Byggahus.se
G gaia skrev:
du har ju kaminens ytor ( utom glasdörr) som alstrar värmen avskärmade från rummet och försöker blåsa ut värmen genom en springa i storlek av brevlådeinkast. Kolla AndersS bilder hur han löst problem utan en fläkt. Rummets luft cirkulerar nästintill själv runt om kaminen så det kan funka ljudlös :)
Nej, kaminens sidor alstrar ingen värme, det är det veden som gör ;-)
Ikväll, -3 ute så värmer kaminen hela huset, har fn 22 grader i köket och 18 i vardagsrummet, och då har jag inte eldat på några dagar.
Hur jag ska få ut värmen från kaminen på utsidan har jag högst troligen optimerat, lite mer fläkt så är jag hemma.
Kaminens förmåga att avge värme är det inget fel på, vad jag vill göra är att optimera förbränningen med givna förutsättningar, så har du du någon som helst kunskap om förbränningsteknik får du gärna bidra med det. :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du har rätt om alstrandet ... fel ordval.
Det mesta av brännbart i veden finns som gasformiga kolväten (ca 70%). Resten är träkol vatten och aska. Om man lyckas blanda in rätt mängd luft=syre så att det räcker till att de brännbara gaser förbränns i kaminen så har man optimerat förbränningen. Har man för lite luft så försvinner en del av brännbart som sot genom skorsten = ofullständig förbränning.
Du kan kanske laborera med bränsle/ luft blandning i eldstaden om du tycker att det sotar för mycket i skorstenen och förbränningen inte är optimal. Har du inga bekymmer med sot så eldar du ju optimalt.
Att det går åt mycket ved har kanske en annan förklaring
 
G gaia skrev:
Du har rätt om alstrandet ... fel ordval.
Det mesta av brännbart i veden finns som gasformiga kolväten (ca 70%). Resten är träkol vatten och aska. Om man lyckas blanda in rätt mängd luft=syre så att det räcker till att de brännbara gaser förbränns i kaminen så har man optimerat förbränningen. Har man för lite luft så försvinner en del av brännbart som sot genom skorsten = ofullständig förbränning.
Du kan kanske laborera med bränsle/ luft blandning i eldstaden om du tycker att det sotar för mycket i skorstenen och förbränningen inte är optimal. Har du inga bekymmer med sot så eldar du ju optimalt.
Att det går åt mycket ved har kanske en annan förklaring
Hej
Det går inte åt orimligt med ved.
Du kanske har rätt, jag kanske försöker skjuta över målet..... speciellt som jag inte har något att sota.
Jag kanske tänker helt fel......
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det går inte åt orimligt med ved.
Du kanske har rätt, jag kanske försöker skjuta över målet..... speciellt som jag inte har något att sota.
Jag kanske tänker helt fel......
Har du mycket aska?
Mycket oförbränt kol i askan?
 
F fribygg skrev:
Har du mycket aska?
Mycket oförbränt kol i askan?
Jag kan ta kort.
När jag eldat länge och har bra glöd stryper jag lufttillförseln helt så befintlig värme stannar kvar och samtidigt inte kyler värmemagasinet ovanpå.
Då blir det förstås kolrester kvar, men så här års brukar jag inte strypa ner och då är det inga kolrester kvar.
 
Intressant tråd(y)
Ni har tidigare sett bilder på våra två kaminer.
Bifogar en på askan i den stora Keddyn. Kan ligga några cmstora kolbitar kvar överst från senaste brasan (bränns upp i nästa brasa) men resten blir som en kompakt grå/vit massa som mjöl men ganska kompakt. Så förbränningen i en standard installerad Keddy tycker jag är tillräckligt bra.
Men jag eldar bara 1-1,5 kbm/vinter i den och det brukar bli 3-4 urösningar/säsong och uppskattningsvis max 5-10L aska.
Behåller alltid 2-3 cm aska på botten.
Sotaren bekräftar att det är helt ok vid sotning vart tredje år.
Brukar skrapa kaminväggarna ungefär 1 gång/månad.

