dra ut vilket har visat sig att det är guld värt då vasken är ganska djup. Smidigt att kunna spola av den på ett enkelt sätt!

Snyggt...men det fanns ju en anledning till att folk förr bytte porslinshoarna mot rostfria diton...
- Det slamrar betydligt mer
- Du slår sönder glas och tallrikar väldigt lätt
- Samlas lite mer beläggningar än på rostfritt (Tänk dig toastolen...)

Men det kan vara snyggt, som sagt:-)

Bästa testet är nog att diska lite grand inne i badrummet, känn efter hur det låter när du klingar bestick och glas i handfatet osv...

ok tack, roligt höra lite synpunkter
nä man kastar ju inte ner disken men har man barn så är det väl lätt hänt att de inte alltid är aktsamma.
jo det är klart att lite mer skrammel måste det ju bli, min fösta tanke var ju som du skrev att man skulle testa i handfatet, det är ju ganska lätt att ett handfat spricker om något åker ner lite för hårt, tänkte om diskhon är betydligt tåligare än så,

Visst slamrar det mer, men i vårt fall har vi diskmaskin så det problemet märker vi knappast. Vi har haft diskhon i drygt ett halvår och hade valt samma idag om vi skulle gjort om!

Angående beläggningar så har jag inte märkt ngt. Just denna diskho har vad jag kan se inte någon smutsfälla utan det är lätt att komma åt att torka av överallt!

Hade en sån från ikea tidigare men bytte ut den mot en rostfri pga av att glasyren ej gick att hålla ren efter 3-4 år, håller med om att den är snygg men man ska nog köpa en av bättre kvalite.

ok vi får se framöver då vad vi tar för beslut, tack för synpunkterna.

Har en från ikea i vårt nya hus. Efter två år klagar hustrun på att den har blivit ful på grund av krackelering, så vi planerar att byta mot en bättre kvalitet, kostar ganska mycket mer men är värt det

H
Maveric77 skrev:
Visst slamrar det mer, men i vårt fall har vi diskmaskin så det problemet märker vi knappast. Vi har haft diskhon i drygt ett halvår och hade valt samma idag om vi skulle gjort om!

Angående beläggningar så har jag inte märkt ngt. Just denna diskho har vad jag kan se inte någon smutsfälla utan det är lätt att komma åt att torka av överallt!
Det är det blir microrepror, vilket det allt blir, i dessa lägger sig smuts/avlagringar som kan vara svårare att få bort. Tänk ett mugg i keramik det bli alltid en grå beläggning i dessa efter ett tag om man vevar runt med en sked, nu hoppas jag att de har en tätare keramik i hon än på kaffegods. Men kolla upp det. Jag skulle välja Stala i rostfritt, en otrolig skillnad på dessa än Ikeas, Stale får inga beläggningar som på Ikeas, Stala blir alltid som ny efter avtvättning. Lättare att göra rent också. Har Ikeas men har Stala i tvättrummet. Så jag ser skillnaden.
Tycker det är konstigt att Domsjö diskho görs i keramik, varför inte i porslin som är hårdare, det är ju ingen tillfällighet att handfaten och toalettstolar är i tillverkade porslin.

Redigerat:
Jag skulle aldrig välja en diskho som inte klarar att en stekpanna tippar över kanten.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu, så här 5 år senare så kan jag bekräfta att det blir en viss beläggning i Ikea Domsjö. Man gnuggar en del, men det försvinner inte så lätt.

Har dock kommit på att med Klorin, allra helst Klorin i sprayform, heter väl ngt i stil med Power Mousse eller liknande, och då blir den som ny igen. Behöver väl göras varannan vecka ca. Hade gärna sluppit, men nu sitter den där den sitter! ;)

H
Försök med fläckbortagningskudde. Vit lite skumgummiaktika, brukar logga 1-2 kuddar/fp.

Hur ser de keramiska hoarna /Domsjö ut efter några års användning? Blir det mycket krackeleringar i porslinet?

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Hur ser hoarna ut nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.