Hej någon som har erfarenhet av kebony panel?
 
  • Gilla
Exelador
  • Laddar…
B Bjorngote skrev:
Hej någon som har erfarenhet av kebony panel?
Jag har relativt nyligen bytt till Kebony panel, skruvat med syrafast. Känns mycket bra hittills.
 
  • Nyinstallerad Kebony träpanel på husfasad, fastgjord med syrafasta skruv, utsikt över bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna hus med Kebony-paneler och stora fönster mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PikkuHiljaa
  • Laddar…
Jag är ordförande för en bostadsrättsförening i en nybyggd fastighet där entreprenören valde att klä in balkonger och vissa delar runt entréerna med Kebony. Det vi kan konstatera är att panelen inte ser ut som på bilderna ovan. Nästan varje bräda har tvärgående märken som enligt tillverkaren är en del av tillverkningsprocessen:

Kebony-träpanel med tvärgående märken och naturliga mönster, fastsatt med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Kebony-träpanel med tvärgående tillverkningsmärken och en synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kebony-träpanel med tvärgående märken och ådring, synliga defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så svarar Kebony själva angående dessa märken:

De märken som syns är så kallade strömärken och dessa förekommer eftersom de är del av själva tillverkningsprocessen. Med tiden kommer dessa att ljusna och bli mer enhetligt färgade med resten av panelen då den grånar över tid. Samma sak med de mörkare fläckarna, de beror på mättnad av den vätska som trycks in, dessa kommer också att jämna ut sig över tid. Eftersom materialet är ett naturmaterial förekommer skillnader i materialet.
 
Hej, trist med sådana märken.

Jag noterade sådana märken på baksidan av min panel, dvs inte på den sida som går utåt och är synlig.
 
  • Gilla
NicklasB85
  • Laddar…
Jag har monterat ganska mycket Kebony, spännbanden är absolut baksidan på panelen, och monteras den baklänges så blir springan inte automatiskt utan då går den att slå ihop helt utan springa. Detta är handhavande fel till 99% :/.
Väldigt tråkigt att se, kontakta byggaren
 
  • Gilla
Vidfamne
  • Laddar…
Att inte Kebony kan se att denna panelen är monterad åt fel håll är helt otroligt, du kan omöjligt få tätt mellan panelen med rätt montering, detta måste du gå vidare med som ordförande.

mvh/Nicke
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.