Det är utifrån de här erfarenheterna jag ser ytterst små förbättringar med att bygga om invändigt.
Närbild på aska och kolbitar i en Keddy-kamin efter en brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Gällande luft, har de två vreden öppna 2/3, rör dem aldrig och låter en lucka stå lite öppen i några minuter när det tänds och stänger när det brinner för fullt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Intressant tråd(y)
Ni har tidigare sett bilder på våra två kaminer.
Bifogar en på askan i den stora Keddyn. Kan ligga några cmstora kolbitar kvar överst från senaste brasan men resten blir som en kompakt grå/vit massa som mjöl men ganska kompakt. Så förbränningen i en standard installerad instas tycker jag är tillräckligt bra.
Men jag eldar bara 1-1,5 kbm/vinter i den och det brukar bli 3-4 urösningar/säsong och uppskattningsvis max 10L aska.
Behåller alltid 2-3 cm aska på botten.
Sotaren bekräftar att det är helt ok vid sotning vart tredje år.
Brukar skrapa kaminväggarna ungefär 1 gång/månad.

Det är utifrån de här erfarenheterna jag ser ytterst små förbättringar med att bygga om invändigt.
[bild]
När askan ser ut sådär och är mindre en 1% av vedmängden kan man nog inte förbättra förbränningen nämnvärt, om man kan minska värme förlusterna genom skorstenen och/eller öka värme avgivningen till rummet kanske man kan öka effektiviteten något men frågan är ju om det behövs?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har ju haft 25 år att träna;)
 
  • Gilla
  • Haha
OFP och 2 till
  • Laddar…
Hehehehehehehe, ja jag kanske skjuter över målet OCH bredvid.
Men jag ska pröva under nästa eldningssäsong.

Det kan ju vara så att jag ska optimera vedhuggningen istället för att tänka förbränning.
En spaning är att det tunna golvvirket och den kådrika spillbitshögen värmer och brinner väldigt fint, men inte så långvarigt, men det går inte att slänga in så mycket då det brinner så in i bomben :)
När det är dags för vedklabbar så brinner de saktare än det glesa spillbitsvirket, och det är nog mest där jag tänkt att det skulle bli bättre med lite sten i kaminen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
När jag hade en sådan där Keddy la jag in ett par vinkeljärn på botten för att få upp veden lite och få lite luft runt om. En tanke bara om att veden annars ligger i aska och kanske blir lite isolerad, ungefär vad TS tog upp i början av tråden. I ärlighetens namn gjorde det ingen större skillnad. Jag tyckte det var en bra kamin redan innan, med bra förbränning, stort förbränningsutrymme och lätteldad. Perfekt i kombination med hög murad skorsten. Jag saknar den installationen. Jag tror inte att man kan göra något revolutionerande förbättringar om man redan har koll på läget liksom.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Veden påverkar och spill/snickerirester blandas nästan alltid med löv.
 
A AndersS skrev:
Veden påverkar och spill/snickerirester blandas nästan alltid med löv.
Löv?
Mitt kommer direkt från snickeriet utan att passera komposten ;-)
 
D Dauen skrev:
När jag hade en sådan där Keddy la jag in ett par vinkeljärn på botten för att få upp veden lite och få lite luft runt om. En tanke bara om att veden annars ligger i aska och kanske blir lite isolerad, ungefär vad TS tog upp i början av tråden. I ärlighetens namn gjorde det ingen större skillnad. Jag tyckte det var en bra kamin redan innan, med bra förbränning, stort förbränningsutrymme och lätteldad. Perfekt i kombination med hög murad skorsten. Jag saknar den installationen. Jag tror inte att man kan göra något revolutionerande förbättringar om man redan har koll på läget liksom.
Hmmmm, jag fick en ide.
Då jag eldar samlas aska åt sidorna när jag makar till nya brasan.
En gallermoj som är bockad som en romersk båge, då ramlar veden lite åt sidorna och det blir som en tunnel under för friskluften underifrån, kan det vara något?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hmmmm, jag fick en ide.
Då jag eldar samlas aska åt sidorna när jag makar till nya brasan.
En gallermoj som är bockad som en romersk båge, då ramlar veden lite åt sidorna och det blir som en tunnel under för friskluften underifrån, kan det vara något?
Jag skulle hellre utforma gallret/rostret så att veden samlas i mitten med tyngdlagens hjälp och luften kommer från så det blir mindre oförbränt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.